1462-IPPB2.4514.538.2016.2.MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462-IPPB2.4514.538.2016.2.MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) na wezwanie z dnia 15 grudnia nr 1462-IPPB2.4514.538.2016.1.MM o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zawarcia umowy pożyczki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych dotyczących zawarcia umowy pożyczki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą planuje zawrzeć umowy pożyczki pieniędzy z dwoma pożyczkodawcami w celu dofinansowania bieżącej działalności gospodarczej. Pożyczki zostaną otrzymane od dwóch podmiotów. Jeden podmiot będący pożyczkodawcą jest podmiotem prowadzącym wyłącznie działalność w zakresie udzielania pożyczek pieniężnych co wynika z odpisu aktualnego rejestru przedsiębiorców. Podmiot ten za swoje usługi będzie wystawiał faktury dokumentujące jego usługi finansowe.

Drugi pożyczkodawca jest podmiotem który prowadzi szeroką działalność gospodarczą w tym udzielanie pożyczek pieniężnych co wynika z jego odpisu aktualnego rejestru przedsiębiorców. Podmiot ten w celu prowadzenia działalności polegającej na udzielaniu pożyczek pieniężnych posiada regulamin i procedurę w zakresie udzielenia pożyczek o czym poinformował Spółkę. Podmiot ten będzie wystawiał faktury dokumentujące usługi finansowe.

Zarówno pierwszy podmiot jak i drugi są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski a środki pieniężne będące przedmiotem pożyczek będą znajdowały się na rachunkach bankowych pożyczkodawców w Polsce.

Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 15 grudnia 2016 r. Nr IPPB2.4514.538.2016.1.MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

* wskazanie, czy z tytułu zawarcia umowy pożyczki którakolwiek ze stron z tytułu dokonania tej czynności będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (podatkiem od wartości dodanej) lub też zwolniona z podatku od towarów i usług (podatku od wartości dodanej),

Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 23 grudnia 2016 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

Podmioty od których Spółka otrzyma pożyczki potraktują te transakcje jako czynności zwolnione od podatku od towarów i usług. Natomiast po stronie Spółki przedmiotowe transakcje nie będą opodatkowane lub zwolnione od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy otrzymanie pożyczki od podmiotu świadczącego wyłącznie usługi w zakresie udzielania pożyczek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ?

2. Czy otrzymanie pożyczki od podmiotu posiadającego procedurę i regulamin udzielania pożyczek oraz wpis do KRS o tym, że jego działalność obejmuje udzielanie pożyczek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W świetle art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223 z późn. zm.) dalej zwaną "ustawa o p.c.c." - podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku. Z przepisu tego wynika, że przedmiotem opodatkowania podatkiem są umowy pożyczki pieniędzy. Oznacza to, że generalnie umowy pożyczki rodzą obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Nie mniej jednak przepisy ustawy o p.c.c. określają w jakich stanach faktycznych czynności cywilnoprawne podlegają opodatkowaniu podatkiem. W świetle art. 1 ust. 4 ustawy o p.c.c. czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Polski lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Polski,

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Polski.

Z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem mogą podlegać czynności których przedmiotem są m.in. rzeczy znajdujące się na terytorium Polski lub rzeczy znajdujące się za granicą jeżeli ich nabywca ma miejsce siedziby w Polsce i czynność cywilnoprawna została dokona w Polsce.

W przypadku pożyczki pieniędzy mamy do czynienia z rzeczami co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Zatem jeżeli pieniądze znajdują się na rachunku bankowym pożyczkodawcy w Polsce udzielenie przez niego pożyczki będzie generalnie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przepisy ustawy o p.c.c. przewidują wyłączenie niektórych czynności cywilnoprawnych od podatku - co zostało określone w art. 2 ustawy o p.c.c. Jak wynika z art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c. nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności.

Powyższy przepis określa wyjątki od tego wyłączenia z opodatkowania ale nie dotyczą one stanu przyszłego przedstawionego we wniosku. W związku z tym aby można było mówić o wyłączeniu z opodatkowania danej czynności cywilnoprawnej wystarczy, że jedna ze stron dokonując tej czynności korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

W przedstawionym stanie przyszłym Spółka ma otrzymać pożyczki od dwóch podmiotów które będą w tej czynności działały jako profesjonalni podatnicy VAT. Pierwszy pożyczkodawca zajmuje się wyłącznie świadczeniem usług w zakresie udzielania pożyczek co wynika z rejestru KRS oraz otrzymanych od niego informacji.

Drugi pożyczkodawca prowadzi działalność gospodarczą w różnych dziedzinach w tym świadczenie usług finansowych w zakresie udzielania pożyczek przy czym dla tego rodzaju działalności podmiot ten posiada politykę (procedurę) i regulaminy w zakresie udzielania pożyczek. Podmioty te będą traktowały swoje czynności polegające na udzielaniu pożyczek jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT ale korzystające ze zwolnienia od tego podatku co będzie wynikać z wystawionych faktur dokumentujących wykonanie usług.

W związku z powyższym zdaniem Spółki otrzymanie pożyczek od powyższych dwóch podmiotów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ponieważ pożyczkodawcy traktują te czynności jako zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 223 z późn. zm.) podatkowi temu podlegają umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Artykuł 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Do elementów znamionujących umowę pożyczki należy obowiązek jej zwrotu. Przy czym, nie tyle dotyczy to oznaczenia terminu zwrotu, ile zaznaczenia samego obowiązku zwrotu - który, jak wskazuje się w orzecznictwie, w myśl art. 720 § 1 ww. ustawy, jest elementem przedmiotowo istotnym dla tego rodzaju umowy, bez którego nie ma umowy pożyczki.

W zależności od tego, jak zostanie ukształtowana przez strony umowa pożyczki, może ona przyjąć postać umowy nieodpłatnej bądź też odpłatnej, gdzie pożyczkobiorca zobowiązany będzie do zapłaty odsetek. Umowa pożyczki jest umową konsensualną. Dochodzi do skutku poprzez zgodne oświadczenia woli.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 4 ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi temu podlegają czynności cywilnoprawne, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

1.

rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2.

rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że umowa pożyczki podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli w chwili zawarcia umowy jej przedmiot, tj. pieniądze znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wówczas nie ma znaczenia, gdzie umowa została zawarta i gdzie mają miejsce zamieszkania (siedzibę) strony umowy.

Pożyczka podlega również podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeśli pieniądze będące przedmiotem pożyczki w chwili jej zawarcia znajdują się za granicą oraz nabywca - pożyczkobiorca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a czynność zostanie dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Należy wskazać, że w ustawie przewidziano sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

a.

w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,

b.

jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:

* umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

* umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych;

Zaznaczyć jednak należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą planuje zawrzeć umowy pożyczki pieniędzy z dwoma pożyczkodawcami w celu dofinansowania bieżącej działalności gospodarczej. Pożyczki zostaną otrzymane od dwóch podmiotów. Jeden podmiot będący pożyczkodawcą jest podmiotem prowadzącym wyłącznie działalność w zakresie udzielania pożyczek pieniężnych co wynika z odpisu aktualnego rejestru przedsiębiorców. Podmiot ten za swoje usługi będzie wystawiał faktury dokumentujące jego usługi finansowe. Drugi pożyczkodawca jest podmiotem który prowadzi szeroką działalność gospodarczą w tym udzielanie pożyczek pieniężnych co wynika z jego odpisu aktualnego rejestru przedsiębiorców. Podmiot ten w celu prowadzenia działalności polegającej na udzielaniu pożyczek pieniężnych posiada regulamin i procedurę w zakresie udzielenia pożyczek o czym poinformował Spółkę. Podmiot ten będzie wystawiał faktury dokumentujące usługi finansowe. Zarówno pierwszy podmiot jak i drugi są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski a środki pieniężne będące przedmiotem pożyczek będą znajdowały się na rachunkach bankowych pożyczkodawców w Polsce.

Przyjmując za Wnioskodawcą, że otrzymanie pożyczek od dwóch podmiotów wskazanych w niniejszym zdarzeniu przyszłym do której stosuje się przepisy Ustawy o VAT, tj. jest czynnością zwolnioną od tego podatku - powyższa czynność będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W przeciwnym wypadku umowa pożyczki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl