1471/DPD1/423-115/06/KK - Drukarka komputerowa jako samodzielny środek trwały.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2006 r. Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie 1471/DPD1/423-115/06/KK Drukarka komputerowa jako samodzielny środek trwały.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 31 lipca 2006 r. (wpływ do tut. Urzędu dnia 3 sierpnia 2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy sieciowe drukarki i skanery komputerowe, wyposażone w porty komunikacji zewnętrznej, które mogą współpracować z wieloma różnymi komputerami mogą stanowić samodzielny środek trwały, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny postanawia znać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą korzysta z rozbudowanej infrastruktury komputerowej. Każdy z pracowników wyposażony jest w komputer, który może współpracować z szeregiem urządzeń zewnętrznych, m.in. drukarkami czy skanerami sieciowymi, co umożliwia im sporządzanie wydruków ze swojego stanowiska i korzystanie z zasobów skanowanych dokumentów. Każdy komputer posiada możliwość dostępu do każdej drukarki znajdującej się w zasobach. Takie rozwiązanie pozwala na optymalizację kosztów poprzez zmniejszenie ilości drukarek obsługujących komputery, ponieważ każda z nich może współpracować z wieloma komputerami.

Spółka stoi na stanowisku, iż wyposażone w porty komunikacji zewnętrznej skanery oraz drukarki, które mogą współpracować z wieloma różnymi komputerami stanowią samodzielny środek trwały. W ocenie Banku drukarka komputerowa jest urządzeniem kompletnym i zdatnym do samodzielnego użytku, niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera. Drukarki wyposażone są w szereg portów umożliwiających niezależną komunikację z wieloma urządzeniami zewnętrznymi. W związku z tym, nie jest możliwe, zdaniem Spółki, przyporządkowanie drukarki do konkretnego zestawu komputerowego, ponieważ każda z nich umożliwia dokonywanie wydruków z dowolnie wybranego kompatybilnego urządzenia. Skorzystanie z konkretnej drukarki zależy tylko i wyłącznie od użytkownika danego komputera lub innego kompatybilnego z nią urządzenia. Dlatego też Strona uważa, iż drukarka wyposażona w łącze sieciowe, porty komunikacji bezprzewodowej lub porty zewnętrznych nośników pamięci może stanowić samodzielny środek trwały.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tutejszego Urzędu stwierdza, co następuje:

Stosownie do art. 16a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)

inne przedmioty o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Z powyższego przepisu wynika, iż warunkiem uznania określonego składnika majątku za odrębny środek trwały jest jego kompletność, a także zdatność użytku w dniu przejęcia do używania. Co do zasady drukarka nie spełnia powyższych warunków, ponieważ stanowi urządzenie peryferyjne komputera i bez niego nie nadaje się do samodzielnego użytku. Taki pogląd wielokrotnie potwierdzały orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego. Zestawu komputerowego nie można rozpatrywać w oparciu o poszczególne jego elementy, ponieważ osobno nie stanowią one urządzeń zdolnych do samodzielnego użytkowania. Wyjątkiem od tej zasady jest jednak sytuacja, gdy z okoliczności wynika, iż określone urządzenie, drukarka bądź skaner, może współpracować z kilkoma zestawami komputerowymi. Taki pogląd wyraził m.in. NSA w cytowanym przez Stronę wyr. z dnia 24 kwietnia 2000 r., sygn. I SA/Wr 671/98 "... jeżeli z konkretnych okoliczności faktycznych wynika, że podatnik nabył składniki majątku w postaci jednostki centralnej, klawiatury, myszy, monitora i drukarki, które mogą być użytkowane zgodnie ze swoim przeznaczeniem w przypadku ich wzajemnego połączenia w ramach zestawu komputerowego - nie ma podstaw, aby każdy z tych składników z osobna mógł stanowić wydzieloną jednostkę stanowiącą środek trwały... Inaczej kształtowałaby się sytuacja gdyby np. w przypadku drukarki okazało się w konkretnych okolicznościach, że istnieje możliwość jej współpracy z różnymi zestawami komputerowymi, którymi dysponuje podatnik lub gdy podatnik wykorzystuje drukarkę jako jednostkę odbiorczą współpracującą z zespołami komputerów działających w sieci. Jeżeli okoliczności faktyczne wskazują, że drukarka może współpracować z różnymi komputerami podatnika należy uznać, że jest ona obiektem kompletnym i zdatnym do użytku niezależnie od podłączenia do konkretnego komputera, nie stanowiąc urządzenia peryferyjnego żadnego z nich." Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują na to, iż drukarki i skanery stanowią urządzenia współpracujące z wieloma zestawami komputerowymi, a także innymi urządzeniami wyposażonymi w kompatybilne systemy łączności. W związku z tym nie ma możliwości przyporządkowania ich do konkretnego komputera. Dlatego też stanowić one będą samodzielne środki trwałe w rozumieniu art. 16a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reasumując, w ocenie Naczelnika tutejszego Urzędu, przedstawione we wniosku stanowisko Strony jest prawidłowe. Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak we wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl