1424/1120/443/13/2007/IW - Na jakich warunkach podatnik może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2007 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu 1424/1120/443/13/2007/IW Na jakich warunkach podatnik może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług?

POSTANOWIENIE

W dniu 25 kwietnia 2007 r. Pani Emilia, ... wystąpiła do tut. Organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek dotyczy podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności podatniczki jest realizacja (kierowanie) projektów finansowanych ze środków zewnętrznych (dotacje, granty) na zlecenie organizacji pozarządowych. Realizacja projektów wiąże się z następującymi działaniami:

-

przygotowaniem harmonogramów realizacji danego projektu, określeniem zapotrzebowania na środki finansowe,

-

przygotowanie niezbędnych materiałów informacyjnych na temat realizowanego projektu,

-

koordynowaniem działań poszczególnych osób uczestniczących w realizacji projektu,

-

kontakt z uczestnikami projektu,

-

monitorowaniem realizacji projektu (merytoryczne i finansowe) i oceną zaawansowania poszczególnych jego działań,

-

sporządzeniem częściowego i końcowego sprawozdania merytorycznego (ewaluacja) i finansowego z realizacji projektu,

-

wykonywanie prac asystenckich w projekcie, jak np. prowadzenie dokumentacji projektu, korespondencji z uczestnikami, wykonywanie drobnych prac sekretarskich.

Do wniosku dołączono kserokopię: zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 19 grudnia 2005 r.

Pytanie Podatnika:

Czy Podatniczka może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług i jaka jest stawka podatku od towarów i usług dotycząca świadczenia ww. usług na rzecz organizacji pozarządowych?

Stanowisko Podatnika:

Podatniczka uważa, że wykonywane działania nie stanowią usług w zakresie doradztwa (PKWiU 74.14.1), które zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 54) są wyłączone ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 cyt. ustawy. Usługi te dotyczą bezpośrednio zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 74.14.21) i dlatego na podstawie art. 113 ust. 1 cyt. ustawy wykonywane czynności będące przedmiotem działalności Podatniczki są zwolnione z podatku VAT.

Stanowisko Organu Podatkowego:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku

Zgodnie z art. 113 ust. 2 cytowanej ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją zawartą art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), Minister Finansów w powołanym wcześniej rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005 r. określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zgodnie z § 28 cyt. rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika określono, że usługi rzeczoznawstwa z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planów zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Z powyższego wynika zatem, że w pojęciu "rzeczoznawstwa" wskazanym w poz. 37 załącznika do cytowanego wyżej rozporządzenia, mieszczą się usługi doradcze, przy czym w ww. rozporządzeniu nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych. Należy jednakże uwzględnić, że stosownie do treści art. 8 ust. 3 wymienionej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tej klasyfikacji, za wyjątkiem usług elektronicznych. Z powyższego wynika zatem, że świadczenie usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrów i Usług jako usługi doradztwa, wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego wymienionego w art. 113 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że usług powyższych nie należy pojmować w potocznym tego słowa znaczeniu, lecz w rozumieniu podatkowym określonym przez stosowne regulacje prawne. Określając zakres przedmiotowy usług rzeczoznawstwa, należy odwołać się do klasyfikacji statystycznych, bowiem definiowanie zakresu przedmiotowego tych usług, wskazując na literalne znaczenie słowa "rzeczoznawstwo", które określone jest w słowniku języka polskiego spowodowałoby, iż ich zakres przedmiotowy byłby znacząco ograniczony w stosunku do pierwotnie określonego w Klasyfikacji Usług.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje wyroby i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Wnioskodawca podał, iż świadczy usługi objęte numerem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.14.21- usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. PKWiU nie przewiduje wprawdzie usług "rzeczoznawstwa", stąd w celu wyjaśnienia tego pojęcia użytego przez ustawodawcę w poz. 37 załącznika do cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r., należy sięgnąć do klasyfikacji wcześniejszej (KU), która w gałęzi 89 wyróżniała podbranżę "rzeczoznawstwo" (89302), w ramach której wymienione były m.in. ekspertyzy, ocena jakości, doradztwo (...). Oznacza to, że dla celów zwolnienia podatkowego, "rzeczoznawstwo" jest pojęciem szerszym niż "doradztwo", ale mieszczącym się w tej samej gałęzi klasyfikacyjnej.

Identyczne stanowisko zajął też Minister Finansów w swym piśmie z dnia 24 stycznia 1995 r. nr PP3-8222-25/95/ER, wskazując iż "doradztwo, podobnie jak wycena nieruchomości, mieści się w szerszym od niej pojęciowo rzeczoznawstwie". Zatem dla celów podatkowych pojęcie "doradztwa" mieści się w pojęciu "rzeczoznawstwa" i jest wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Nie można więc sugerować się potocznym pojmowaniem tej usługi jako zawodu rzeczoznawcy, lecz traktować tę usługę według klasyfikacji określonej dla celów statystycznych i podatkowych.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podkategoria 74.14.21- usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mieści się w klasie 74.14- usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Zatem, biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, strona prowadząca działalność gospodarczą w ww. zakresie, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług od dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy usługi sklasyfikowane jako PKWiU- 74.14.21- usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe.

Mieć należy na względzie, że niniejsze postanowienie nie rozstrzyga o poprawności zakwalifikowania przez podatnika ww. usług.

Właściwym do dokonania ww. klasyfikacji jest urząd statystyczny. Komunikatem z dnia 5 listopada 2002 r. (Dz. Urz. GUS nr 12, poz. 87) w sprawie trybu wydania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych Prezes GUS postanowił, że od 1 stycznia 2003 r. do wydania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN) właściwy jest Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych mieszczący się przy ul. Suwalskiej 29, 93-176 Łódź.

Pouczenie:

Niniejsze postanowienie wydane zostało na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Załączonej do wniosku kserokopii zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON z dnia 19 grudnia 2005 r., nie poddano ocenie, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej -do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.

Niniejsze postanowienie może zostać zmienione lub uchylone w drodze decyzji przez Organ odwoławczy w trybie art. 14b § 5 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl