1435/PP1/443-29b/07/KC/UK - Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia w ramach umowy o dzieło usług dekorowania wnętrz.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście 1435/PP1/443-29b/07/KC/UK Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia w ramach umowy o dzieło usług dekorowania wnętrz.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z wnioskiem Strony z dnia 16 lutego 2007 r. (wpływ do tut. urzędu 19 lutego 2007 r.), uzupełnionym pismem (wpływ do tut. urzędu 30 marca 2007 r.), pismem z dnia 17 kwietnia 2007 r. (wpływ do tut. urzędu 19 kwietnia 2007 r.) oraz pismem z dnia 17 kwietnia 2007 r. (wpływ do tut. urzędu 30 kwietnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

POSTANAWIA

uznać za nieprawidłowe stanowisko Strony dotyczące działalności w zakresie dekorowania wnętrz.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik od dnia 1 stycznia 2007 r. pracuje wyłącznie na umowy o dzieło i m.in. świadczy usługi dekorowania wnętrz. W piśmie, które wpłynęło do tut. urzędu w dn. 30 marca 2007 r. Podatnik informuje, iż PKD dla ww. działalności to 74.87.B - działalność dekoratorów wnętrz. Jednocześnie Strona w ww. piśmie stwierdza, iż cyt.: "wymieniłam numer PKD 74.87.B - działalność dekoratorów wnętrz, jako że nie znalazłam numeru odpowiadającego działalności architekta wnętrz. (...) Mam nadzieję, że dekorator wnętrz w numeracji PKD odpowiada właśnie działalności dekoratora wnętrz". Następnie w piśmie z dnia 17 kwietnia 2007 r. Podatnik stwierdza, iż według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi dekorowania wnętrz mają symbol PKWiU 74.87.13-00.00 "usługi opracowania projektu wystroju wnętrz i dekoracji". W celu wyjaśnienia stanu faktycznego tut. organ podatkowy pismem z dnia 23 kwietnia 2007 r. wezwał podatnika do uzupełnienia ww. pisma poprzez wskazanie czy w stosunku do usługi dekorowania wnętrz Podatnik jest związany ze zlecającym wykonanie czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. W odpowiedzi na powyższe wezwanie Strona stwierdziła, iż cyt. "jest związana ze zlecającym umową o dzieło z przekazaniem praw autorskich do wykonania dzieła na rzecz zlecającego w rozumieniu przepisów o prawie autorskim. Umowa zawiera opis zakresu prac/dzieła/, warunki wykonania /osobiste wykonanie dzieła/, termin realizacji, wysokość wynagrodzenia w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania". Strona nie stwierdziła, iż to zlecający wykonanie czynności ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Zdaniem podatnika ww. czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Strona wnosi o potwierdzenie powyższego stanowiska.

Mając na uwadze powyższe, zauważyć należy co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z przepisem zawartym w art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2 - 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 3a ww. ustawy przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

W związku z faktem, iż zarówno we wniosku podatnika, jak i pismach uzupełniających nie stwierdzono, że zleceniodawca ponosi odpowiedzialność w stosunku do osób trzecich za czynności zrealizowane przez Stronę, należy uznać, iż działalność w zakresie dekorowania wnętrz wykonywana przez wnioskodawcę - w ramach zawartej umowy o dzieło - jest samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku dla dostawy towarów i świadczenia usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku VAT oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) wynosi 22%. Zgodnie z oświadczeniem Strony podatnik świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.87.13 jako usługi opracowywania projektu, wystroju wnętrz i dekoracji. Przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w żadnym z załączników do ustawy o podatku od towarów i usług, ani też w przepisach rozdziału 6 w/cyt. rozporządzenia. W konsekwencji, świadczone przez podatnika usługi będą zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Jednocześnie tut. organ podatkowy podkreśla, iż prawidłowe opodatkowanie wiąże się z poprawnym zakwalifikowaniem wyrobu lub usługi. Odpowiedzialnym za właściwe klasyfikowanie towarów i wykonywanych usług jest podatnik. W przypadku trudności w ustaleniu grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydania opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług i towarów a jedynie do potwierdzenia zasadności stosowanych przez podatnika stawek podatku VAT przy sprzedaży towarów i usług prawidłowo zakwalifikowanych przez podatnika.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż nie ocenia załączonych do wniosku załączników. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 ww. artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl