1471/DPR1/423/9/07/MK - Czy wydatki związane z imprezami integracyjnymi dla pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 kwietnia 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPR1/423/9/07/MK Czy wydatki związane z imprezami integracyjnymi dla pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 22 stycznia 2007 r. (data wpływu do tut. Urzędu 23 stycznia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wydatki związane z imprezami integracyjnymi dla pracowników mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny,

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Bank organizuje dla swoich pracowników imprezy integracyjne. Są to między innymi spotkania i wyjazdy integracyjne, spotkania świąteczne, imprezy kulturalne i rekreacyjno-sportowe. Zdecydowana większość tych imprez ma charakter integracyjno-rozrywkowy, niektóre zawierają również element szkoleniowy. Ich celem jest związanie pracowników z Bankiem, poprawa atmosfery w pracy, ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami, usprawnienie współpracy w ramach poszczególnych zespołów oraz poprzez to zwiększenie efektywności pracy. Dodatkowo w czasie tych imprez często odbywają się turnieje oraz gry zespołowe mające na celu nauczenie pracownika podejmowania decyzji w sytuacjach stresowych, współzawodnictwa oraz umiejętności pracy w zespole. Szkolenia odbywające się w czasie wyjazdów mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników. Imprezy te, w związku z ich charakterem, finansowane są ze środków obrotowych Banku.

Zdaniem Banku wydatki na zorganizowanie imprez integracyjnych ze środków obrotowych nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., a ustawodawca w art. 15 ust. 1 tej ustawy nie stawia wprost wymogu, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Zatem kosztem uzyskania przychodów są uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła. Powyższe potwierdza zdaniem Banku powszechnie przyjęta przez organy podatkowe linia orzecznictwa, m.in. decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 września 2006 r. Nr 1401/BP-I/4230Z-85/06/k.k. W ocenie Banku istotna wydaje się pozostawać w tym przypadku również kwestia źródła finansowania imprez. Pomimo, że w Banku funkcjonuje zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, charakter tych imprez nie pozwala na sfinansowanie ich z tego źródła. Są to imprezy organizowane dla wszystkich pracowników, uczestnictwo w nich nie jest uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika, co w świetle art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych jest podstawowym warunkiem umożliwiającym wypłatę świadczeń z tego funduszu. W związku z faktem, iż celem funkcjonowania funduszu jest łagodzenie różnic w poziomie życia pracowników i ich rodzin wykluczone jest przyznawanie świadczeń z z.f.s.ś. ogółowi zatrudnionych w tej samej wysokości. Zatem impreza nie powinna być, co do zasady, finansowana z funduszu jeżeli pracodawca nie uzależnia przyznania określonego świadczenia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej. Bank stoi na stanowisku, iż wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji imprez o charakterze integracyjnym oraz okolicznościowym pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą. Dla potwierdzenia przedstawionego we wniosku stanowiska, Strona powołuje się na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 8 sierpnia 2006 r. Nr 1401/PD-4230Z-71/06/ZO oraz pismo Ministra Finansów Nr PB3/GM-8213-298/05/1680.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony stwierdza, co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), wg brzmienia obowiązującego od dnia 1 stycznia 2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy (...). Przepis ten oznacza, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Warunkiem więc uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego, czyli wykazanie, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu wydatki Spółki poniesione na organizację imprez integracyjnych dla swoich pracowników ze środków obrotowych Banku, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pracownicze na warunkach określonych w ww. art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. Na podstawie tego przepisu, wszelkie wydatki, poza wymienionymi w art. 16 ust. 1 tej ustawy, są kosztami uzyskania przychodów podatnika, jeżeli zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów oraz mają związek z prowadzoną przez niego działalnością. Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że wydatki ponoszone na pracowników ze środków obrotowych, w związku z organizacją dla nich imprez integracyjnych są związane pośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy. Ułatwienie zaś ułożenia wzajemnych relacji pomiędzy pracownikami i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (Spółką), wpływa na zwiększenie efektywności ich pracy, co przekłada się wprost na przychody Spółki. Dodatkowo szkolenia odbywające się w trakcie niektórych wyjazdów mają na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników. Biorąc więc powyższe pod uwagę, należy uznać, iż zachodzą przesłanki uprawniające do zaliczenia tego typu wydatków do kosztów uzyskania przychodów Podatnika. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu potwierdza stanowisko Spółki w kwestii źródła finansowania imprez. Otóż omawiane wyżej wydatki na imprezy integracyjne dla pracowników nie powinny być finansowane z z.f.ś.s., który funkcjonuje w Banku. W ocenie organu podatkowego nie ulega wątpliwości, że fundusz świadczeń socjalnych jest instytucją prawną, która ma łagodzić różnice w poziomie życia pracowników i ich rodzin, a także byłych pracowników - emerytów i rencistów. Fundusz ten jest więc wyrazem funkcji społecznej zakładu pracy, zaś jego adresatami są zwłaszcza rodziny o najniższych dochodach. Przyjęcie przez ustawodawcę ww. kryteriów prowadzi do wniosku, że jest wykluczone przyznawanie świadczeń z funduszu ogółowi zatrudnionych w tej samem wysokości, według zasady "każdemu po równo". Zatem opłacenie przez Spółkę ze środków funduszu każdemu pracownikowi uczestnictwa w imprezach integracyjnych lub okolicznościowych - z pominięciem kryterium socjalnego, które odnosi się zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego nie do wszystkich świadczeń finansowanych z funduszu, lecz tylko do różnych form pomocy nadzwyczajnej lub dopłat do wypoczynku - naruszałoby zasadę powiązania funduszu z sytuacją osób uprawnionych oraz socjalny charakter funduszu.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl