1435/FD1/415-56/06/BC - Wydatki poniesione na organizację imprez integracyjnych a koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 stycznia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście 1435/FD1/415-56/06/BC Wydatki poniesione na organizację imprez integracyjnych a koszty uzyskania przychodów.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, działając na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z Pana wnioskiem w sprawie interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

potwierdzić stanowisko zawarte w Pana wniosku.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Pana we wniosku stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej. W ramach tej działalności organizowane są imprezy integracyjne o różnym charakterze dla swoich pracowników, których podstawowym celem jest zintegrowanie pracowników i osiągnięcie przez nich lepszych wyników w pracy, co z kolei przekłada się na zwiększenie przychodów osiąganych przez wspólników Spółki. Spotkania te finansowane są ze środków obrotowych i są one pokrywane w formie ryczałtu, niezależnie od ilości osób faktycznie uczestniczących w danej imprezie. W związku z powyższym, pytanie Pana dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu ponoszonych z ww. tytułu wydatków. W Pana opinii wydatki te stanowić będą koszt uzyskania przychodu.

W przedstawionym stanie faktycznym mają zastosowanie następujące przepisy prawa:

art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Użyty przez ustawodawcę w ww. przepisie zwrot "w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, iż aby określony wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy. Generalnie można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Konstrukcja kosztów uzyskania przychodu oparta jest zatem na swoistej klauzuli generalnej, zgodnie z którą podatnik ma możliwość odliczania dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Kosztami uzyskania przychodu są także tzw. koszty pracownicze, obejmujące przede wszystkim: wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, jak również wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są bowiem z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowania pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności ich pracy. Wydatki związane z imprezą integracyjną pracowników nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodu.

A zatem, jeśli poniesiony na spotkanie integracyjne wydatek został sfinansowany ze środków obrotowych, nie mieści się w zakresie działalności socjalnej oraz spełnia warunki, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wydatek taki stanowi koszt uzyskania przychodu. Powyższe stanowisko jest także prezentowane przez Ministerstwo Finansów w pismach: nr PB3/GM-8213-298/058/1680 z dnia 30 grudnia 2005 roku oraz nr DD6-8213-279/GM/06/552 z dnia 23 sierpnia 2006 roku.

Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl