1435/PP1/443-72/07/UK/SP - Czy istnieje określony sposób rozliczania VAT od zakupu usług szkoleniowych prowadzonych przez internet i czy podatnik powinien prowadzić dodatkowe ewidencje w tym zakresie?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście 1435/PP1/443-72/07/UK/SP Czy istnieje określony sposób rozliczania VAT od zakupu usług szkoleniowych prowadzonych przez internet i czy podatnik powinien prowadzić dodatkowe ewidencje w tym zakresie?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), w związku z wnioskiem Spółki "Internetium" z dnia 25 czerwca 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 29 czerwca 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2007 r. (wpływ do tut. Urzędu 10 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w części dotyczącej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług

POSTANAWIA

uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony wyrażone w ww. wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona otrzymała od kontrahenta zagranicznego mającego siedzibę w Stanach Zjednoczonych fakturę VAT za przeprowadzone przez internet szkolenie pracownika firmy. Otrzymana faktura jest wystawiona ze stawką 22% VAT i zawiera adnotację, iż VAT jest rozliczany na podstawie art. 9 (2)e VI Dyrektywy UE.

Jako, że faktura jest wystawiona przez Podmiot nie posiadający NIP-u unijnego Strona uznała, iż nie jest to wewnątrzwspólnotowy import usług i nie odliczyła VAT-u wykazanego w ww. fakturze oraz nie rozliczyła go jako VAT należny WNT i naliczony WNT (deklaracja VAT-7 poz. 34 i 35 = 0). Do kosztów firmy zaliczono kwotę brutto po przeliczeniu na PLN zgodnie ze średnim kursem NBP z dnia zapłaty, który jest jednocześnie dniem wystawienia faktury.

Strona zwraca się z zapytaniem, czy przedstawiony sposób rozliczenia jest prawidłowy i czy powinien być prowadzony tak jak obecnie. Jeśli w opinii urzędu zaprezentowane postępowanie nie jest prawidłowe, Podatnik pyta czy istnieje inny sposób rozliczania VAT od zakupu usług szkoleniowych prowadzonych przez internet i czy Strona powinna prowadzić dodatkowe ewidencje w tym zakresie.

Zdaniem Podatnika przedstawiony sposób rozliczania zakupu usługi szkoleniowej jest prawidłowy.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski). Zatem w odniesieniu do podatników - importerów usług, ustawodawca wykorzystuje zasadę samonaliczania podatku. Polega ona na tym, że za obliczenie i rozliczenie zobowiązania podatkowego odpowiedzialność ponosi nabywca usługi. Jednakże zgodnie z art. 17 ust. 2 ww. ustawy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę na terytorium kraju.

W praktyce usługobiorca nie jest w stanie ustalić, czy podatek został istotnie rozliczony przez usługodawcę. Samo umieszczenie podatku na fakturze nie oznacza, że podatek zostanie rozliczony. Ponadto obowiązek podatkowy zarówno w przypadku usługodawcy, jak i usługobiorcy powstawać będzie często w tym samym miesiącu, a zatem dopiero rozliczenie tego miesiąca spowoduje albo zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 4 albo jego wyłączenie. Oznacza to, iż usługobiorca może stać się zobowiązanym do rozliczenia podatku na skutek zdarzeń, które następują po upływie terminu rozliczenia za dany okres. Jeżeli zatem podatek od transakcji nie został rozliczony przez świadczącego usługę, to zobowiązanym do jego rozliczenia jest nabywca usługi.

Zgodnie z pismem Podatnika, świadczący usługę wskazał na fakturze, iż VAT jest rozliczony na podstawie art. 9 (2) (e) VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. W sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych (77/388/EEC).

W art. 9 (2) (e) VI Dyrektywy wyliczone są usługi, które zgodnie z ww. Dyrektywą uważa się za świadczone w miejscu siedziby usługobiorcy. Organ podatkowy stwierdza, iż nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji świadczonych przez usługodawcę, a nabywanych przez wnioskodawcę usług.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ww. ustawy w przypadku między innymi importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Mając na uwadze objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7), które są zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1545 z późn. zm.), w części C "wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy, oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego". Wobec powyższego import usług, jako czynność podlegająca opodatkowaniu na terytorium kraju, niezależnie od tego jaką stawką jest opodatkowana (w tym także podlegająca zwolnieniu od podatku od towarów i usług) powinna być wykazywana w pozycji 34 deklaracji.

Podstawą opodatkowania w imporcie usług, zgodnie z art. 29 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, jest kwota którą usługobiorca jest obowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 lub wartość usługi - na podstawie odrębnych przepisów - zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Z przepisu art. 29 ust. 17 ww. ustawy wynika więc, że podstawą opodatkowania w imporcie usług jest, z wyjątkami określonymi w tym przepisie, cała kwota jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić dostawcy usługi.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy Podatnik ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku należnego od importu usług. Powyższe prawo przysługuje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 10 pkt 2 i ust. 11 cytowanej ustawy).

W zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Ponadto tutejszy organ podatkowy informuje, iż nie ocenia załączonych do wniosku załączników.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 ww. artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl