1464/DSi-I-415-1/07/WK - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym zasiłku na zagospodarowanie otrzymanego przez żołnierzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Siedlcach 1464/DSi-I-415-1/07/WK Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym zasiłku na zagospodarowanie otrzymanego przez żołnierzy.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 19 grudnia 2006 r. Pani XXX na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 14 grudnia 2006 r. Nr (...), w którym organ podatkowy I instancji uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zasiłek na zagospodarowanie w związku z powołaniem do zawodowej służby wojskowej w pierwszym miejscu pełnienia takiej służby - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmawia zmiany ww. postanowienia organu podatkowego I instancji.

UZASADNIENIE

Dnia 10 listopada 2006 r. do Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej wpłynął wniosek Pani XXX o udzielenie - w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania otrzymanego przez podatniczkę zasiłku na zagospodarowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pani XXX jako żołnierz zawodowy w 2005 r. otrzymała - na podstawie art. 73 ust. 1 ppkt 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych - zasiłek na zagospodarowanie. Od wypłaconego zasiłku, stanowiącego równowartość jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym, zakład pracy jako płatnik naliczył podatek, nie potracił natomiast składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

W ocenie podatniczki przedmiotowy zasiłek na zagospodarowanie jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Po rozpatrzeniu powyższego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej postanowieniem z dnia 14 grudnia 2006 r. Nr (...) uznał stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Z uzasadnienia ww. postanowienia wynika, iż zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) żołnierze zawodowi otrzymują uposażenie i inne należności pieniężne określone w ustawie. Artykuł 73 ust. 1 ww. ustawy wśród innych należności pieniężnych wymienia w punkcie 1 zasiłki na zagospodarowanie, natomiast odrębnie w punkcie 5 - należności za podróże i przeniesienia służbowe. Przepis art. 82 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż żołnierzowi zawodowemu, z którym po raz pierwszy zawarto kontrakt na pełnienie służby stałej lub kontrakt na pełnienie służby terminowej przez okres krótszy niż 5 lat, przysługuje zasiłek na zagospodarowanie po objęciu stanowiska służbowego. Artykuł 82 ust. 2 określa, że zasiłek na zagospodarowanie przysługuje w wysokości jednomiesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 21 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 14 tejże ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.

Wobec powyższego uznano, iż aby kwota otrzymanego przez pracownika zasiłku na zagospodarowanie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania, musi być wypłacona w związku z przeniesieniem służbowym.

Ponieważ Pani XXX otrzymała zasiłek na zagospodarowanie w związku z powołaniem do zawodowej służby wojskowej w pierwszym miejscu pełnienia takiej służby, stąd też otrzymany zasiłek nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dnia 19 grudnia 2006 r. do Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej wpłynęło zażalenie pani XXX, w którym skarżąca zarzuca naruszenie: art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) poprzez niewłaściwe zastosowanie, art. 73 ust. 1 pkt 1 i pkt 5, art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) poprzez niewłaściwe zastosowanie, art. 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487) poprzez pominięcie, art. 121 § 1, art. 122, art. 180 § 1, art. 187 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez sprzeczność ustaleń organu podatkowego I instancji z zebranym w sprawie materiałem dowodowym. Wskazując na powyższe zarzuty, wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Pani XXX nie zgadza się z rozstrzygnięciem organu podatkowego I instancji z uwagi na fakt, iż ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych w art. 73 ust. 1 czytelnie rozdziela zasiłek na zagospodarowanie jako należność niezwiązaną z przeniesieniem służbowym.

Pominięte przez organ podatkowy rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487) w art. 3 ust. 1 wymienia wszystkie należności przysługujące żołnierzom zawodowym za przeniesienia i podróże służbowe, a wśród nich nie ma zasiłku na zagospodarowanie, co potwierdza interpretację skarżącej. Jednocześnie ww. rozporządzenie wymienia zasiłek osiedleniowy, który stanowi odrębną należność.

Skarżąca wyjaśnia, iż zasiłek na zagospodarowanie żołnierz zawodowy może otrzymać tylko raz: w czasie służby na warunkach określonych przepisem art. 82 ust. 1 ww. ustawy. Przepis ten stanowi, że żołnierzowi zawodowemu, z którym po raz pierwszy zawarto kontrakt na pełnienie służby stałej lub kontrakt na pełnienie służby terminowej przez okres nie krótszy niż pięć lat, przysługuje zasiłek na zagospodarowanie po objęciu stanowiska służbowego. Pani XXX uważa, iż takie warunki zostały przez nią spełnione w jednostce Wojskowej i dlatego został jej wypłacony przedmiotowy zasiłek.

Skarżąca podnosi, iż organ podatkowy nieprawidłowo zinterpretował art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie wymienione są zwolnione z opodatkowania kwoty otrzymywane przez pracowników z trzech tytułów:

1.

zwrotu kosztów przeniesienia służbowego,

2.

zasiłku na zagospodarowanie,

3.

zasiłku na osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym.

Zdaniem skarżącej, powyższe znajduje odzwierciedlenie w powołanych aktach prawnych dotyczących żołnierzy zawodowych.

Na potwierdzenie powyższego załącza kopię decyzji w sprawie przyznania zasiłku na zagospodarowanie, która mówi o przyznaniu zasiłku po zajęciu stanowiska służbowego, zgodnie z ustawą o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, a niewypłaconego w związku z przeniesieniem służbowym, jak żądał tego organ podatkowy I instancji, gdyż taki zasiłek z tego tytułu nie przysługuje.

Jednocześnie skarżąca podnosi, iż to organ podatkowy I instancji powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. Ponadto organ podatkowy może w każdym stadium postępowania zmienić, uzupełnić lub uchylić swoje postanowienie dotyczące przeprowadzenia dowodu. Fakty powszechnie znane oraz fakty znane organowi podatkowemu z urzędu nie wymagają dowodu. Fakty znane organowi podatkowemu z urzędu należy zakomunikować stronie.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył, co następuje:

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pani XXX otrzymała w 2005 r. zasiłek na zagospodarowanie w związku z powołaniem do zawodowej służby wojskowej w pierwszym miejscu pełnienia tej służby.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200 proc. wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.

Wobec powyższego, aby kwota otrzymanego przez pracownika zasiłku na zagospodarowanie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania, musi być wypłacona w związku z przeniesieniem służbowym. Świadczy o tym treść powołanego przepisu, a w szczególności określenie: zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, a dodatkowo potwierdza określenie dotyczące limitu przedmiotowego zwolnienia: "do wysokości 200 proc. wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie".

Zatem zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 14, nie obejmuje tych podatników, którzy będąc pracownikami otrzymują zasiłki na zagospodarowanie niezwiązane z przeniesieniem służbowym, tak jak ma to miejsce w przypadku żołnierzy zawodowych. Przy czym zwraca się uwagę, iż przepis odnosi się do "pracowników", nie zawężając zwolnienia do jednej grupy zawodowej. Stąd też w przypadku pracowników należących do innej grupy zawodowej istnieje możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia, o ile otrzymują zasiłki na zagospodarowanie w związku z przeniesieniem służbowym.

Z uwagi na fakt, iż w rozpatrywanym przypadku cel zwolnienia nie został spełniony, albowiem wypłacony żołnierzowi zasiłek na zagospodarowanie nie jest związany z przeniesieniem służbowym, brak jest podstaw prawnych do uznania, iż wypłacany zasiłek na zagospodarowanie przysługujący żołnierzowi po objęciu stanowiska służbowego podlegał przedmiotowemu zwolnieniu. Ponadto otrzymany przez podatniczkę zasiłek na zagospodarowanie nie mieści się w zwolnieniach przedmiotowych wynikających z pozostałych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie organ odwoławczy zauważa, iż zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając wniosek, podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Wobec powyższego należy zaznaczyć, iż organy podatkowe, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, opierają się na stanie faktycznym zawartym we wniosku podatnika, nie przeprowadzając dodatkowego postępowania dowodowego, tak jak ma to miejsce np. w przypadku postępowania w sprawie określenia wysokości zobowiązania podatkowego. Stąd też zarzut podatniczki, iż organ podatkowy I instancji powinien zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy, a ponadto organ podatkowy może w każdym stadium postępowania zmienić, uzupełnić lub uchylić swoje postanowienie dotyczące przeprowadzenia dowodu, uznać należy za niezasadny. Mając powyższe na uwadze, należało orzec jak na wstępie. Decyzja niniejsza jest ostateczna w postępowaniu podatkowym.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl