1438/DF-1/415-202/322/06/07/AG - Zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2007 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów 1438/DF-1/415-202/322/06/07/AG Zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 października 2006 r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 5 października 2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w indywidualnej sprawie - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia uznać stanowisko wyrażone we wniosku - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 2 października 2006 r. podatnik wystąpił o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w indywidualnej sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż podatnik jest żołnierzem zawodowym. Na mocy rozkazu Szefa Sztabu Generalnego WP Nr xy z dnia 15 czerwca 2005 r. został zatrudniony w Polskim Przedstawicielstwie Wojskowym w Kwaterze Głównej NATO w Brukseli, na stanowisku starszego specjalisty ds. Sił Powietrznych na okres od 1 sierpnia 2005 r. do 31 lipca 2008 r. Wynagrodzenie, które było mu wypłacane, nie było otrzymywane tytułem należności pieniężnych przysługujących żołnierzom jednostek wojskowych użytych poza granicami kraju w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa lub państw sojuszniczych, misji pokojowych, akcji zapobiegania aktom terroryzmu lub ich skutkom, jak też nie było wypłacane tytułem należności pieniężnych przysługujących żołnierzom pełniącym funkcję obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.

Według oceny podatnika, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zastrzeżenie, o którym mowa w art. 21 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 20 tej ustawy, przysługuje również żołnierzom zawodowym, a zatem i podatnikowi.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów dokonując oceny stanu faktycznego i stanowiska wnioskodawcy przedstawionego we wniosku w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, stwierdza co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl przepisów art. 21 ust. 1 pkt 20 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są części dochodów osób o których mowa powyżej, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15 ustawy. Art. 21 ust. 15 stanowi natomiast, iż zwolnieniu o którym mowa w ust. 1 pkt 20, nie ma zastosowania do wynagrodzenia za pracę otrzymywanego przez pracownika w związku z jego pobytem poza granicami państwa w celu udziału w konflikcie lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom, a także w związku z pełnieniem funkcji obserwatorów w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych, o ile otrzymuje świadczenia zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 83.

Skorzystanie przez podatnika ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20, zależne jest od łącznego spełnienia dwóch przesłanek prawnych: po pierwsze, od tegoroczy podatnik w danym roku podatkowym przebywał czasowo za granicą, oraz po drugie od tego, czy w okresie tego czasowego pobytu za granicą uzyskiwał dochody ze stosunku pracy. Pojęcie pobytu czasowego reguluje art. 7 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 87 poz. 960 ze zmian.) z którego wynika, że pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.

Ponadto, istotnym składnikiem zawartej przez podatnika umowy o pracę jest określenie miejsca wykonywania tej pracy. Jeżeli pracownik wykonuje zadania określone przez pracodawcę poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce jego pracy, mówimy wówczas o podróży służbowej. Należności otrzymywane przez pracownika z tytułu odbywania podróży służbowej poza granicami kraju korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 w granicach limitu określonego w tym przepisie. Podróż służbowa nie może być jednak utożsamiana z czasowym przebywaniem za granicą w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.

A zatem podatnik z tytułu wykonywania pracy za granicą może skorzystać z jednego z wyżej opisanych zwolnień. O tym, które zwolnienie będzie miało zastosowanie, decyduje miejsce wykonywania pracy określone w umowie o pracę. Jeżeli więc podatnik faktycznie przebywa czasowo poza granicami kraju, czyli zamieszkuje w Belgii bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego, oraz z zawartej umowy o pracę wynika, że zadania określone przez pracodawcę podatnik wykonywał w miejscowości, w której znajduje się stałe miejsce pracy - podatnik może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 20 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony stan faktyczny, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko wyrażone we wniosku za prawidłowe.

Powyższa interpretacja odnosi się jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl