1438/VAT2/443-7/07/AZ - Czy można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czynności przemieszczenia z terytorium Niemiec na terytorium Polski towarów zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2007 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów 1438/VAT2/443-7/07/AZ Czy można uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czynności przemieszczenia z terytorium Niemiec na terytorium Polski towarów zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 7 stycznia 2007 r. (wpływ do tutejszego organu podatkowego 15 stycznia 2007 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnośnie kwestii dotyczącej uznania za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów czynności przemieszczenia z terytorium Niemiec na terytorium Polski towarów zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu na terytorium Niemiec,

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów postanawia:

uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka importuje towary z Korei.

Przywóz towarów z Korei nastąpił na terytorium Niemiec. Towary dostarczone zostały do portu w Hamburgu, gdzie poddano je odprawie celnej. Zgłoszenia towarów do odprawy celnej dokonał w imieniu Spółki upoważniony przedstawiciel fiskalny, który również opłacił cło na terenie Niemiec. Z wniosku wynika, że odprawa została dokonana według procedury o kodzie "42" i na jej podstawie towar został zwolniony od podatku VAT z tytułu dokonanego importu. Po dokonaniu odprawy celnej nastąpiło przemieszczenie towaru na terytorium Polski.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy wobec zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego przemieszczenia towarów z terytorium Niemiec na terytorium Polski Spółka może potraktować powyższe dostawy jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wystawić faktury wewnętrzne, czy w związku z dokonaniem odprawy celnej na terenie Niemiec z zastosowaniem procedury o kodzie "42" Strona zobowiązana jest do rozliczenia podatku VAT na terenie Niemiec, czy przedmiotowa transakcja stanowiąca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów powinna być wykazana w deklaracji VAT-7 z możliwością obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Spółki dokonana transakcja nie stanowi importu towarów. Wobec powyższego przemieszczenie towarów z Niemiec do Polski należy traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Według Spółki w przedmiotowej sprawie należy wystawić fakturę wewnętrzną. Transakcja powinna zostać ujęta w deklaracji VAT-7 z prawem do obniżenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów o ile służą one do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również w deklaracji podsumowującej VAT-UE.

Po rozpatrzeniu złożonego wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów informuje, iż zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Jak wynika z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Zatem na mocy art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przemieszczenie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w analizowanym przypadku w Niemczech) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W takim przypadku, w myśl art. 20 ust. 5 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy należy rozliczyć podatek VAT z zastosowaniem stawki krajowej dla danego towaru wystawiając fakturę wewnętrzną - zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy mieć na uwadze przepisy wydane na podstawie delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych zawartej w art. 106 ust. 8 ww. ustawy, a w szczególności rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798), który określa szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z § 25 ust. 1 pkt 2 tegoż rozporządzenia przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Fakturę wewnętrzną wystawia się, zgodnie z dyspozycją § 13 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14 i 15.

Zgodnie z treścią art. 31 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Obejmuje ona podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatkowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem ust. 3-7, nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie, stanowi m.in. kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 10 pkt 2 cytowanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy m.in. od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do art. 99 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Wystawiona z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów faktura wewnętrzna winna być ujęta zarówno po stronie podatku należnego, jak i naliczonego.

W art. 100 ust. 1 ustawodawca zawarł dodatkowy obowiązek spoczywający na podatnikach, o których mowa w art. 15, dokonujących m.in. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE, związany ze składaniem w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu m.in.:

1.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej nadany w państwie członkowskim.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl