1438/DP/423-272-12 /05/GE - Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących opłat koncesyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 października 2005 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów 1438/DP/423-272-12 /05/GE Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dotyczących opłat koncesyjnych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na pismo o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej momentu zaliczenia oraz zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków dot. opłat koncesyjnych, stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów:

postanawia

uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona poniosła koszty związane z udziałem w przetargach na rezerwację częstotliwości dla telefonii komórkowej - organizowanych przez Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Celem przetargu było rozdysponowanie częstotliwości radiowych przeznaczonych dla sieci telefonii komórkowej w standardzie UMTS (tzw. telefonia trzeciej generacji 3G) oraz w systemie telefonii ruchomej GSM 1800 MHz. Spółka wygrała przetarg na częstotliwości UMTS, natomiast z uwagi na nieuzyskanie przez żadnego z oferentów wymaganego minimum kwalifikacyjnego, Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty uznał przetarg GSM 1800 za nierozstrzygnięty. Decyzja dotycząca rezerwacji częstotliwości przyznaję częstotliwość na czas określony - do 2020 r. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. prawo telekomunikacyjne - Spółka jest zobowiązana do zapłaty za rezerwację częstotliwości. W związku z udziałem Spółki w powyższych przetargach poniesione zostały liczne koszty związane między innym z przygotowaniem oferty, analizą rynku usług telekomunikacyjnych, uzyskaniem opinii prawnych i specjalistycznych itp. Zdaniem Spółki:

1.

wydatki poniesione na opłatę za rezerwację częstotliwości, jako wydatki na opłatę koncesyjną stanowią koszt uzyskania przychodu, gdyż zostaną poniesione w celu uzyskania przychodu,

2.

wydatek poniesiony na opłatę za rezerwację częstotliwości, jako wydatek na opłatę koncesyjną winien być przypisany jako koszt uzyskania do całego okresu korzystania z rezerwacji częstotliwości,

3.

pozostałe wydatki związane z udziałem w przetargach - zarówno w przypadku przetargu wygranego na rezerwację częstotliwości UMCS, jak nierozstrzygniętego na rezerwację częstotliwości GSM, mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Warunkiem uznania wydatków za koszt uzyskania przychodów jest więc występowanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem.

Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika, który zalicza ten wydatek do kosztów, istnienia bezpośredniego lub nawet tylko potencjalnego związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem oraz właściwego udokumentowania tego wydatku, przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Reasumując, muszą zostać spełnione następujące warunki, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów:

*

został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,

*

jest definitywny oznacza to, że wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

*

pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, przy czym wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów obciąża podatnika,

*

poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Oznacza to, że określony wydatek powinien okazać się dla uzyskania przychodów niezbędny, a przynajmniej pożyteczny w sensie potencjalnej możliwości na wygenerowanie przychodów,

*

został właściwie udokumentowany,

*

jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego, uznać należy, iż stanowisko Spółki w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na opłatę za rezerwację częstotliwości oraz pozostałe wydatki związane z udziałem w przetargach - zarówno w przypadku przetargu wygranego na rezerwację częstotliwości UMCS, jak nierozstrzygniętego na rezerwację częstotliwości GSM, stanowią koszt uzyskania przychodu.

Stosownie do art. 15 ust. 4 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodu są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone, co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż nie zostały jeszcze poniesione. Z uwagi na fakt, iż wydatek na opłatę spowoduje przyznanie częstotliwości na okres wskazany w decyzji (15 lat), a zatem uzyskiwanie przychodów w okresie korzystania z przyznanej częstotliwości - powinien zostać zaliczany do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie przez 15 lat. Zatem stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe. W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez wnioskodawcę w piśmie oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, jest jednak wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl