1425/021/443/100/05/IW - Sprzedaż towaru wraz z montażem - stawka VAT

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu 1425/021/443/100/05/IW Sprzedaż towaru wraz z montażem - stawka VAT

Pytanie podatnika

Jaką stawkę podatku VAT ma zastosować producent w przypadku sprzedaży dźwigu osobowego wraz z montażem?

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.)

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu: stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 19.10.2005 r. przez...........s.c. dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

We wniosku z dnia 19.10.2005 r..........s.c. przedstawiła następujący stan faktyczny, zapytanie oraz własne stanowisko w sprawie:............s.c. zwraca się z zapytaniem czy produkując i montując dźwigi dla osób niepełnosprawnych w budynkach użyteczności publicznej o nr PKOB 1130 (m. in. domy opieki społecznej) może stosować stawkę 7% VAT. Dźwigi te montowane są zarówno w istniejących jak i nowo wybudowanych budynkach. Firma jest zdania, że tak przy produkcji jak i montażu dźwigu powinna być stosowana stawka 7% VAT.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Wskazane wyłączenia nie obejmują jednak wyrobów, których...... s.c. jest producentem, wobec czego ich dostawa od dnia 1 maja 2004 r. podlega opodatkowaniu stawką podstawową tj. 22%. W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) w/w ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Istotnym zagadnieniem dla rozstrzygnięcia kwestii prawidłowej stawki opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonanej przez Podatnika polegającej na sprzedaży dźwigów dla osób niepełnosprawnych wraz z ich montażem w budynkach użyteczności publicznej o nr PKOB 1130 (m. in. domy opieki społecznej) będzie ocena czy czynność ta jest świadczeniem usługi, czy też sprzedażą towaru. Umowa między stronami niewątpliwie wskazuje co stanowi jej przedmiot, niemniej jednak czy materiał może wchodzić w wartość usługi, a co za tym idzie, czy istnieje możliwość zastosowania preferencyjnego opodatkowania wg stawki 7% do całego kosztorysu (materiał + robocizna) decyduje określona klasyfikacja statystyczna. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznej. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wskazuje, że budowlane roboty instalacyjne i montażowe klasyfikuje się w dziale 45, ale nie dotyczy to producentów wyrobów. W myśl zasad metodycznych PKWiU roboty instalacyjne, wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi, są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Oznacza to, że PKWiU te same czynności postrzega w różny sposób w zależności od ich wykonawcy. Mając na uwadze wyżej opisany stan prawny należy stwierdzić, że w stosunku do producentów (z wyłączeniem producentów okien i drzwi) z uwagi na ujęcie statystyczne brak jest swobody w kształtowaniu stosunku prawnego między nimi a odbiorcami, zawsze bowiem przedmiot umowy w wyżej opisanym zakresie z punktu widzenia opodatkowania podatkiem VAT będzie oceniany jako sprzedaż wyrobu lub towaru. Przy braku preferencji dla takowych oznacza opodatkowanie wg stawki 22%. W związku z powyższym, do dostawy dźwigów dla osób niepełnosprawnych wraz z ich montażem w budynkach użyteczności publicznej o nr PKOB 1130 (m. in. domy opieki społecznej)....... s.c. winna stosować stawkę, o której mowa w cyt. wyżej art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 22 %.Wobec powyższego Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego stwierdza, że przedstawione przez Podatnika w złożonym zapytaniu stanowisko jest nieprawidłowe. Stąd postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl