1424/1120/443/21/3/2007/IW - Możliwość dalszego korzystania z kasy rejestrującej przez żonę prowadzącą działalność gospodarczą po zmarłym mężu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu 1424/1120/443/21/3/2007/IW Możliwość dalszego korzystania z kasy rejestrującej przez żonę prowadzącą działalność gospodarczą po zmarłym mężu.

POSTANOWIENIE

W dniu 19 czerwca 2007 r. Pani Halina,.... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 2 lipca 2007 r. Wnioskodawca złożył uzupełnienie do przedmiotowego wniosku. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że mąż Wnioskodawczyni prowadził działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży części do ciągników i maszyn rolniczych. W dniu 21 maja 2007 r. mąż zmarł. Działalność gospodarcza przez męża prowadzona była do ostatniego dnia. Deklarację VAT-7 za miesiąc kwiecień 2007 r. wypełniło biuro rachunkowe. Deklaracja ta została podpisana przez męża. Deklaracja ta została złożona przez syna w dniu 22 maja 2007 r. W deklaracji tej wykazana została nadwyżka podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny miesiąc. W miesiącu maju 2007 r. mąż dokonywał zakupów i sprzedaży związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawczyni zamierza kontynuować działalność gospodarczą po zmarłym mężu jako podatnik podatku VAT. Ponadto Wnioskodawczyni zamierza złożyć do sądu wniosek o przejęcie spadku w całości.

Pytanie Podatnika:

Podatniczka zapytuje co ma zrobić z kasą fiskalną z działalności męża i czy może jej używać w swojej działalności gospodarczej?

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem Wnioskodawczyni nie może używać kasy fiskalnej męża w swojej działalności.

Stanowisko Organu Podatkowego:

Zgodnie z § 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002 r. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.), każda kasa fiskalna posiada numer unikatowy, który jest indywidualnym i niepowtarzalnym numerem nadanym pamięci fiskalnej kasy przez Ministra Finansów, jednoznacznie identyfikującym daną kasę, który nie może być przypisany innym urządzeniom.

Zgodnie z brzmieniem § 1 pkt 9 cyt. rozporządzenia pamięć fiskalna kasy to urządzenie umieszczone w twardej nieprzezroczystej masie, umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych, programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia. W § 3 ww. rozporządzenia, zostały określone kryteria i warunki techniczne, jakie powinna spełniać kasa rejestrująca.

Z kolei z przepisu § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia wynika, że kasa musi zapisywać w pamięci fiskalnej m.in. numer unikatowy kasy oraz NIP podatnika. Z przepisów tych wyraźnie wynika, iż kasa fiskalna jest urządzeniem, które może być wykorzystywane do pracy w trybie fiskalnym tylko przez jednego, określonego podatnika.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 9 cyt. rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich użytkowania przez osoby trzecie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż kasy rejestrujące wykorzystywane dotychczas w firmie zarejestrowanej na zmarłego męża, nie mogą być wykorzystywane do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przez następcę prawnego bez dokonania czynności odczytu zawartości pamięci, następnie wymiany pamięci fiskalnej i dokonania zmiany numeru ewidencyjnego nadanego przez urząd skarbowy.

Pouczenie:

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl