1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM - Uznanie jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu przekazania na rzecz gminy nakładów poniesionych na budowę układu drogowego w ramach inwestycji niedrogowej, oraz odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM Uznanie jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu przekazania na rzecz gminy nakładów poniesionych na budowę układu drogowego w ramach inwestycji niedrogowej, oraz odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu przekazania na rzecz Gminy nakładów poniesionych na budowę układu drogowego w ramach inwestycji niedrogowej, oraz odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania jako czynności niepodlegającej opodatkowaniu przekazania na rzecz Gminy nakładów poniesionych na budowę układu drogowego w ramach inwestycji niedrogowej, oraz odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją tej inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcy przysługuje wynikające z prawa własności prawo do dysponowania nieruchomością gruntową ("Nieruchomość"). Wnioskodawca zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję niedrogową polegającą na budowie centrum logistyczno-magazynowego ("Inwestycja"). Wnioskodawca będzie wykorzystywał centrum logistyczno-magazynowe do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, polegającej na wynajmie powierzchni magazynowej. W celu stworzenia warunków do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z Inwestycją oraz w celu właściwego skomunikowania Nieruchomości oraz Inwestycji z drogami publicznymi Wnioskodawca zamierza sfinansować i zrealizować budowę układu drogowego ("Inwestycja Drogowa"). Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości i Inwestycji.

Inwestycja drogowa będzie w części realizowana na drogach gminnych i nieruchomościach stanowiących własność Gminy ("Gmina"). W związku z tym Wnioskodawca zawrze z Gminą umowę, w której zobowiąże się m.in. do poniesienia kosztu wyżej wspomnianej Inwestycji Drogowej, a następnie nieodpłatnego przekazania na majątek Gminy nakładów poniesionych na inwestycję Drogową wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w zakresie, w jakim zrealizowane zostaną one na drogach gminnych i nieruchomościach stanowiących własność Gminy. Inwestycja drogowa zostanie przeprowadzona zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 193, poz. 1194 z 2008 r. z późn. zm., w tym w szczególności na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ("Decyzja ZRID"). Układ drogowy wykonany w ramach Inwestycji Drogowej stanowić będzie drogę publiczną powszechnie dostępną.

Dla realizacji Inwestycji Drogowej Wnioskodawca przygotuje, na swój koszt odpowiedni projekt ("Projekt drogowy"), uzyska w imieniu Gminy niezbędne dla realizacji Inwestycji Drogowej decyzje administracyjne (w tym Decyzję ZRID), decyzję o pozwoleniu na użytkowanie oraz inne decyzje, postanowienia, uzgodnienia, opinie itp. - o ile będą konieczne dla realizacji Inwestycji Drogowej, wykona na swój koszt i ryzyko obowiązki inwestora przewidziane w ustawie - Prawo budowlane oraz, jeżeli będzie to wymagane, zapewni na swój koszt i ryzyko niezbędny nadzór w zakresie realizacji Inwestycji Drogowej, zgodnie z Projektem drogowym i właściwą decyzją ZRID.

Nieodpłatne przekazanie Gminie wykonanej inwestycji Drogowej będzie obejmowało: budowle wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiące całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowane w pasie drogowym, 2 egzemplarze dokumentacji podwykonawczej Inwestycji Drogowej oraz dokonanie nieodpłatnego przeniesienia na Gminę prawa własności Projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji, z prawem do dokonywania w niej zmian, a w szczególności prawem do korzystania z Projektu drogowego na potrzeby utrzymania, wykonywania remontów oraz ewentualnej późniejszej przebudowy Inwestycji Drogowej oraz nieograniczonego rozporządzania na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.).

Wnioskodawca ponosząc wydatki na Inwestycję Drogową będzie również ponosił koszt VAT naliczonego na tych wydatkach przez wykonawców robót budowlanych, który będzie ujęty w wystawianych przez nich fakturach VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego na wydatkach ponoszonych na realizację Inwestycji Drogowej, która to inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Gminie?

2. Czy nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową będzie kreowało dla Wnioskodawcy czynność podlegającą opodatkowaniu należnym podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

1. Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego na wydatkach ponoszonych na realizację Inwestycji Drogowej, która to inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Gminie.

2. Nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową nie będzie kreowało dla Wnioskodawcy czynności podlegającej opodatkowaniu należnym podatkiem VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1

W ocenie Wnioskodawcy, Inwestycja Drogowa jest niezbędna w celu umożliwienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości i Inwestycji, a tym samym do umożliwienia Wnioskodawcy prowadzenia działalności gospodarczej związanej z Inwestycją. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca będzie więc miał prawo odliczyć podatek VAT naliczony na wydatkach związanych z Inwestycją Drogową na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, gdyż wspomniany podatek naliczony VAT będzie bezpośrednio związany z wynajmem powierzchni magazynowej, tj. z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w szeregu indywidualnych interpretacji podatkowych (m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2011 r., sygn. IPPP1/443- 1127/10-2/AP, Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 października 2014 r. sygn. ITPP2/443-951/14/AD) oraz w wielu wyrokach sądów administracyjnych (m.in. wyroku WSA w Poznaniu z dnia 3 lipca 2014 r. sygn. akt. I SA/Po 185/14).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową nie będzie kreowało dla Wnioskodawcy obowiązku odprowadzenia podatku należnego VAT.

Stosownie do art. 2a ust. 2 i art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, drogi gminne stanowią własność gminy i są zarządzane przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Zgodnie zaś z art. 16 ust. 1 i 2 ww. ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia, przy czym szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg publicznych określa umowa między zarządcą drogi, a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Wnioskodawcę należy zakwalifikować jako wspomnianego w art. 16 ustawy o drogach publicznych inwestora inwestycji niedrogowej, gdyż zamierza on zrealizować inwestycję Drogową ze względu na indywidualne potrzeby swojej działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie inwestycji Drogowej wybudowanej na gruncie stanowiącym własność Gminy stanowi nieodpłatne świadczenie usług budowlanych niepodlegające jednak opodatkowaniu VAT, zgodnie z wykładnią a contrario przepisu art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT. Wnioskodawca uważa, że przekazania Inwestycji Drogowej nie można uznać za przekazanie własności towarów, o którym mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (jest to tzw. zasada "superficies solo cedit"). W myśl art. 48 Kodeks cywilny, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Nie budzi również wątpliwości, że droga po jej wybudowaniu będzie trwale związana z gruntem, stając się jego częścią składową.

Zgodnie zatem z zasadą superficies solo cedit, przedmiotowa infrastruktura nie będzie mogła być odrębnym przedmiotem własności, a jej własność będzie ściśle związana z prawem własności gruntu, na którym zostanie wybudowana. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie mógł nabyć prawa własności przedmiotowej infrastruktury drogowej, która od chwili jej wybudowania będzie własnością Gminy. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie mógł rozporządzić infrastrukturą drogową na rzecz Gminy jak właściciel, tj. w związku z powyższym, koniecznym jest rozważenie możliwości zakwalifikowania przedmiotowej czynności przekazania nakładów na inwestycję Drogową przez Wnioskodawcę jako nieodpłatnego świadczenia usług budowlanych na rzecz Gminy. Jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem,

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Natomiast, w sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu Inwestycji Drogowej ma ścisły związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem jak wynika z opisu stanu faktycznego Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu umożliwienia Wnioskodawcy dostępu do Nieruchomości i Inwestycji.

W konsekwencji powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę nakładów poniesionych na Inwestycję Drogową nie będzie podlegać opodatkowaniu należnym podatkiem VAT.

Wyrażone powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje odzwierciedlenie w licznych wyrokach sądów i interpretacjach indywidualnych wydanych na tle analogicznych lub zbliżonych stanów faktycznych. W ocenie Wnioskodawcy wspomniane poniżej wyroki i interpretacje zachowują swoją aktualność, m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2012 r. sygn. I SA/Po 823/11; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2010 r. sygn. ILPP1/443-1563/09-4/A; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 lutego 2013 r., sygn. IPPP2/443-48/13-2/MM.

Ponadto, stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę odnośnie pytania nr 1 i pytania nr 2 zostało również wyrażone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 stycznia 2016 r. sygn. ITPP1/4512-1062/15/IK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie stosownie do zapisu art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku, oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przepisy ustawy o VAT nie precyzują jednak, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podmiotu, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem opodatkowanego obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu opodatkowanego VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do dysponowania nieruchomością gruntową, wynikające z prawa własności. Wnioskodawca zamierza zrealizować na Nieruchomości inwestycję niedrogową polegającą na budowie centrum logistyczno-magazynowego. Wnioskodawca będzie wykorzystywał centrum logistyczno-magazynowe do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, polegającej na wynajmie powierzchni magazynowej. W celu stworzenia warunków do prowadzenia działalności gospodarczej związanej z Inwestycją oraz w celu właściwego skomunikowania Nieruchomości oraz Inwestycji z drogami publicznymi Wnioskodawca zamierza sfinansować i zrealizować budowę układu drogowego. Inwestycja Drogowa jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowego dostępu do Nieruchomości i Inwestycji.

Inwestycja drogowa będzie w części realizowana na drogach gminnych i nieruchomościach stanowiących własność Gminy. W związku z tym Wnioskodawca zawrze z Gminą umowę, w której zobowiąże się m.in. do poniesienia kosztu wyżej wspomnianej Inwestycji Drogowej, a następnie nieodpłatnego przekazania na majątek Gminy nakładów poniesionych na inwestycję Drogową wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w zakresie, w jakim zrealizowane zostaną one na drogach gminnych i nieruchomościach stanowiących własność Gminy. Inwestycja drogowa zostanie przeprowadzona zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 193, poz. 1194 z 2008 r. z późn. zm., w tym w szczególności na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Układ drogowy wykonany w ramach Inwestycji Drogowej stanowić będzie drogę publiczną powszechnie dostępną.

Dla realizacji Inwestycji Drogowej Wnioskodawca przygotuje, na swój koszt odpowiedni projekt, uzyska w imieniu Gminy niezbędne dla realizacji Inwestycji Drogowej decyzje administracyjne (w tym Decyzję ZRID), decyzję o pozwoleniu na użytkowanie oraz inne decyzje, postanowienia, uzgodnienia, opinie itp. - o ile będą konieczne dla realizacji Inwestycji Drogowej, wykona na swój koszt i ryzyko obowiązki inwestora przewidziane w ustawie - Prawo budowlane oraz, jeżeli będzie to wymagane, zapewni na swój koszt i ryzyko niezbędny nadzór w zakresie realizacji Inwestycji Drogowej, zgodnie z Projektem drogowym i właściwą decyzją ZRID.

Nieodpłatne przekazanie Gminie wykonanej Inwestycji Drogowej będzie obejmowało: budowle wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiące całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowane w pasie drogowym, 2 egzemplarze dokumentacji podwykonawczej Inwestycji Drogowej oraz dokonanie nieodpłatnego przeniesienia na Gminę prawa własności Projektu drogowego wraz z autorskimi prawami majątkowymi do tej dokumentacji, z prawem do dokonywania w niej zmian, a w szczególności prawem do korzystania z Projektu drogowego na potrzeby utrzymania, wykonywania remontów oraz ewentualnej późniejszej przebudowy Inwestycji Drogowej oraz nieograniczonego rozporządzania na polach eksploatacji wskazanych w art. 50 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.).

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w zakresie wydatków ponoszonych na realizację inwestycji w zakresie budowy układu drogowego, która to inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana Gminie.

Jak wskazano wyżej czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem zbadać należy czy w przedmiotowym przypadku wydatki poniesione na budowę układu drogowego w zakresie dróg publicznych mają związek z czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 2a ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440), drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1, organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

Jak stanowi art. 19 ust. 2 pkt 4 zarządcą dróg gminnych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. W myśl zaś ust. 2 tego artykułu szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Wnioskodawca w analizowanej sprawie jest inwestorem inwestycji niedrogowej, gdyż zamierza on zrealizować inwestycję dotyczącą układu drogowego ze względu na indywidualne potrzeby swojej działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie mimo, że przekazanie nakładów poczynionych na budowę układu drogowego na terenie gminy będzie czynnością nieodpłatną to wydatki poniesione w związku z tą inwestycją mają związek z czynnościami opodatkowanymi, bowiem dotyczą prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, tj. wybudowany budynek logistyczno-magazynowy będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcą do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Zostanie zatem spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie związku nabywanych towarów i usług dotyczących przedmiotowej inwestycji z czynnościami opodatkowanymi.

Ad 2

Wnioskodawca ma również wątpliwości czy nieodpłatne przekazanie Gminie nakładów poniesionych na inwestycję w zakresie dróg będzie kreowało dla Wnioskodawcy czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT należnym.

Analiza przedstawionych przez Spółkę okoliczności sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów przez Spółkę, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne świadczenie usług polegające na nieodpłatnym przekazaniu praw do nakładów związanych z przeprowadzoną budową układu drogowego jest związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż jest konieczne do zapewnienia prawidłowego dostępu do nieruchomości oraz posadowionego na niej centrum logistyczno-magazynowego służącego do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT przez Wnioskodawcę (wynajem powierzchni magazynowych). Spółka zamierza zrealizować budowę układu drogowego w części na drogach gminnych aby usprawnić dojazd do centrum logistyczno-magazynowego. Dlatego też, nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz Gminy praw do nakładów poczynionych na budowę układu drogowego na drogach gminnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl