1471/DPZ/423/32/06/TG - Opodatkowanie usługi pośrednictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPZ/423/32/06/TG Opodatkowanie usługi pośrednictwa.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z dnia 28 sierpnia 2006 r. (data wpływu do Urzędu 28 sierpnia 2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, tj.:

czy płatności dokonywane przez Spółkę z tytułu prowizji wypłacanych podmiotom zagranicznym za pośrednictwo w sprzedaży i prowizji od sprzedaży, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji, czy na Spółce ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dokonywania przedmiotowych płatności Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie handlu na rynkach zagranicznych. Umowy podpisywane z odbiorcami przewidują wypłacanie prowizji od zrealizowanego obrotu. Ponadto Spółka korzysta z usług pośredników, którzy wyszukują klientów na rynkach zagranicznych. Za usługi pośrednikowi wypłacane jest wynagrodzenie uzależnione od wielkości obrotu zrealizowanego z klientami wskazanymi przez pośrednika.

Zdaniem Spółki, z treści art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wynika obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaconych prowizji od sprzedaży i wypłaconego wynagrodzenia-prowizji za pośrednictwo w sprzedaży, ponieważ ten rodzaj dochodów uzyskiwanych przez podmioty zagraniczne nie został wymieniony w treści ww. przepisu.

Ponadto Spółka uważa, że wypłacana prowizja od zrealizowanego z klientem obrotu dotyczy ściśle transakcji kupna towaru i klient nie wykonuje w związku z tym żadnej usługi. Jest to dla niego dodatkowa premia od obrotów, które zostały z nim zrealizowane.

W związku z powyższym, według Spółki, ww. płatności dokonywane przez nią na rzecz pośredników, jak i klientów nie podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem u źródła, a w konsekwencji na Spółce nie ciąży obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ww. ustawy przychodów z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze ustala się w wysokości 20% przychodów. Powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednocześnie na podstawie art. 26 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne dokonujące wypłat ww. należności zobowiązane są, jako płatnicy, pobierać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

W powołanym powyżej przepisie (art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy) został określony konkretny katalog świadczeń, które podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. Katalog ten nie jest wyczerpujący, jednakże nie ulega wątpliwości, że inne podlegające opodatkowaniu świadczenia muszą mieć charakter podobny do wskazanych w ustawie.

Choć w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak w tym zakresie odesłania, nie ulega wątpliwości, iż dla bardziej precyzyjnego omówienia świadczeń o charakterze niematerialnym, zasadne jest odesłanie do klasyfikacji statystycznych, zawartych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 89, poz. 844) oraz w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) zamieszczonej w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 289).

Biorąc pod uwagę powyższe rozporządzenia świadczenia o charakterze niematerialnym można znaleźć w ramach działu 74 klasyfikacji - "Usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe", który to dział obejmuje m.in. usługi w zakresie działalności prawniczej, badania rynku i opinii publicznej, zarządzania i kierowania, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Usługi doradcze zgodnie z podklasą 74.14A PKD (Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania) obejmują: doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i służb publicznych w zakresie kontaktów ze środkami masowego przekazu i public ralations, opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków, planowania organizacji pracy, efektywności zarządzania, doradztwa połączonego z zarządzaniem, doradztwa personalnego. Usługi zarządzania i kierowania w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej (74.14B PKD) obejmują zarządzanie i kierowanie przez osoby fizyczne działalnością gospodarczą na podstawie kontraktu.

Usługa badania rynku to gromadzenie informacji o zjawiskach, czynnikach i procesach rynkowych, ich genezie, stanie aktualnym i tendencjach rozwojowych. Uwzględnia się w nich wszystkie elementy rynku, podaż, popyt i cenę. Odnosząc się do klasyfikacji PKD - 74.13Z Badanie rynku i opinii publicznej) usługi te obejmują: "badanie potencjału rynkowego, popytu i zwyczajów konsumentów w celu zwiększenia sprzedaży i wprowadzenia nowych produktów oraz badanie opinii publicznej w kwestiach zagadnień politycznych, gospodarczych oraz analizę statystyczną uzyskanych wyników".

Ze stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka dokonuje płatności na rzecz podmiotów zagranicznych z tytułu prowizji za pośrednictwo w sprzedaży i "prowizji od sprzedaży". Usługi pośrednictwa zostały zaklasyfikowane w PKWiU oraz w PKD do Działu 51, Sekcja G - Usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego. Pośrednictwo należy zatem do odrębnej jednostki klasyfikacyjnej, obejmującej wszelkie formy działalności handlowej.

Pośrednictwo jest to działalność określonej osoby mająca na celu porozumienie między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron (Mały słownik języka polskiego, PWN, pod red. S. Skorzyckiego). Usługa pośrednictwa polega na pewnym procesie myślowym sprowadzającym się do analizy wszystkich aspektów przyszłej transakcji, która pozwoliłaby na dobranie takiego partnera do przyszłej transakcji, który wypełnia w sposób optymalny oczekiwania zlecającego usługę (wyrok WSA III SA 237/02 z 13 stycznia 2004 r.).

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone przepisy, usługi pośrednictwa polegające na wyszukaniu odpowiednich klientów na rynkach zagranicznych nie zostały wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 2a ww. ustawy, jak również nie mają podobnego charakteru do świadczeń w nim wymienionych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w tym przepisie.

Natomiast jeśli chodzi o pytanie Spółki dotyczące "prowizji od sprzedaży", wypłacanych odbiorcom na podstawie zawartych z nimi umów, jak sama Spółka podaje, wynagrodzenie to dotyczy ściśle transakcji kupna towaru przez klienta i nie jest związane z wykonaniem żadnej usługi. Dla klienta jest to dodatkowa premia, której wysokość jest uzależniona od wielkości zrealizowanych obrotów i jednocześnie wpływa na wielkość tych obrotów.

Ww. wypłaty "prowizji od sprzedaży" nie są objęte dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w tym przepisie.

W odniesieniu do powyższego, należy więc stwierdzić, że w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym, wypłaty prowizji za pośrednictwo w sprzedaży i prowizji od sprzedaży, uzależnione od wielkości zrealizowanego obrotu, dokonywane przez Spółkę na rzecz podmiotów zagranicznych nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych. A zatem, Spółka dokonując przedmiotowych wypłat na rzecz podmiotów zagranicznych, nie jest zobowiązana na mocy art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 21 ust. 1 pkt 2a wymienionej ustawy do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl