1421/AP/423-323/EP/05 - Wydatki poniesione na wymianę dachu w budynku gospodarczym - ulepszenie czy remont środka trwałego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2005 r. Urząd Skarbowy w Pruszkowie 1421/AP/423-323/EP/05 Wydatki poniesione na wymianę dachu w budynku gospodarczym - ulepszenie czy remont środka trwałego.

W dniu 4 października 2005 r. do tutejszego Organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 30 września 2005 r. znak L.Dz.I-K/41/2005 Instytutu Melioracji i Użytków Zielonych (uzupełniony następnie pismem z dnia 21 października 2005 r.) z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego odnośnie zakwalifikowania wydatków poniesionych na wymianę dachu na budynku niemieszkalnym - gospodarskim jako ulepszenie środka trwałego.

Poniesione nakłady dotyczą zakupu materiałów na pokrycie dachu i robót dekarskich o wartości przekraczającej 3.500,- zł. Instytut uważa, że zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 47 § 2 i 3 Kodeksu Cywilnego, wymienione zdarzenie jest ulepszeniem środka trwałego, powodującym wzrost wartości początkowej budynku, co w konsekwencji prowadzi do zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o dokonaniu odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszt uzyskania przychodów. W uzupełnieniu wniosku Instytut wyjaśnia, że przeprowadzone prace budowlane dotyczyły wymiany i rekonstrukcji dotychczasowego pokrycia dachowego w budynku gospodarskim z papy na blachę trapezową T-35 alucynk. Jednocześnie Instytut informuje, że budynek znajdował się w bardzo złym stanie technicznym, wykonane prace doprowadziły do stanu bezpiecznej używalności budynku. W związku z dokonanym remontem nie powiększyła się powierzchnia użytkowa budynku oraz nie nastąpiła poprawa jego funkcjonalności.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą a ich poniesienie ma lub będzie miało wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W zależności od kwalifikacji wydatków na remont czy modernizację występują różne skutki podatkowe tzn. wydatki na remont są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, natomiast wydatki na modernizację obciążają koszty poprzez odpisy amortyzacyjne.

Istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych, niezmieniające jego charakteru i funkcji. Tak więc są to wszystkie zmiany trwałe przywracające pierwotny poziom techniczny danego środka trwałego, pierwotną zdolność użytkową utraconą na skutek upływu czasu i eksploatacji, przy czym pojęcie to nie obejmuje zwykłych zabiegów konserwacyjnych.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16. Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową środków trwałych powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie.

W świetle powyższego, zasadnicza różnica między remontem a ulepszeniem polega na tym, że przesłanką rozpoczęcia remontu jest zużycie środków trwałych lub ich części składowych w trakcie ich eksploatacji. Remont ma na celu przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej (nawet przy użyciu nowocześniejszych materiałów i technologii), natomiast ulepszenie ma na celu zwiększenie wartości użytkowej obiektu.

W przedstawionym w zapytaniu stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie wskutek przeprowadzenia remontu polegającego na wymianie dachu nastąpiło jednocześnie jego unowocześnienie poprzez zastosowanie nowych materiałów do pokrycia dachu. Biorąc pod uwagę fakt, że wymiana starego pokrycia dachu z papy na nowe pokrycie z blachy trapezowej T-35 alucynk nastąpiło ze względu na zużycie techniczne, wymiana ta przywracała jedynie stan pierwotny, nie wystąpił przypadek ulepszenia środka trwałego w rozumieniu przepisów podatkowych, zatem poniesione wydatki można zakwalifikować jako remont, a tym samym zaliczyć je bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla strony, wiąże jedynie tutejszy organ podatkowy oraz organy kontroli skarbowej do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl