1425/021/443/95/05/IW - Zakup materiałów budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu 1425/021/443/95/05/IW Zakup materiałów budowlanych.

Pytanie podatnika

Czy można dokonać odliczenia podatku VAT z faktur na zakup materiałów budowlanych zakupionych do budowy budynku, który po zakończeniu inwestycji zostanie wpisany do rejestru środków trwałych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 15 września 2005 r. przez Pana (...) dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2005 r. Pan (...) złożył w tut. Urzędzie wniosek o interpretację przepisów podatkowych w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawiając następujący stan faktyczny, pytanie oraz własne stanowisko w sprawie: Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w Firmie Handlowej (...) z siedzibą w miejscu zameldowania. W roku bieżącym rozpoczął inwestycję - budowę budynku gospodarczo-garażowego pod ww. adresem, na podstawie pozwolenia na budowę wydanego dla Pana (...) (jako osoby prywatnej). Budynek ten ma być docelowo wykorzystywany jako:

1) garaż dla samochodu firmowego;

2) magazyn;

3) biuro dla potrzeb prowadzonej przeze mnie działalności.

W chwili odbioru budynku zostanie on zgłoszony w Urzędzie Miejskim jako budynek przeznaczony do działalności gospodarczej. Na poniesione koszty związane z budową Podatnik posiada stosowne faktury VAT, wystawione na niego imiennie, tj. na Pana (...) (nie zawierają nr NIP i nazwy firmy). Pytanie dotyczy możliwości dokonania odliczenia podatku VAT z faktur na zakup materiałów budowlanych zakupionych do budowy budynku garażowo-gospodarczego, który po zakończeniu inwestycji zostanie wpisany do Ewidencji Środków Trwałych jako budynek firmy (...). Zdaniem podatnika odliczenia takiego może dokonać pod warunkiem, że: - zaprowadzi dodatkową Ewidencję Nabycia Towarów i Usług tylko dla potrzeb faktur budowlanych, - wystawi noty korygujące do faktur zawierających niekompletne dane (NIP i nazwa firmy); podstawa: rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 90, poz. 798, § 18), - dokona korekt deklaracji VAT-7 za m-ce maj, czerwiec, lipiec i sierpień, w celu uwzględnienia powyższych faktur w poz. 41 i 42 deklaracji (art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT. Na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, z zastrzeżeniem m.in. ust. 11 i 12. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym wyżej, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za następny okres rozliczeniowy (ust. 11). Zgodnie natomiast z ust. 12, w przypadku otrzymania faktury przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, z wyłączeniem przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi. W art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT stwierdzono, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednakże zgodnie z zapisem ust. 3 pkt 1 art. 88 przepis powyższy nie dotyczy m.in. wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3 (które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji). Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że budowany przez Pana budynek gospodarczo-garażowy będzie docelowo wykorzystywany do działalności gospodarczej i po zakończeniu inwestycji zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych. Zatem podatek naliczony przy zakupach związanych z tą inwestycją będzie podlegał odliczeniu. Warunkami odliczenia są:- związek przedmiotowych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną (inwestycja ma w przyszłości służyć sprzedaży opodatkowanej), - posiadanie faktur VAT wystawionych na podatnika podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT). Z Pana pisma wynika, że posiada Pan faktury dokumentujące poniesione koszty związane z przedmiotową budową wystawione imiennie na Pana z adresem siedziby firmy, który jednocześnie jest miejscem zamieszkania. Faktury nie zawierają natomiast nazwy firmy i numeru NIP. Należy zaznaczyć, że faktura VAT ma na celu udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych i odzwierciedlenie faktycznie dokonanej transakcji między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi. Podatnik, który chce skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w niej wskazanego, musi być wyszczególniony w sposób prawidłowy w treści tej faktury jako nabywca. Zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Nota korygująca przesyłana jest wystawcy faktury lub faktury korygującej wraz z kopią. Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Zatem w opisanej sytuacji może Pan wystawić noty korygujące do faktur dokumentujących poniesione koszty związane z przedmiotową budową, która będzie stanowić środek trwały firmy. Noty te muszą być potwierdzone (zaakceptowana ich treść) podpisem wystawcy faktury. Jednocześnie informuje się, że w art. 109 ust. 3 ww. ustawy o VAT określono, iż podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą m.in. kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, które służą do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Zatem z prowadzonej przez podatnika ewidencji nabyć powinny jednoznacznie wynikać kwoty podatku naliczonego dot. środków trwałych.

Zatem stanowisko Podatnika przedstawione w złożonym pytaniu należy uznać za prawidłowe, co stwierdzono w sentencji.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Opublikowano: www.izba-skarbowa.waw.pl