1421AV/443-3846/05/IM - Rozliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów przywiezionych z Chin do Polski z odprawą celną dokonaną w Niemczech.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Pruszkowie 1421AV/443-3846/05/IM Rozliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów przywiezionych z Chin do Polski z odprawą celną dokonaną w Niemczech.

W dniu 21 września 2005 r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął wniosek Spółki z dnia 21 września 2005 r., uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2005 r., z prośbą o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów przywiezionych z Chin do Polski z odprawą celną dokonaną w Niemczech przez przedstawiciela fiskalnego.Z treści złożonego pisma wynika, że Spółka nabywa towary w Chinach. Ich odprawa celna z zapłatą cła i innych opłat manipulacyjnych oraz opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług według stawki 0% ma nastąpić w Niemczech. Odprawy celnej w imieniu Spółki będzie dokonywać firma wykonująca pośrednictwo fiskalne. Zdaniem Spółki po dotarciu towarów do magazynu firmy w Michałowicach, należy uznać dokonaną transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, rozliczyć fakturą wewnętrzną z zastosowaniem właściwej stawki podatku (22%), a następnie ująć po stronie podatku należnego jak i naliczonego w deklaracji za miesiąc, w którym miała miejsce dostawa.

Biorąc powyższe pod uwagę tutejszy Organ podatkowy uprzejmie informuje, że zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W związku z tym przywóz towarów z państwa trzeciego na terytorium innego państwa członkowskiego w świetle wyżej przywołanej ustawy nie stanowi importu towarów na terytorium Polski.W rozpatrywanym przypadku towar zostanie objęty procedurą dopuszczenia do obrotu na terenie Niemiec, po przekroczeniu granicy Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym w Niemczech powstanie obowiązek zapłaty cła oraz podatku od importu na podstawie stosownych przepisów obowiązujących w tym kraju.

Natomiast przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ww. ustawy). Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo importowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Zatem przemieszczenie towarów, uprzednio zaimportowanych, z Niemiec do Polski należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, według stawek właściwych dla nabytych towarów.W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 106 ust. 7 ww. ustawy są wystawiane faktury wewnętrzne. Za dany okres rozliczeniowy można wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Na podstawie przepisu zawartego w art. 20 ust. 5, 6 i 7 ww. ustawy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Jeżeli przed terminem, o którym mowa wyżej, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Przepis ten stosuje się także, do faktur wystawionych na potwierdzenie otrzymania całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.W związku z tym, w przypadku gdy Spółka otrzyma fakturę od kontrahenta nie będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy, będzie powstawał zgodnie z przepisem zawartym w art. 20 ust. 5 ww. ustawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Faktura wewnętrzna potwierdzająca wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów winna być wykazana w deklaracji podatkowej VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy po stronie obrotu i podatku należnego, a także zgodnie z prawem przysługującym na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 pkt 4 ww. po stronie nabycia i podatku naliczonego.

Jednocześnie tutejszy Organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki i wiąże jedynie tutejszy Organ podatkowy oraz organ kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl