1462.IPPB2.4511.710.2016.1.MG - Ciążące na spółce obowiązki informacyjne w związku z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1462.IPPB2.4511.710.2016.1.MG Ciążące na spółce obowiązki informacyjne w związku z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2016 r. (data wpływu 27 października 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2016 r. (data wpływu 2 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych w związku z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ciążących na Spółce obowiązków informacyjnych w związku z przymusowym wykupem akcji akcjonariuszy mniejszościowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Większościowy Akcjonariusz X Spółka Akcyjna (dalej: Spółka, Wnioskodawca) posiadający ponad 99,0% akcji zamierza przeprowadzić przymusowy wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych zgodnie z art. 418 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (dalej: k.s.h.). W związku z powyższym zwołał Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki (dalej: NZWA) w celu wyboru Biegłego Rewidenta dla ustalenia wartości rynkowej akcji. Planuje się, że w listopadzie 2016 NWZA podejmie uchwałę o przymusowym wykupie przez akcjonariusza większościowego akcji Spółki od części akcjonariuszy mniejszościowych. Akcje akcjonariusza większościowego reprezentują 99,00251% kapitału zakładowego Wnioskodawcy, a 778 akcjonariuszy mniejszościowych, których akcje podlegać mają wykupowi - 0,09009% (dalej: Akcjonariusze Mniejszościowi). Przedmiotem przymusowego wykupu objęte będą 63.986 akcje imienne Spółki (Akcje Wykupywane), należące do Akcjonariuszy Mniejszościowych. Cena wykupu akcji zostanie ustalona przez biegłego rewidenta wybranego już przez NZWA. Zarząd Spółki zostanie upoważniony przez NZWA, które ma być zwołane w listopadzie do podjęcia wszelkich niezbędnych działań mających na celu wykonanie uchwały. Akcje Spółki nigdy nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W roku 1996 w ramach ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych majątek zlikwidowanego Przedsiębiorstwa Państwowego FSO wniesiony został do nowo utworzonej Spółki, w której w 100% udziały objął Skarb Państwa. W kolejnych latach Skarb Państwa w ramach umowy prywatyzacyjnej przekazał nieodpłatnie pracownikom i byłym pracownikom część swoich udziałów. W roku 1999 w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pracownicy, którzy nie wyrazili zgody na sprzedaż posiadanych udziałów, stali się akcjonariuszami przekształconej spółki. Zgodnie z postanowieniami k.s.h. zarówno uchwała o przymusowym wykupie akcji, jak i cena wykupu będzie podlegała ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Zgodnie z procedurą przymusowego wykupu, w terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały NZWA, akcjonariusze mniejszościowi powinni złożyć w siedzibie Spółki dokumenty akcji podlegające przymusowemu wykupowi. Informacja o tym obowiązku podana zostanie zgodnie z przepisami k.s.h. poprzez ogłoszenie w Monitorze Sądowym. Ponadto Zarząd zamierza dodatkowo do wszystkich akcjonariuszy mniejszościowych wysłać pisma informujące o konieczności złożenia tych dokumentów w Spółce. Po wpłaceniu ceny wykupu przez akcjonariusza większościowego część akcji zostanie wykupiona od Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy złożą dokumenty akcji przez Zarząd Spółki na rzecz akcjonariusza większościowego, a ci Akcjonariusze Mniejszościowi otrzymają cenę wykupu. Biorąc pod uwagę liczbę Akcjonariuszy Mniejszościowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie wszyscy złożą w Spółce w obowiązującym terminie dokumenty akcji. Zarząd dokona ogłoszenia w Monitorze Sądowym albo wyśle ponowne pisma o konieczności złożenia dokumentów akcji w Spółce z zagrożeniem ich unieważnienia w przypadku, gdy nie zostaną złożone. Zgodnie z art. 358 k.s.h. akcjonariusze powinni złożyć w Spółce dokumenty akcji w terminie 2 tygodni od ukazania się ogłoszenia w Monitorze Sądowym lub dnia otrzymania odpowiedniego listu poleconego. Akcje Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie złożą akcji po powtórnym zawiadomieniu, zostaną unieważnione na podstawie art. 418 k.s.h. w związku z art. 358 k.s.h. Zarząd Spółki przeniesie na akcjonariusza większościowego własność wykupionych akcji, a w miejsce unieważnionych dokumentów akcji, pod tymi samymi numerami emisyjnymi akcjonariuszowi większościowemu nowe dokumenty akcji.

Do Akcjonariuszy Mniejszościowych, których dokumenty akcji będą unieważnione Zarząd Spółki wyśle pisma z informacją o unieważnieniu ich dokumentów akcji oraz z wezwaniem do odbioru ceny wykupu. Cena wykupu zostanie zdeponowana w kasie Spółki. Po ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i wysłaniu pism Zarząd przyjmuje, że akcjonariusze zostali skutecznie zawiadomieni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy przymusowy wykup akcji albo któryś jego element jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. I ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: upcc)?

2. Czy zdeponowaną w kasie Spółki cenę wykupu, wpłaconą przez akcjonariusza większościowego za akcje, które w wyniku procesu przymusowego wykupu akcji nie zostały złożone w Spółce, a następnie zostały unieważnione w trybie art. 418 k.s.h. w związku z art. 358 k.s.h., należy potraktować jako przychód Akcjonariuszy Mniejszościowych?

3. Czy w przypadku przymusowego wykupu akcji, zarówno zakończonego sukcesem gdy Akcjonariusz Mniejszościowy złożył w Spółce akcje, jak i w przypadku gdy akcje te nie zostały złożone a umorzone, na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika lub obowiązki informacyjne, jak złożenie informacji PIT-8C i kiedy Wnioskodawca ma obowiązek go wypełnić?

Przedmiotowa interpretacja indywidualna wydana została w zakresie pytania Nr 2 i 3 w odniesieniu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do pytania Nr 1 w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko do pytania Nr 2.

Zdeponowaną w kasie Spółki cenę wykupu, wpłaconą przez akcjonariusza większościowego za akcje, które zostały unieważnione w trybie art. 418 k.s.h. w związku z art. 358 k.s.h., nie należy traktować jako przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f. Akcjonariusze Mniejszościowi, którzy nie zareagowali w żaden sposób na wezwanie Spółki, nie złożyli dokumentu akcji w Spółce i nie odebrali zdeponowanej w kasie Spółki ceny wykupu, nie osiągnęli dochodu podlegającego opodatkowaniu. W ocenie Spółki dochód powstanie dopiero w momencie odbioru przez Akcjonariusza Mniejszościowego zdeponowanej w kasie Spółki ceny wykupu. Trudno bowiem twierdzić, że hipotetyczne przysporzenie, które osoba ta być może kiedyś otrzyma (odbierze w kasie spółki) może stanowić dla niej przychód.

Stanowisko do pytania Nr 3.

Spółka nie będzie miała obowiązku poboru podatku, jako płatnik natomiast będzie miała obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C tylko w zakresie kwot odebranych przez Akcjonariuszy Mniejszościowych lub wypłaconych na ich rachunki bankowe. Żaden z przepisów Ustawy PIT nie przewiduje obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy jako podmiotu dokonującego wypłat środków na rzecz Akcjonariuszy Mniejszościowych. Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla tych Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy uzyskają przychód w danym roku. Biorąc pod uwagę stanowisko Spółki do pyt. Nr 2, oznacza to, że Wnioskodawca będzie miał obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C tylko dla Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy albo otrzymali przelew ceny wykupu na ich rachunki bankowe albo odebrali cenę wykupu z kasy Spółki. Wobec Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie odebrali z kasy Spółki ceny wykupu Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Stosownie natomiast to treści art. 17 ust. 1ab pkt 1 cytowanej ustawy, w brzmieniu ustawy obowiązującej od 1 stycznia 2016 r., przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c ustawy osiągnięta w roku podatkowym.

Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, że po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 (PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym m.in. z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), i obliczyć należny podatek dochodowy.

Na podstawie art. 39 ust. 3 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o których mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sporządzone według ustalonego wzoru.

Instytucję przymusowego wykupu akcji regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 996 z późn. zm.). I tak na podstawie art. 418 § 1 i 2 ww. ustawy - walne zgromadzenie może powziąć uchwałę o przymusowym wykupie akcji akcjonariuszy reprezentujących nie więcej niż 5% kapitału zakładowego (akcjonariusze mniejszościowi) przez nie więcej niż pięciu akcjonariuszy, posiadających łącznie nie mniej niż 95% kapitału zakładowego, z których każdy posiada nie mniej niż 5% kapitału zakładowego. Uchwała wymaga większości 95% głosów oddanych. Statut może przewidywać surowsze warunki powzięcia uchwały. Przepisy art. 416 § 2 i 3 stosuje się odpowiednio. Uchwała, o której mowa w § 1, powinna określać akcje podlegające wykupowi oraz akcjonariuszy, którzy zobowiązują się wykupić akcje, jak również określać akcje przypadające każdemu z nabywców. Akcjonariusze, którzy mają nabyć akcje i głosowali za uchwałą, odpowiadają solidarnie wobec spółki za spłacenie całej sumy wykupu.

Stosownie do art. 417 § 1 ww. ustawy, wykupu akcji dokonuje się po cenie notowanej na rynku regulowanym, według przeciętnego kursu z ostatnich trzech miesięcy przed powzięciem uchwały albo też, gdy akcje nie są notowane na rynku regulowanym, po cenie ustalonej przez biegłego wybranego przez walne zgromadzenie. Jeżeli akcjonariusze nie wybiorą biegłego na tym samym walnym zgromadzeniu, zarząd zwróci się w terminie tygodnia od dnia walnego zgromadzenia do sądu rejestrowego o wyznaczenie biegłego celem wyceny akcji będących przedmiotem wykupu. Przepisy art. 312 § 5, 6 i § 8 stosuje się odpowiednio. Wykupu akcji dokonuje się za pośrednictwem zarządu.

Osoby, które zamierzają wykupić akcje, powinny wpłacić należność równą cenie wszystkich nabywanych akcji (cena wykupu) na rachunek bankowy spółki w terminie trzech tygodni od dnia ogłoszenia ceny wykupu przez zarząd. Cena wykupu może zostać ogłoszona również na walnym zgromadzeniu (§ 2 art. 417 ww. ustawy). Zarząd powinien dokonać wykupu akcji na rachunek akcjonariuszy pozostających w spółce w terminie miesiąca od upływu terminu złożenia akcji, o którym mowa w art. 416 § 4, jednakże nie wcześniej niż po wpłaceniu ceny wykupu (art. 417 § 3 ustawy).

Z powyższego wynika, że przepisy Kodeksu spółek handlowych dotyczące przymusowego wykupu akcji wskazują na wystąpienie przedmiotowo istotnych elementów charakteryzujących umowę odpłatnego zbycia: oznaczenie przedmiotu zbycia i ceny. Zatem przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji), co skutkuje tym, że dokonanie tej czynności cywilnoprawnej powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód z odpłatnego zbycia akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - większościowy akcjonariusz posiadający ponad 99,0% akcji zamierza przeprowadzić przymusowy wykup akcji akcjonariuszy mniejszościowych, zgodnie z art. 418 ustawy - Kodeks spółek handlowych. Podjęta zostanie uchwała o przymusowym wykupie przez akcjonariusza większościowego akcji Spółki od części akcjonariuszy mniejszościowych. Akcje akcjonariusza większościowego reprezentują 99,00251% kapitału zakładowego Wnioskodawcy, a 778 akcjonariuszy mniejszościowych, których akcje podlegać mają wykupowi - 0,09009%. Przedmiotem przymusowego wykupu objęte będą 63.986 akcje imienne Spółki. Cena wykupu akcji zostanie ustalona przez biegłego rewidenta. Akcje Spółki nigdy nie były dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi. W roku 1996 w ramach ustawy o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych majątek zlikwidowanego Przedsiębiorstwa Państwowego wniesiony został do nowo utworzonej Spółki, w której w 100% udziały objął Skarb Państwa. W kolejnych latach Skarb Państwa w ramach umowy prywatyzacyjnej przekazał nieodpłatnie pracownikom i byłym pracownikom część swoich udziałów. W roku 1999 w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną pracownicy, którzy nie wyrazili zgody na sprzedaż posiadanych udziałów, stali się akcjonariuszami przekształconej spółki. Zgodnie z postanowieniami k.s.h. zarówno uchwała o przymusowym wykupie akcji, jak i cena wykupu będzie podlegała ogłoszeniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. W terminie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały NZWA, akcjonariusze mniejszościowi powinni złożyć w siedzibie Spółki dokumenty akcji podlegające przymusowemu wykupowi. Informacja o tym obowiązku zostanie ogłoszona w Monitorze Sądowym. Ponadto Zarząd zamierza dodatkowo do wszystkich akcjonariuszy mniejszościowych wysłać pisma informujące o konieczności złożenia tych dokumentów w Spółce. Po wpłaceniu ceny wykupu przez akcjonariusza większościowego część akcji zostanie wykupiona od akcjonariuszy mniejszościowych, którzy złożą dokumenty akcji przez Zarząd Spółki na rzecz akcjonariusza większościowego, a akcjonariusze mniejszościowi otrzymają cenę wykupu. Prawdopodobnie nie wszyscy akcjonariusze mniejszościowi złożą w Spółce w obowiązującym terminie dokumenty akcji. Zarząd dokona ogłoszenia w Monitorze Sądowym albo wyśle ponowne pisma o konieczności złożenia dokumentów akcji w Spółce z zagrożeniem ich unieważnienia w przypadku, gdy nie zostaną złożone. Zgodnie z art. 358 k.s.h. akcjonariusze powinni złożyć w Spółce dokumenty akcji w terminie 2 tygodni od ukazania się ogłoszenia w Monitorze Sądowym lub dnia otrzymania odpowiedniego listu poleconego. Akcje Akcjonariuszy Mniejszościowych, którzy nie złożą akcji po powtórnym zawiadomieniu, zostaną unieważnione na podstawie art. 418 k.s.h. w związku z art. 358 k.s.h. Zarząd Spółki przeniesie na akcjonariusza większościowego własność wykupionych akcji, a w miejsce unieważnionych dokumentów akcji, pod tymi samymi numerami emisyjnymi akcjonariuszowi większościowemu nowe dokumenty akcji. Do Akcjonariuszy Mniejszościowych, których dokumenty akcji będą unieważnione Zarząd Spółki wyśle pisma z informacją o unieważnieniu ich dokumentów akcji oraz z wezwaniem do odbioru ceny wykupu. Cena wykupu zostanie zdeponowana w kasie Spółki.

Za odpłatne zbycie akcji należy uznać przymusowy wykup akcji przez akcjonariusza większościowego, bowiem w wyniku tej czynności akcjonariusz mniejszościowy przenosi własność akcji na akcjonariusza większościowego w zamian za uzyskaną korzyść majątkową np. wynagrodzenie wyrażone w pieniądzu. Czynność taka ma zatem charakter odpłatny i skutkuje zbyciem (przeniesieniem własności) akcji. Fakt, że zbycie akcji następuje w drodze wykupu przymusowego nie zmienia tego, że ma miejsce przeniesienie własności akcji z akcjonariuszy mniejszościowych na akcjonariuszy większościowych, czyli ich zbycie. Gdyby uznać, że w przypadku wykupu przymusowego nie mielibyśmy do czynienia ze zbyciem, to należałoby uznać, że pomimo wykupu akcji od akcjonariusza mniejszościowego przez akcjonariuszy większościowych ci pierwsi nadal są ich właścicielami, ponieważ nie miało miejsca wyzbycie się praw do akcji. Nie ma zatem znaczenia w sprawie to, czy sprzedający dokonał zbycia akcji dobrowolnie, czy też w drodze przymusowego wykupu. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega "efekt" dokonanego zbycia, tj. uzyskany z tej transakcji dochód. Zatem przymusowy wykup akcji powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W przypadku tej transakcji ma bowiem miejsce przeniesienie własności akcji za określoną cenę. Zatem czynność ta ma charakter odpłatnego zbycia akcji.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1, że zdeponowanej w kasie Wnioskodawcy ceny wykupu, wpłaconej przez akcjonariusza większościowego za akcje, które zostały unieważnione w trybie art. 418 Kodeksu spółek handlowych w związku z art. 358 ustawy, nie należy traktować jako przychodu akcjonariuszy mniejszościowych z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca błędnie twierdzi, że dochód powstanie dopiero w momencie odbioru przez akcjonariusza mniejszościowego zdeponowanej w kasie Spółki ceny wykupu.

Zdeponowaną w kasie Spółki cenę wykupu, wpłaconą przez akcjonariusza większościowego za akcje, które w wyniku procesu przymusowego wykupu akcji nie zostały złożone w Spółce, a następnie zostały unieważnione w trybie art. 418 Kodeksu spółek handlowych w związku z art. 358 Kodeksu spółek handlowych, należy potraktować jako przychód Akcjonariuszy Mniejszościowych, bowiem jak już wyjaśniono powyżej przymusowy wykup akcji występuje jako szczególny typ umowy odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji), co skutkuje tym, że dokonanie tej czynności cywilnoprawnej powoduje, że uzyskany w ten sposób dochód z odpłatnego zbycia akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 2 wniosku organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Powołany powyżej przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakłada obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które pośredniczą w obrocie papierami wartościowymi.

Należy zwrócić uwagę, że przepis ten ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od reguły. Z jego treści wynika zatem, że obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty biorące faktyczny udział w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 418 § 2a Kodeksu spółek handlowych, akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają przymusowemu wykupowi, powinni, w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzenia spółki. Jeżeli akcjonariusz nie złożył dokumentu akcji w terminie, zarząd unieważnia ją w trybie art. 358, a nabywcy wydaje nowy dokument akcji pod tym samym numerem emisyjnym.

Zgodnie z powyższym przepisem akcjonariusze mniejszościowi, których akcje podlegają, w myśl podjętej uchwały, przymusowemu wykupowi, powinni w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia uchwały, złożyć w spółce dokumenty akcji lub dowody ich złożenia do rozporządzania spółki. W wypadku gdy akcjonariusz (lub akcjonariusze) nie złożyli dokumentów akcji w terminie, zarząd jest uprawniony wezwać akcjonariusza, w drodze ogłoszenia lub listu poleconego, do złożenia dokumentu we wskazanym terminie, z zagrożeniem unieważnienia dokumentu akcji. Termin do złożenia dokumentu akcji nie może być krótszy niż dwa tygodnie od dnia ogłoszenia wezwania albo doręczenia listu poleconego (art. 358 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

Skoro podczas wykupu akcji mamy do czynienia z sytuacją, gdy Spółka działa we własnym imieniu na rachunek akcjonariuszy wykupujących (większościowych), jako swoisty pośrednik przy transakcji wykupu, to jest zobowiązana do wystawienia informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągniętego przez akcjonariuszy mniejszościowych.

Dochodem podlegającym opodatkowaniu jest kwota przychodu uzyskanego ze sprzedaży akcji. Jak wskazano we wniosku akcjonariusz większościowy wpłaci na rachunek Spółki kwotę odpowiadającą łącznej wartości wszystkich posiadanych przez akcjonariuszy mniejszościowych akcji. Cena wykupu zostanie zdeponowana w kasie Spółki i pozostawiona do dyspozycji akcjonariuszy mniejszościowych. Zatem akcjonariusze mniejszościowi mogą w każdej chwili odebrać zdeponowane w kasie Spółki środki pieniężne w wysokości odpowiadającej wartości posiadanych akcji. Istnieje więc po stronie wierzyciela, tj. akcjonariuszy Spółki prawna możliwość żądania spełnienia świadczenia przez dłużnika. Skoro tak, to Spółka ma obowiązek wystawienia dla akcjonariuszy mniejszościowych informacji PIT-8C, zgodnie z brzmieniem art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpi przeniesienie na akcjonariusza większościowego własności wykupionych akcji akcjonariuszy mniejszościowych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a ustawy - Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl