1437/ZP/443/65/07/EZ - Działalność konserwatorska zwolniona z podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek 1437/ZP/443/65/07/EZ Działalność konserwatorska zwolniona z podatku VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że rozpoczyna Pani działalność gospodarczą w zakresie konserwacji dzieł sztuki i usług artystycznych. W ramach prowadzonej działalności ma Pani podpisane umowy na dokonanie konserwacji historycznych budynków sakralnych. Prace realizowane zakwalifikowane są do usług ochrony zabytków, usługi w zakresie ochrony miejsc i budynków historycznych tj. PKWiU 92.52.12. Podnosi Pani, iż działalność będzie polegała na artystycznym odtworzeniu i zabezpieczeniu miejsc i budynków historycznych i dzieł sztuki.

W związku powyższym zwróciła się Pani z pytaniem? Czy wobec zaistniałego stanu faktycznego oraz sposobu sformułowania punktu 11 załącznika 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Pani działalność konserwatorska zwolniona jest z podatku VAT?

Stoi Pani na stanowisku, iż usługi ochrony zabytków polegające na ich konserwacji na podstawie załącznika nr 4 pozycja 11 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. są zwolnione z podatku VAT. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej powołanej ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się z opodatkowania podatkiem VAT usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tegoż załącznika wskazane zostały, oznaczone symbolem PKWiU ex 92, usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem 1) - z wyłączeniem:

1)

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2)

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3)

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4)

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5)

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a)

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b)

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6)

działalności agencji informacyjnych,

7)

usług wydawniczych,

8)

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i usług w dziale 92 - usługi związane z kulturą, rekreacja i sportem zawarto grupowanie 92.52.12 - usługi ochrony zabytków. Jeśli zatem w zabytkowym obiekcie wykonywane będą czynności zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.52.12 "usługi ochrony zabytków" - jak Pani wskazała we wniosku - podlegać będą one zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - jako czynności nie wymienione w wyłączeniach z prawa do zwolnienia od podatku. Podkreślić jednak należy, iż zaklasyfikowanie świadczonych usług do odpowiedniego ugrupowania statystycznego nie leży we właściwości rzeczowej organów podatkowych. Oznacza to, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności będących przedmiotem wniosku.

W kwestii prawidłowego zaklasyfikowania przedmiotowych czynności do właściwego grupowania w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług tutejszy organ informuje, iż stosownie do komunikatu Prezesa Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje wyroby i usługi, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji. Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl