1442/DF/ 415 /TC /76 / 05 - Opodatkowanie usług zarządzania stawką 19% podatku dochodowego od osób fizycznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Wołominie 1442/DF/ 415 /TC /76 / 05 Opodatkowanie usług zarządzania stawką 19% podatku dochodowego od osób fizycznych

Pytanie podatnika

Czy można opodatkować usługi zarządzania, świadczone na rzecz Spółki Akcyjnej w której podatnik jest większościowym udziałowcem i pełni funkcję Prezesa Zarządu stawką liniową 19%.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii - opodatkowania usług zarządzania, świadczonych na rzecz Spółki Akcyjnej w której podatnik jest większościowym udziałowcem i pełni funkcję Prezesa Zarządu stawką liniową 19%. stwierdza, iż stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe

Uzasadnienie

Stosownie do postanowień art. 14a § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając przedmiotowy wniosek podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Korzystając z powyższego przepisu wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 19 stycznia 2005 r. podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii opodatkowania usług zarządzania świadczonych na rzecz Spółki Akcyjnej w której podatnik jest większościowym udziałowcem i pełni funkcję Prezesa Zarządu stawką liniową 19%.

Opis stanu faktycznego

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych w/g stawki podatku liniowego 19%. W 2005 roku w ramach prowadzonej działalności będzie świadczył usługi zarządzania Spółką Akcyjną na stanowisku Prezesa Zarządu w której jest większościowym udziałowcem i równocześnie pełni funkcję Prezesa Zarządu W zakresie pełnionej funkcji Prezesa Zarządu jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji w związku z prowadzeniem spraw spółki w dwóch zasadniczych układach działalności: wewnątrz struktury spółki, tzn. w układzie wewnętrznym oraz w zakresie prowadzonej przez spółkę przedsiębiorstwa. Za pełnioną funkcję do końca 2004 r. podatnik otrzymywał wynagrodzenie na podstawie samego tylko aktu ustanowienia bez nawiązywania odrębnego stosunku zatrudnienia (pracowniczy lub niepracowniczy). Na 2005 r. podatnik wybrał formę opodatkowania według stawki liniowej 19%.

Stanowisko podatnika

W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym podatnik stoi na stanowisku, iż usługi zarządzania na rzecz Spółki Akcyjnej w którym jest większościowym udziałowcem i pełni funkcję Prezesa Zarządu mogą być opodatkowane z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c stawką liniową 19%.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r.) przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy (tj. przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządu, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych) - ustawa zalicza do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 9 tej ustawy.

Jednocześnie dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych obowiązuje definicja pozarolniczej działalności gospodarczej określona w art. 5a pkt 6 ustawy. Zgodnie z tą definicją, pozarolniczą działalnością gospodarczą - jest działalność zarobkowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzona we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. W konsekwencji ww. regulacji - niezależnie od tego, czy przychody z kontraktu o zarządzanie (menedżerskiego) podatnik osiąga na podstawie umowy, do której mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego, czy też w ramach działalności prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są to zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście. Zatem od przychodów tych podatnik nie może opłacać podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. według stałej liniowej stawki podatku dochodowego w wysokości 19%. W myśl bowiem art. 9a ust. 2 i art. 30c ustawy, ten sposób opodatkowania dotyczy tylko przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w/cyt. ustawy.

Podstawa prawna

Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie niżej wyszczególnionych przepisów, według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych w stanie faktycznym:

1. art. 5a pkt 6, art. 9a ust. 2, art. 10 ust. 1 pkt 1-4, art. 13 pkt 9 i art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r).

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ul. A. Felińskiego 2b w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej).Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej).Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl