1449-2CF/413/IP-44/2007/EB - Czy urząd może podjąć decyzję od odstąpienia od żądania korekty deklaracji PIT-53 za lata od 1 lipca 2002 r. do 31 maja 2007 r.?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2007 r. Trzeci Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście 1449-2CF/413/IP-44/2007/EB Czy urząd może podjąć decyzję od odstąpienia od żądania korekty deklaracji PIT-53 za lata od 1 lipca 2002 r. do 31 maja 2007 r.?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. (wpływ do urzędu 22 czerwca 2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w której wnioskodawca prezentuje stanowisko, iż "Urząd mógłby podjąć decyzję od odstąpieniu od żądania korekty deklaracji PIT-53 za lata od 1 lipca 2002 r. do 31 maja 2007 r." Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście

postanawia

uznać stanowisko strony za niezgodne z przepisami prawa podatkowego obowiązującymi w dacie wydania niniejszego postanowienia

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2007 r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek podatnika o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym stan faktyczny został przedstawiony następująco: Pismem z dnia 31 maja 2007 r. Nr 1449/1CF/413/W-368/07/UO Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście poinformował Ambasadę, że składane przez Ambasadę deklaracje PIT-4 za lata 2001-2006 nie funkcjonują w obrocie prawnym, argumentując, że Ambasada nie ma siedziby w Polsce, a zatem nie może być płatnikiem zaliczek, a jej pracownicy mają obowiązek wpłacać samodzielnie zaliczki na podatek dochodowy od swoich wynagrodzeń, które według Urzędu pochodzą z zagranicy. Wnioskodawca otrzymał informację, że zobowiązany jest do złożenia deklaracji PIT-53 za wszystkie miesiące ubiegłych lat w swoim Urzędzie Skarbowym. Zdaniem podatnika Urząd mógłby odstąpić od żądania składania deklaracji PIT-53 za poprzednie lata, gdyż dochody za ten okres były rozliczane przez płatnika tj. Ambasadę. Zgodnie art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest (...) osoba prawna obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W myśl art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby prawne są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od nich przychody między innymi ze stosunku pracy, stosunku służbowego. Art. 41 powołanej powyżej ustawy stanowi, że osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2, 4-9 oraz art. 18 oraz z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki lub zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Ww. przepisy prawa podatkowego stosować należy z uwzględnieniem zasady terytorialności. Oznacza to, iż mają one zastosowanie jedynie do podmiotów utworzonych i prowadzących działalność na terenie Polski w oparciu o przepisy prawa polskiego. Przepisy te nie mają zaś zastosowania do podmiotów posiadających siedzibę za granicą, gdyż nie obowiązują one poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Wynika to między innymi z art. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ambasada jest jednostką organizacyjną obcego państwa, jego emanacją i nie stanowi odrębnego od niego podmiotu, zatem nie może być płatnikiem polskiego podatku dochodowego od osób fizycznych i w konsekwencji nie ciąży na niej obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzania deklaracji PIT-4. Wynagrodzenia wypłacane przez Ambasadę stanowią dochody z zagranicy i opodatkowane są na zasadach określonych w art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, że podatnicy osiągający, dochody bez pośrednictwa płatników ze stosunku pracy z zagranicy oraz z tytułów określonych w art. 13 pkt 2,4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy. Zgodnie z art. 44 ust. 3a ww. ustawy podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa powyżej są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 19% dochodu za miesiące, w których uzyskali ten dochód, w terminie do 20 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni, a za grudzień- w terminie złożenia zeznania podatkowego. W terminach płatności zaliczek podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatników, deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-53).W związku z powyższym tut. organ podatkowy informuje, że wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia zaległych deklaracji PIT-53. Mając na uwadze stan prawny i przedstawiony przez podatnika stan faktyczny, tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast tut. Organ podatkowy organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl