1422/POII/443/1/07/DS - Wymogi uznania usługi transportu za usługę transportu międzynarodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2007 r. Urząd Skarbowy w Przasnyszu 1422/POII/443/1/07/DS Wymogi uznania usługi transportu za usługę transportu międzynarodowego.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16 marca 2007 r. (data wpływu 19 marca 2007 r.), uzupełnionego pismami z dnia 27 kwietnia 2007 r. (data wpływu 30 kwietnia 2007 r.) i z dnia 15 maja 2007 r. (data wpływu 17 maja 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przasnyszu

postanawia

uznać stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 19 marca 2007 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika. Na wezwanie tut. organu podatkowego pismami z dnia 27 kwietnia 2007 r. (data wpływu 30 kwietnia 2007 r.) i z dnia 15 maja 2007 r. (data wpływu 17 maja 2007 r.) Strona złożyła uzupełnienia do wniosku.

1.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Spółka jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą wg Polskiej Klasyfikacji Działalności - 6024B - Towarowy Transport Drogowy Pojazdami Uniwersalnymi. Spółka wykonała usługę transportu towarów z Niemiec do Polski na zlecenie rosyjskiej firmy "A" z siedzibą w Moskwie. Odbiorca polski, do którego towar został przywieziony z Niemiec przez Stronę dokonał przeładunku tego towaru (pole Nr 18 listu przewozowego CMR), bez jego przetworzenia (pole Nr 11 dokumentu CMR), z samochodu Spółki na samochód innej firmy transportowej, która następnie wyeksportowała ten towar z Polski do Rosji. Finalnym odbiorcą towaru była firma "B" z siedzibą w Rosji, a miejscem dostawy firma "C" (pola Nr 2 i 3 w liście przewozowym CMR).

2.

Pytanie Podatnika:

Czy w opisanej sytuacji Spółka prawidłowo potraktowała wykonaną usługę transportu z Niemiec do Polski jako usługę transportu międzynarodowego?

3.

Stanowisko Podatnika w sprawie:

Zdaniem Strony wykonana usługa transportu była częścią transportu międzynarodowego. W ocenie Spółki transport towaru z Niemiec do Polski można potraktować również jako usługę bezpośrednio związaną z eksportem (art. 83 ust. 1 pkt 19 i pkt 21 ustawy o VAT). W związku z tym wystawiając fakturę dla firmy "A" Spółka zastosowała 0% stawkę podatku VAT na odcinku krajowym transportu z Niemiec do Polski, natomiast odcinek transportu wykonany od miejsca załadowania towaru na terytorium Niemiec do granicy z Polską pozostał nieopodatkowany w Polsce.

4.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przasnyszu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego w oparciu o obowiązujący stan prawny wyjaśnia, co następuje:

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. wyżej ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 19) oraz pkt 21) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do:

*

usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych,

*

usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a)

dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b)

świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka otrzymała zlecenie i wykonała usługę transportu towarów, a nie usługi, o których mowa w cyt. wyżej art. 83 ust. 1 pkt 19 oraz pkt 21 ustawy. Spółka jako przewoźnik nie posiada dokumentu potwierdzającego wywóz przez nią towaru poza terytorium Wspólnoty. Usługa transportu towaru została wykonana przez Podatnika na trasie Niemcy - Polska, przewożony towar został wywieziony poza terytorium Wspólnoty - do Rosji przez innego przewoźnika.

W związku z tym usługi wykonanej przez Spółkę nie można uznać za usługę transportu międzynarodowego, opodatkowaną 0% stawką VAT na podstawie cyt. wyżej przepisów.

Transport towarów, którego rozpoczęcie (Niemcy) i zakończenie (Polska) ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, w myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jeśli jednak nabywca tej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 cyt. ustawy).

Z uwagi na to, że z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy nabywca usługi wykonanej na trasie Niemcy - Polska podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, to w świetle cyt. wyżej przepisów, w przypadku gdy:

-

nabywca usługi nie podał numeru, o którym wyżej mowa, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, czyli terytorium Niemiec. Oznacza to, że świadczący usługę jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od tej usługi w Niemczech (wg regulacji obowiązującej w Niemczech).

-

nabywca usługi podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało ten numer,

W związku z powyższym należy stwierdzić, że stanowisko Strony w przedstawionej kwestii nie jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących, nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia (art. 14a § 4 w zw. z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl