1471/DPD2/423/26/05/MS - Podmioty powiązane - oszacowanie dochodów metodą ceny odsprzedaży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 czerwca 2005 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPD2/423/26/05/MS Podmioty powiązane - oszacowanie dochodów metodą ceny odsprzedaży.

Pytanie podatnika

Czy zastosowanie do kalkulacji cen zakupu produktów mechanizmu opartego o metodę ceny odsprzedaży oraz wyznaczenie rynkowego wskaźnika zysku jest prawidłowe z punktu widzenia art. 11 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy zastosowanie do kalkulacji cen zakupu produktów mechanizmu opartego o metodę ceny odsprzedaży oraz wyznaczenie rynkowego wskaźnika zysku jest prawidłowe z punktu widzenia art. 11 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.) (UPDOP) oraz przepisów Rozporządzenia MF z dnia 10 października1997 r., Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że w skład grupy MMMMM wchodzą: A (dalej: A) - rafineria zlokalizowana na Litwie, podmiot powiązany ze Spółką w rozumieniu art. 11 ustawy PDOP; dystrybutorzy, którzy tak jak Spółka zajmują się sprzedażą i dystrybucją produktów wytwarzanych przez A, tj. X (dalej: X) oraz Y (dalej: Y) Z (dalej: Z)- 100 % udziałowiec Spółki.

W wyniku przyjętej w grupie MMMMM struktury biznesowo- organizacyjnej, Spółka podobnie jak pozostali dystrybutorzy z grupy X oraz Y, zawierają z MMMMMM transakcje zakupu produktów gotowych, które odsprzedają do podmiotów trzecich działających odpowiednio na rynku polskim, łotewskim oraz estońskim.

Przedmiotem omawianej transakcji jest zakup przez Spółkę od MMMMM produktów gotowych. Wszystkie produkty są wytwarzane przez MMMMM na Litwie. Transport odbywa się poprzez terytorium Białorusi lub Rosji. Produkty dostarczane są do terminali paliwowych zlokalizowanych na terenie Polski. Koszty transportu do granicy polskiej w pierwszym przypadku ponosi Spółka, a w drugim przypadku MMMMM.

Koszt utrzymania terminali paliwowych, jak również koszt transportu produktów z granicy do terminali ponosi Spółka. Produkty są odbierane przez klientów Spółki bezpośrednio z terminali lub są one transportowane do miejsca wskazanego przez klienta. W takim przypadku koszt transportu ponosi Spółka lub klient w zależności od wynegocjowanych warunków kontraktu. Zakup produktów przez Spółkę od MMMMM odbywa się na bazie składanych przez Spółkę zamówień - Spółka składa zamówienia w Z, który przekazuje je do MMMMM.

Funkcje, ryzyka, aktywa oraz wartości niematerialne i prawne związane z produktem i produkcją w całości należy przypisać MMMMM.

Funkcje o charakterze strategicznym związane ze sprzedażą, dystrybucją i marketingiem pełnione są przez Z, który nie jest stroną tej transakcji.

Funkcje o charakterze operacyjnym związane z dystrybucją, sprzedażą oraz marketingiem produktów MMMMM na rynku polskim realizowane są przez Spółkę. Spółka odpowiada za organizację i realizację sprzedaży produktów MMMMM na rynku polskim od strony operacyjnej, w tym za bieżącą współpracę i kontakty z klientami oraz negocjowanie cen sprzedaży. Wszystkie działania o charakterze strategicznym należą wyłącznie do zakresu obowiązków Z.

Spółka nie ponosi ryzyka kursowego, ponieważ ceny transakcji zakupu produktów od MMMMM ustalane są w PLN.

Zgodnie z przyjętymi założeniami, cena produktów sprzedawanych przez MMMMM do Spółki ustalana będzie zgodnie z obowiązującą w grupie MMMMM polityką cenową, która ma być stosowana również w przypadku transakcji zawieranych przez Spółkę. Polityka ta zakłada, że wszyscy dystrybutorzy z grupy powinni osiągać w skali miesiąca zysk na działalności operacyjnej na poziomie 0,6% przychodów generowanych ze sprzedaży produktów MMMMM pomniejszonych o podatek akcyzowy oraz opłatę paliwową. Ze względu na istotne wahania w poziomie cen, po których dystrybutorzy odsprzedają produkty MMMMM do podmiotów trzecich ceny w transakcjach pomiędzy dystrybutorami a MMMMM ustalane są w oparciu o dane budżetowe i odpowiednio korygowane miesięcznie w zależności od rzeczywistego poziomu marży operacyjnej zrealizowanej przez dystrybutorów.

Stosowana w grupie MMMMM polityka cenowa została opracowana w oparciu o przeprowadzone analizy i badania rynku. Cena produktów pomiędzy MMMMM i dystrybutorami ustalana jest de facto w oparciu o mechanizm przewidziany przez metodę ceny odsprzedaży. Przyjęty sposób kalkulacji ceny gwarantuje dystrybutorom realizację stałego poziomu zysku, bez względu na koniunkturę panującą w danym okresie na rynku produktów naftowych.

W celu ustalenia rynkowego poziomu cen, po których MMMMM, zgodnie z obowiązującą w grupie MMMMM polityką cenową, będzie sprzedawała do Spółki produkowane przez siebie wyroby, tj. ustalenia tych cen na poziomie, jaki ustaliłyby między sobą w porównywalnych warunkach podmioty niezależne, grupa MMMMM zleciła niezależnemu ekspertowi przeprowadzenie w tym zakresie odpowiedniej analizy, opartej o określoną metodologię wyznaczania poziomu cen.

W świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że: zastosowanie do kalkulacji cen zakupu produktów przez Spółkę od MMMMM mechanizmu opartego o metodę ceny odsprzedaży jest prawidłowe z punktu widzenia art. 11 ust. 1, 2 i 3 ustawy o PDOP oraz przepisów Rozporządzenia; sposób, w jaki wyznaczono rynkowy wskaźnik zysku, który przyjęty został przez Spółkę do kalkulacji ceny produktów kupowanych od MMMMM jest prawidłowy z punktu widzenia art. 11 ustawy o PDOP oraz przepisów Rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że pomiędzy stronami przedmiotowych transakcji istnieją powiązania, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 z późn. zm.). Jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby miedzy sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 w/w ustawy dochody, o których mowa w ust. 1, określa się w drodze oszacowania, stosując następujące metody: porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odsprzedaży, rozsądnej marży. Ponadto zgodnie z art. 11 ust. 3 powyższej ustawy możliwe jest również szacowanie dochodu w oparciu o metody zysku transakcyjnego, o ile nie jest możliwe zastosowanie metod wskazanych w ust. 2. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym dopuszczalne jest zastosowanie metody ceny odsprzedaży, która wymieniona została w art. 11 ust. 2 w/w ustawy oraz szczegółowo opisana w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 października 1997 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów podatników w drodze oszacowania cen transferowych dokonywanych przez tych podatników (Dz. U. z 1997 Nr 128, poz. 833). Metoda ta -ceny odsprzedaży- jest bowiem jedną z podstawowych metod określania dochodów podmiotów powiązanych w drodze oszacowania.

W związku z powyższym, przedstawiona przez Spółkę metoda ustalania cen, pozwala na ich ustalenie w sposób porównywalny do zasad stosowanych pomiędzy podmiotami niezależnymi i nie narusza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Odnośnie przedstawionego sposobu wyznaczenia "rynkowego wskaźnika zysku" Naczelnik Urzędu wyjaśnia, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje ingerencję organów podatkowych w poziom ustalanych pomiędzy podmiotami powiązanymi cen i wynagrodzeń, wyłącznie w przypadku ich ustalenia w sposób odbiegający od zasad rynkowych. Przedstawione przez Spółkę wyliczenie "rynkowego wskaźnika zysku" nie podlega zatem ocenie przez organ podatkowy.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl