1425/033/415/21/05/MB - Ewidencjonowanie wartości dołączanego gratis towaru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu 1425/033/415/21/05/MB Ewidencjonowanie wartości dołączanego gratis towaru.

Wnioskiem z dnia 22.07.2005 r. (data wpływu do Urzędu 25.07.2005 r.) Pani X wspólniczka firmy Y s.c. zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z zapytaniem:

1.Jak prawidłowo ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów towary dodawane w niewielkiej ilości do zakupionego przez kontrahenta towaru tego samego rodzaju?

2.Czy wartość wydanego towaru należy traktować jako koszt reklamy podlegającej limitowaniu do 0,25% wartości przychodu?

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Firma jest importerem karmy dla kotów z Czech. Kontrahentami firmy są głównie podmioty będące przedsiębiorcami, najczęściej hurtownie. W celach zachęcenia do nabywania oferowanych towarów firma zastosowała rodzaj bonusu (premii), dodając do każdego zakupionego 15-kilogramowego worka karmy jednokilogramowe opakowanie tej samej karmy. Wartość jednego "bonusowego" opakowania w zależności od rodzaju karmy i kursu waluty waha się od 3 zł do 6 zł, a konkurenci nabywają w czasie jednego zakupu od 1 do 50 dużych worków karmy.

Stanowisko podatniczki:

Zdaniem podatniczki dodanie nieodpłatnie niewielkiej ilości karmy tego samego rodzaju należy traktować nie jako "sprzedaż premiową", a jako "rabat naturalny", który powoduje zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego towaru. Należy prowadzić ewidencję towaru przeznaczonego na "gratisy", zaś wartość tego towaru w cenie zakupu netto należy przeksięgować z kol. 10 do kol. 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Nadmienia Pani jednocześnie, że aktualnie nie jest prowadzone w stosunku do Pani osoby żadne postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym.

Rozpatrując powyższy wniosek Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza:

Podatnik w celu uatrakcyjnienia sprzedaży do każdego większego opakowania dodaje mniejsze opakowanie tej samej karmy. Dodawany towar nie zwiększa wartości towaru handlowego, cena pozostaje na poziomie opakowania zasadniczego. Zdarzenie takie może być oceniane w kategorii upustu cenowego, przyznawanego chwilą sprzedaży.

Takiej formy sprzedaży nie można uznać za reklamę ani publiczną, ani niepubliczną, gdyż najistotniejszą cechą reklamy jest zawsze informacja o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartościach, przekazywana bliżej nieokreślonym kontrahentom, mająca na celu zachęcenie do zakupu reklamowanego towaru. Opisane we wniosku postępowanie firmy należy ocenić jako obniżenie ceny za towar i dążenie do zwiększenia ilości sprzedawanych towarów, które co prawda zachęcają do zakupu określonego towaru, ale nie podlegają na rozpowszechnianiu informacji o towarze. Wydatki z takim uatrakcyjnieniem sprzedaży pozostają w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią więc zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszt uzyskania przychodu.

Aby prawidłowo zaksięgować bezpłatnie dodawany w niewielkiej ilości towar do zakupionego tego samego towaru w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.) należy w kol. 10 zmniejszyć koszt zakupu towarów o wartość bezpłatnie dodawanych towarów i zaksięgować w kol. 14 jako pozostałe wydatki.

Interpretacja przepisów w zakresie podatku VAT załatwiona została odrębnym postanowieniem.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak na wstępie. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatniczkę w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1, § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl