1438/443/337-240/05/AO - Opodatkowanie VAT sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów 1438/443/337-240/05/AO Opodatkowanie VAT sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii

Pytanie podatnika

Pytanie dotyczy opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 26.09.2005 r., (data wpływu do tut. organu 29.09.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży kontrahentowi w Unii Europejskiej oclonych towarów zakupionych ze składu celnego w Holandii, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Ursynów:

postanawia

- uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka zajmuje się handlem i naprawami maszyn do szycia prowadząc operacje handlowe na terenie Polski, innych krajów Wspólnoty Europejskiej oraz krajów spoza Wspólnoty. Spółka kupuje w Holandii ze składu celnego oclone towary przychodzące spoza Unii Europejskiej i następnie sprzedaje w/w towary kontrahentowi w Unii Europejskiej, przy czym są one dostarczane bezpośrednio ze składu celnego do nabywcy, tzn. iż w/w towary nie wjeżdżają na teren Polski. Zdaniem Strony w opisanej sytuacji występuje wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, która podlega procedurze uproszczonej zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej zostało zdefiniowane w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) i oznacza sytuację, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Stwierdzić należy, iż w przedstawionym przez Stronę stanie faktycznym ma miejsce wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna, z tytułu której rozliczenie podatku od towarów i usług podlega tzw. procedurze uproszczonej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy uproszczona procedura rozliczenia podatku od towarów i usług w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,

drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w związku z faktem, iż w procedurze uproszczonej Strona jest drugim w kolejności podatnikiem VAT wystawia ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę - zgodnie z art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stwierdzić należy, iż na fakturze tej nie wykazuje się stawki podatkowej, a tym samym wartości podatku z tytułu dostawy dokonanej na rzecz ostatniego w kolejności podatnika. Stosownie bowiem do art. 22 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy za miejsce dokonywanej przez Stronę dostawy towaru na rzecz trzeciego w kolejności podmiotu uznaje się terytorium kraju zakończenia wysyłki lub transportu towarów, a zatem, w przedmiotowej sprawie, transakcję tę uznaje się za dokonaną na terenie kraju ostatniego w kolejności podatnika VAT. Oznacza to, iż obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy powstaje w kraju ostatniego w kolejności podatnika VAT. Także dokonane przez Spółkę wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od kontrahenta holenderskiego, jedynie uznaje się za opodatkowane, jeżeli Spółka wystawiła ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

1. adnotację VAT: "faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy";

2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3. numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez Spółkę wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika (art. 136 ust. 1 ustawy o VAT).

Zastosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 135 do 138 ustawy o podatku od towarów i usług powoduje objęcie obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu dostawy krajowej pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu, ostatecznego nabywcy towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, tj. w niniejszej sprawie kontrahenta z kraju Unii Europejskiej. Zauważyć przy tym należy, iż zastosowanie procedury uproszczonej powoduje jedynie przeniesienie obowiązku zapłaty podatku, zaś miejscem świadczenia nadal pozostaje kraj zakończenia wysyłki. Oznacza to, iż Spółka dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot wykonuje czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku z dnia 26.09.205 r. stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawne stwierdzić należy, iż w tym przypadku mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną która podlega procedurze uproszczonej zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę w dniu 26.09.2005 r. oraz wydawane jest według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl