1424/2150/4111/415/37/2006 - Zwolnienie z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2006 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1424/2150/4111/415/37/2006 Zwolnienie z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

po rozpatrzeniu wniosku Pani (...) z dnia 2 marca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 marca 2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pani,.. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania przychodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z załączonym aktem notarialnym Rep. A Nr,.. - umowa sprzedaży warunkowej.

Pismem z dnia 31 marca 2006 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 10 kwietnia 2006 r. oraz załączono akt notarialny - umowa przeniesienia własności Rep. A Nr,...

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wobec Podatniczki nie jest prowadzone postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w dniu 22 stycznia 2003 r. dokonała Pani wraz z mężem zakupu dwóch działek rolnych o numerach 15 i 25/2, położonych w (...) o powierzchni (...) m kw. na powiększenie swojego gospodarstwa rolnego.

W dniu 14 lutego 2006 r. zgodnie z aktem notarialnym Rep. A Nr (...) dokonała Pani wraz z mężem przeniesienia własności ww. działek wobec niewykonania prawa pierwokupu przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Z powyższego aktu wynika ponadto, iż nabywca nieruchomości nie spełnia warunków przewidzianych w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego uprawniających go do nabycia bez prawa pierwokupu zastrzeżonego na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych. Załączone zaświadczenie z Urzędu Gminy w,.. stwierdza, iż ustalenia planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy (...) z dniem 1 stycznia 2004 r. utraciły moc, ustalono funkcję terenu jako - projektowane zalesienia. § 2 aktu notarialnego stanowi, iż zbywane działki 15 i 25/2 oznaczone są w ewidencji gruntów jako grunty orne i łąki.

Stanowisko Pani jest takie, iż w przypadku przychodu osiągniętego ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego będzie Pani korzystała ze zwolnienia od zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Stosownie do art. 28 ust. 1 i 2 ww. ustawy przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od tego przychodu ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego przychodu.

Jednocześnie na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zgodnie zatem z treścią przytoczonego przepisu zastosowanie zwolnienia od podatku dochodowego uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch przesłanek:

1.

przychód musi być uzyskany ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

2.

przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utracą charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji gospodarstwa rolnego. W tym zakresie art. 2 ust. 4 ustawy odsyła do definicji gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast utrata charakteru rolnego lub leśnego w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, bądź z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego grunt ten jest położony na terenie upraw rolnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż w związku ze sprzedażą nieruchomości zachowały charakter rolny lub leśny, nie wskazano celu nabycia gruntów przez nabywcę. Należy wskazać, iż zgodnie z aktem notarialnym Rep. A Nr,.. z tytułu transakcji pobrano podatek od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399 z późn. zm.), której koszty poniósł nabywca.

W przedmiotowej sprawie nie miał zastosowania art. 9 pkt 2 ww. ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku m.in. czynności cywilnoprawne dotyczące przeniesienia własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Na tle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, w tym wynikającego z umowy sprzedaży warunkowej (akt notarialny Rep. A Nr (...)) oraz umowy przeniesienia własności (akt notarialny Rep. A Nr (...)) stwierdzić można, że sprzedane przez Panią działki Nr 15 i 25/2 o łącznej powierzchni,.. m kw. ze względu na obszar nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431) w związku z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można zatem przyjąć, że sprzedane działki nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego.

Ponadto należy wskazać, iż zwolnienie podatkowe jest wyjątkiem, a obowiązek wykazania przesłanek do skorzystania z niego spoczywa na podatniku. W sytuacji, gdy spełnienia przesłanek ustawowych nie wykazano, w obecnym stanie sprawy nie można zgodzić się z Podatnikiem.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, iż stanowisko zajęte przez Wnioskodawcę we wniosku jest nieprawidłowe.

Pouczenie:

1.

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

2.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

3.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu skarbowego w terminie 7 dni od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1, art. 220 i art. 223 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa). Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222, w związku z art. 239 cyt. ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł (w znakach opłaty skarbowej).

4.

Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl