1471/DPD2/423/165/05/JB - Zwrot gotówki kontrahentom w ramach promocji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPD2/423/165/05/JB Zwrot gotówki kontrahentom w ramach promocji.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie

postanawia

uznać stanowisko Strony w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka reprezentuje na polskim rynku producenta okien połaciowych i akcesoriów do okien. Sprzedaż Spółka prowadzi poprzez wyspecjalizowane składy z materiałami budowlanymi. W tego typu placówkach handlowych klienci indywidualni (osoby fizyczne) mogą nabywać wyroby Spółki. Ze względów logistycznych Spółka nie prowadzi sprzedaży detalicznej.

W celu zwiększenia sprzedaży Spółka planuje akcję promocyjną opartą na zwrocie ostatecznym konsumentom (osobom fizycznym) część ceny, którą zapłacili za towary. Intencją Spółki jest, aby do akcji tej nie angażować dystrybutorów sprzedających produkty Spółki ostatecznym nabywcom. W ramach programu promocyjnego Spółka, tak jak dotychczas, sprzedawałaby towary bezpośrednio do składów z materiałami budowlanymi po cenach ustalonych z dystrybutorem ("ceny producenta"), a dystrybutor odsprzedawałby te towary ostatecznemu nabywcy po cenach zawierających marżę dystrybutora. Natomiast nabywcy ostateczni zwrot części zapłaconej ceny otrzymywaliby bezpośrednio od Spółki jako producenta. Warunkiem otrzymania zwrotu byłoby nadesłanie stosownego kuponu promocyjnego wraz z kopią faktury, dokumentującej nabycie wyrobów Spółki u jednego z dystrybutorów. Kupon na określoną kwotę nominalną uprawniałby klienta do przedstawienia go Spółce w zamian za zwrot określonej kwoty. Spółka powołuje się na art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym ustawodawca określa, iż za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Zdaniem Spółki zwrot gotówki ostatecznemu klientowi powinien być kwalifikowany dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako rabat finansowy wpływający, w momencie jego udzielenia, na zmniejszenie przychodów w rozumieniu tejże ustawy. W analizowanym stanie faktycznym Spółka, która zrefundowała wartość kuponu uprawniającego do zwrotu gotówki klientowi końcowemu, otrzymuje kwotę odpowiadającą cenie sprzedaży zapłaconej przez hurtowników lub detalistów za jej towary, pomniejszoną o wartość przedmiotowych kuponów. W konsekwencji, w opinii Spółki, podstawą opodatkowania dla Spółki jako podatnika powinna być kwota odpowiadająca cenie, po jakiej sprzedała ona towary hurtownikom lub detalistom, pomniejszona o wartość kuponów uprawniających do zwrotu gotówki przedstawionych przez klientów końcowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie przedstawia, co następuje:

W działalności handlowej stosuje się często różnorodne rodzaje preferencji cenowych. Przybierają one różne nazwy i postaci, a ich adresatem może być każdy nabywca lub określone grupy nabywców, a nawet nabywcy jednostkowi. Preferencje cenowe udzielone w formie np. rabatów, bonifikat lub skont wpływają na wartość przychodów do opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. - Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast skutki podatkowe wypłacania premii pieniężnej w świetle przepisów ww. ustawy uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premia pieniężna została wypłacona. Konieczne jest zatem ustalenie, czy premia pieniężna odnosi się do konkretnej dostawy, czy też dotyczy wszystkich dostaw w określonym czasie i związana jest ze spełnieniem przez nabywcę określonych warunków. Według powyższego kryterium wypłacona premia pieniężna może być traktowana jako rabat lub jako zapłata za usługę. Jeżeli wypłacona premia związana jest z konkretną dostawą - nawet wówczas, gdy premia ta wypłacana zostaje już po dokonaniu zapłaty - powinna być traktowana jako rabat, gdyż ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i prowadzi w konsekwencji do obniżenia ceny zakupu dla odbiorcy; w tej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeżeli natomiast udzielona premia nie odnosi się do żadnej konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, przyznawane za spełnienie określonych warunków, np. za zrealizowanie zakupów o określonej wartości, terminowe regulowanie należności, wówczas taka premia traktowana jest jako wynagrodzenie za usługę, do którego ma zastosowanie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z premią pieniężną, która dla celów podatku dochodowego od osób prawnych winna być traktowana jako rabat. Z treści wniosku wynika, że przyznanie premii pieniężnej związane jest z konkretną dostawą na rzecz odbiorcy finalnego. Spółka zamierza bowiem udzielić rabatu ostatecznym nabywcom swoich wyrobów w postaci zwrotu części zapłaconej przez nich ceny zakupu. Tego rodzaju premie pieniężne, na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pomniejszają należny przychód uzyskany ze sprzedaży towarów i usług. Zgodnie bowiem z powołanym powyżej art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W związku z powyższym kwoty wynikające z kontraktów zawieranych pomiędzy Spółką a dystrybutorami jej wyrobów stanowić będą dla Spółki w dacie wystawienia faktury przychód należny, gdyż na dzień zawarcia takiego kontraktu i wystawienia faktury nie wiadomo jeszcze, czy odbiorca ostateczny, któremu wraz z zakupem przyznany zostanie rabat, z tego rabatu skorzysta. W momencie realizacji rabatu Spółka - na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - będzie miała prawo pomniejszyć o kwotę udzielonego rabatu przychody tego okresu, w którym rabat ten został zrealizowany.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl