1419/UPO-443-62/05/RK - Zasady opodatkowania marży oraz prowadzenia ewidencji przy sprzedaży samochodów używanych w ramach umów sprzedaży i umów komisu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2005 r. Urząd Skarbowy w Płocku 1419/UPO-443-62/05/RK Zasady opodatkowania marży oraz prowadzenia ewidencji przy sprzedaży samochodów używanych w ramach umów sprzedaży i umów komisu

Pytanie podatnika

Zasady opodatkowania marży oraz prowadzenia ewidencji przy sprzedaży samochodów używanych w ramach umów kupna sprzedaży i umów komisu.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, Panu x, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31.05.2005 r., o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie auto-komisu oraz kupna-sprzedaży samochodów używanych. W zakresie opodatkowania sprzedaży stosuje zasady określone w art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Przyjmując samochód do komisu sporządza z komitentem umowę sprzedaży za określoną prowizję (najczęściej komitentem są osoby nie prowadzące działalności gospodarczej). Nabycia samochodu w ramach umowy komisu, podatnik nie księguje w ewidencji dla celów podatku dochodowego, ani podatku VAT. Dopiero po dokonaniu na rzecz klienta ale we własnym imieniu sprzedaży, uzyskaną prowizję ewidencjonuje w rejestrze sprzedaży ze stawką 22% oraz wykazuje ją w deklaracji VAT-7. Na życzenie klienta, podatnik wystawia fakturę VAT marża, na całą kwotę sprzedaży brutto. Powyższa transakcja jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej następująco: - wartość samochodu nieopodatkowana, do której przyporządkowano literę F; - prowizja ze stawką 22%. Natomiast zakupując samochód do dalszej odsprzedaży od osoby nie prowadzącej działalności (na umowę kupna-sprzedaży), podatnik wpisuje zakup do rejestru podatku od czynności cywilnoprawnych i płaci 2% podatku oraz księguje go w podatkowej książce przychodów i rozchodów. Po dokonaniu sprzedaży wystawia fakturę VAT marża na całą kwotę prowizji. Wartość zakupu samochodu oraz kwotę netto z marży od sprzedaży, księguje w podatkowej książce przychodów rozchodów. Do rejestru sprzedaży wpisuję marżę i od niej nalicza 22% podatku VAT. Podatnik dla dokonanej sprzedaży prowadzi ewidencję sprzedaży marża, gdzie wykazuje kwotę zakupu samochodu, marżę brutto, netto i podatek VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy: Podatnik uważa, iż nabywane przez niego samochody są towarami używanymi zgodnie z przepisem art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy (w ramach umów komisu), w związku z tym, że są nabywane od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, zaś opodatkowane są na zasadzie marży, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy. Przez marżę podatnik rozumie - kwotę, którą ma zapłacić nabywca samochodu, pomniejszoną o wartość nabycia oraz o kwotę VAT w stawce 22%. Tak obliczony VAT należny (gdzie podstawą opodatkowania jest wartość sprzedaży netto wpisuje w rejestr sprzedaży VAT i przenosi do deklaracji VAT-7). Natomiast w przypadku zakupionych samochodów do dalszej odsprzedaży przychodem jest kwota należna od nabywcy z wystawionej faktury VAT marża. Podatek VAT nie jest uwidaczniany na fakturze, lecz wynika z rejestru sprzedaży VAT.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:? art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 109 ust. 3, art. 120 ust. 1 pkt 4 ust. 4 ust. 10 pkt 1 ust. 15 ust. 16, art. 165 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą,? § 12 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. - w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) - które utraciło moc z dniem 31.05.2005 r. - zwanego dalej rozporządzeniem z 2004 r.? § 9 ust. 8 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. - w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) - zwanego dalej rozporządzeniem z 2005 r.? § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c, § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący: Do działalności tzw. autokomisów i innych form pośrednictwa w handlu samochodami używanymi znajdują zastosowanie zasady opodatkowania dostaw towarów używanych unormowane w Dziale XII, Rozdział 4 ustawy - szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie m.in. towarów używanych nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Należy zaznaczyć, iż wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem, a komisantem, jak i również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej jest zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy - dostawą towarów, a nie usługą.

Towarami używanymi, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy (dla celów stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży), są ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, nie będące dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami, a także metalami szlachetnymi lub kamieniami szlachetnymi

Jeżeli więc podatnik wykonuje czynności polegające na dostawie towarów używanych (samochodów) zarówno w ramach umów komisu, czy też umów kupna-sprzedaży, nabytych przez niego uprzednio dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży - podstawą opodatkowania podatkiem jego dostaw jest marża, jednakże przy spełnieniu warunku określonego w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy (tj. towary używane - samochody, muszą być nabyte od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej). Słuszne jest więc Pana stanowisko, iż przy dostawie używanych samochodów nabytych (również w drodze umowy komisu) od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarcze stosuje Pan zasady opodatkowania marży.

W przedmiotowej sprawie, po spełnieniu przesłanek wynikających z art. 120 ust. 4 i 10 pkt 1 ustawy, w przypadku dostawy towarów używanych (również w ramach umowy komisu) wystawia Pan fakturę VAT marża, przy czym zgodnie z art. 120 ust. 16 ustawy, nie wykazuje Pan na wystawionych fakturach podatku od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża. Słusznie więc Pan postępuje wpisując do faktury VAT marża kwotę należności brutto (§ 12 ust. 8 rozporządzenia z 2004 r., § 9 ust. 8 pkt 2 rozporządzenia z 2005 r.). Prawidłowe jest również Pana stanowisko, iż przez marżę rozumie Pan kwotę, którą ma Panu zapłacić nabywca używanego samochodu pomniejszoną o wartość jego nabycia oraz o kwotę podatku w wysokości 22%, co wynika z wyżej powołanego art. 120 ust. 4 ustawy. Natomiast w przedstawionym stanie faktycznym błędnie Pan napisał, iż "do rejestru sprzedaży samochodu wpisuje marżę i od niej naliczam 22% podatku VAT".

Obowiązek prowadzenia ewidencji wynika z zasad ogólnych określonych w art. 109 ust. 3 ustawy. Zgodnie z uregulowaniami tego przepisu, ewidencja powinna gwarantować prawidłowe ustalenie przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Zgodnie z art. 120 ust. 15 ustawy jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 (tj. gdy podstawą opodatkowania jest marża), stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tym przepisie.

Zatem, w odniesieniu do usług, dla których podstawę opodatkowania stanowi marża, podatnik powinien prowadzić ewidencję niezbędną do określenia wysokości marży. Nieprawidłowe jest więc Pana postępowanie, polegające na nie ewidencjonowaniu dokonanej na Pana rzecz dostawy przez komitenta (takie same zasady ewidencjonowania dotyczą umów komisu jak i umów kupna-sprzedaży samochodów, ponieważ wydanie przez komitenta samochodu komisantowi jak opisano w niniejszym postanowieniu jest dostawą towarów).

Ewidencjonowanie sprzedaży opodatkowanej na zasadzie marży za pomocą kasy rejestrującej (uwzględniając treść art. 165 ustawy, iż do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych na podstawie art. 111 ust. 7 i 9, zachowują moc przepisy dotychczasowe wydane na podstawie art. 29 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - zostało określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.)

Zgodnie z § 5 ust. 5 w/w rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji, lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze, albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników. W związku z w/w przepisem powinien Pan ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej całą należność jaką płaci nabywca usługi będący osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej. Nie ewidencjonuje Pan za pomocą kasy rejestrującej kwoty prowizji (od tej sprzedaży) opodatkowanej na zasadzie marży. W § 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) wyżej zacytowanego rozporządzenia, został szczegółowo określony sposób przyporządkowania stawek podatku w pamięci kasy rejestrującej do oznaczeń literowych od "A" do "G", przy czym kasy rejestrujące, które obecnie funkcjonują na rynku, nie są przystosowane do zidentyfikowania marży jako podstawy opodatkowania, dlatego też należy wykorzystać istniejące możliwości kasy, tj. przypisać całość wartości sprzedaży do wolnej litery. W związku z czym przypisując całość należności do litery F postępuje Pan prawidłowo. Serwisant, w książce serwisowej powinien odnotować, iż np. litra PTU F jest przyporządkowana sprzedaży opodatkowanej zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku. (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl