1471/DPF/415/67/2007/PP - Dopłaty do wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2007 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPF/415/67/2007/PP Dopłaty do wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem Spółki "X" o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

-

uznać stanowisko Strony za prawidłowe

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" dofinansowuje wypoczynek dzieci i młodzieży do lat 18, a dopłata do wypoczynku może nastąpić dopiero po odbyciu wypoczynku. Zdarzają się często sytuacje, że dziecko rozpoczęło wypoczynek przed 18 rokiem życia, a dopłata do wypoczynku następuje już po ukończeniu przez dziecko 18 lat. Pracownicy kwestionują, że o poborze podatku decyduje wiek dziecka w dniu dopłaty do wypoczynku, a nie wiek dziecka w dniu rozpoczęcia wypoczynku.

Spółka uważa, że wolą ustawodawcy było, żeby dopłaty do wypoczynku korzystały ze zwolnienia musi być spełniony warunek, iż z wypoczynku korzystają dzieci i młodzież przed ukończeniem 18 r. życia. Z przepisu bowiem - zdaniem Strony - nie wynika wprost, że dopłata, aby była wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych, musi być udzielona w czasie, gdy dziecko nie ukończyło jeszcze 18 lat i dlatego nieważna jest data otrzymania dofinansowania. Zatem o zwolnieniu przedmiotowym z podatku dochodowego od osób fizycznych powinien decydować wiek dziecka w momencie rozpoczęcia korzystania z wypoczynku, tj. do 18 lat, a w konsekwencji dopłata do tego wypoczynku udzielona przez pracodawcę w terminie późniejszym może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 214, poz. 176 z późn. zm./, wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18:

a.

z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,

b.

a z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w r. podatkowym kwoty 760 zł.

Powyższe zwolnienie od podatku dotyczy dopłat do wypoczynku dzieci i młodzieży do lat 18 tzn. do ukończenia 18 r. życia, a zatem w omawianym przypadku liczy się wiek dziecka w momencie korzystania ze zorganizowanego wypoczynku, nie zaś wiek dziecka w dniu wypłaty dopłaty.

Zasady dotyczące określania terminów, w tym wieku osób fizycznych, regulują przepisy art. 112 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), w myśl których termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia. Zatem osiemnasty rok życia osiąga się z początkiem dnia, który swą datą odpowiada dniu urodzenia. Dla przykładu osoba, która urodziła się 3 marca 1981 r. ukończy 18 lat, tj. stanie się pełnoletnia w dniu 3 marca 1999 r. Skoro 18 lat uzyskuje się w dniu ich ukończenia, a powołany na wstępie przepis art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy stanowi, że zwolnienie dofinansowania do określonej formy wypoczynku dotyczy dzieci i młodzieży do lat 18, oznacza to, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do dofinansowania wypoczynku młodzieży, która ten wiek przekroczyła.

Odnosząc powyższe uregulowania i wyjaśnienia do przedstawionego stanu faktycznego, według Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, dla oceny możliwości zastosowania powyższego zwolnienia podatkowego należy kierować się wiekiem dziecka w czasie korzystania przez nie ze zorganizowanego wypoczynku, stanowiącego podstawę do przyznania dopłaty.

W szczególnych przypadkach, gdy ukończenie 18 r. życia nastąpiło w trakcie trwania turnusu wypoczynkowego, zasadnym będzie proporcjonalne podzielenie dopłaty na część objętą zwolnieniem podatkowym (okres do dnia ukończenia 18 lat) i opodatkowaną.

Dlatego też przedmiotowe świadczenie będzie wolne od podatku dochodowego w stosunku do pracownika, którego dziecko w okresie korzystania ze zorganizowanego wypoczynku nie ukończyło 18 lat.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl