1424/1120/443/20/2/2007/IW - Czy usługę składającą się z 59 wycieczek można potraktować jako jedną usługę i rozliczyć na dzień 28.02.2008 r., kiedy znane będą wszystkie koszty i rzeczywista marża?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu 1424/1120/443/20/2/2007/IW Czy usługę składającą się z 59 wycieczek można potraktować jako jedną usługę i rozliczyć na dzień 28.02.2008 r., kiedy znane będą wszystkie koszty i rzeczywista marża?

POSTANOWIENIE

W dniu 18 czerwca 2007 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 19 czerwca 2007 r.) Pani Alicja... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji usług turystycznych. W dniu 23 kwietnia 2007 r. Podatniczka zawarła umowę ze Stowarzyszeniem na wykonanie przez swoje biuro imprezy składającej się z 59 wycieczek edukacyjnych w terminie od 11 czerwca 2007 r. do lutego 2008 r. Odpłatność za usługę Stowarzyszenie zobowiązało się uiścić w trzech zaliczkach. Końcowe rozliczenie nastąpi w dniu 28 lutego 2008 r. Pierwsza zaliczka wpłynęła w dniu 27 kwietnia 2007 r. i w związku z tym Podatniczka wystawiła fakturę zaliczkową VAT marża. W miesiącu kwietniu i maju Podatniczka nie ma żadnych faktur kosztowych do tych imprez. Będą się one pojawiały dopiero w czerwcu.

Do wniosku dołączono kserokopię: umowy nr SU 07/04/07 z dnia 23 kwietnia 2007 r.

Pytanie Podatnika:

Czy usługę składającą się z 59 wycieczek można potraktować jako jedną usługę i rozliczyć na dzień 28 lutego 2008 r. kiedy znane będą wszystkie koszty i rzeczywista marża?

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem Podatniczki zgodnie z art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przez marżę rozumie się różnicę między kwotą należności którą ma zapłacić nabywca usługi a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W tym przypadku kwota całkowitego nabycia usługi będzie znana w lutym 2008 r. Niektóre koszy mogą dotyczyć kilku organizowanych wycieczek, ale może się zdarzyć, że do organizowanych wycieczek już w trakcie miesiąca ich realizacji będzie znana marża pod warunkiem, że należność za całą imprezę podzieli się na 59 wycieczek, które realizowane będą sukcesywnie. Zdaniem Podatniczki wiąże się to jednak z możliwością wystąpienia marży ujemnej.

Otrzymanie zaliczek na poczet wykonania usługi turystyki nie pociąga za sobą powstania obowiązku podatkowego. Przy wykonaniu usługi turystyki obowiązek podatkowy powstaje w chwili ustalenia marż. Marża powinna być ustalona najpóźniej 15 dnia po wykonaniu usługi (pismo Izby Skarbowej w Krakowie PP-3/i/4407/42/05).

Zdaniem Podatniczki można wszystkie organizowane wycieczki edukacyjne potraktować jako jedną imprezę (usługę) i rozliczyć ją w lutym 2008 r.

Stanowisko Organu Podatkowego:

Zgodnie z art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5. Przez marżę, o której wyżej mowa, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Zatem, w odniesieniu do usług turystyki dla których zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5, podatnik powinien prowadzić ewidencję niezbędną do określenia wysokości marży.

Jednocześnie na uwadze należy mieć art. 119 ust. 3 pkt 4 zgodnie z którym przepis ust. 1 stosuje się bez względu na kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty (jeden spośród czterech warunków wymienionych w art. 119 ust. 3 koniecznych do spełnienia w celu zastosowania ust. 1 ww. przepisu). Marża wystąpi tylko wówczas, gdy różnica między ceną, jaką zapłaci za imprezę na rzecz biura turystycznego nabywca usługi, a ceną nabywanych usług będzie wartością dodatnią.

W ten sposób wyliczona marża pomniejszona o kwotą należnego podatku będzie stanowić podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W sytuacji, gdy różnica między ceną, jaką zapłaci za imprezę na rzecz biura turystycznego nabywca usługi, a ceną nabywanych usług jest wartością ujemną - marża nie wystąpi.

Zatem marżę ustala się dla każdej imprezy turystycznej oddzielnie i w przypadku, gdy różnica między ceną, jaką zapłaci za imprezę na rzecz biura turystycznego nabywca usługi, a ceną nabywanych usług jest wartością ujemną (marża nie występuje), nie podlega ona sumowaniu z marżami uzyskanymi z innych imprez turystycznych, czy też z obrotem uzyskanym ze sprzedaży usług własnych.

W związku z powyższym wyliczenie marży winno być dokonywane dla każdego nabywcy usługi z osobna.

Tak więc stanowisko podatnika wyrażone w przedmiotowym piśmie odnośnie łączenia rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług imprez turystycznych jest nieprawidłowe.

POUCZENIE:

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Załączoną do wniosku kserokopię umowy nr SU 07/04/07 z dnia 23 kwietnia 2007 r., nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl