1419/UPO-415-20/06/AS - Zwrot nienależnie pobranej odprawy pieniężnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Płocku 1419/UPO-415-20/06/AS Zwrot nienależnie pobranej odprawy pieniężnej.

Pytanie podatnika

Czy zakład pracy powinien skorygować dochody za 2004 rok podatkowy, pomniejszając je o wysokość wypłaconej odprawy pieniężnej, zwróconej po upływie roku podatkowego?

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Pani (...), oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie opodatkowania nienależnie otrzymanej w 2004 r. trzymiesięcznej odprawy i zwróconej pracodawcy po upływie roku podatkowego przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2006 r. o udzielenie interpretacji jako nieprawidłowe.

Uzasadnienie

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: W związku ze zwolnieniem z pracy w dniu 30 kwietnia 2004 r. nie z winy pracownika, Wnioskodawczyni w maju 2004 r. otrzymała trzymiesięczną odprawę pieniężną. Wyrokiem Sądu z dnia 24 stycznia 2005 r. została przywrócona do pracy na poprzednich warunkach i podjęła pracę od dnia 27 stycznia 2005 r. W tej sytuacji Zarząd Firmy wezwał Wnioskodawcę do zwrotu odprawy pieniężnej jako świadczenia nienależnego. W wyniku porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a Zarządem Firmy w dniu 10 czerwca 2005 r. zostały podjęte poniższe postanowienia: - zaliczenia na poczet spłaty odprawy przysługującej nagrody jubileuszowej w kwocie (brutto), - spłata w 24 miesięcznych ratach potrącanych z pensji począwszy od miesiąca czerwca 2005 r., - umorzenie kwoty x zł.

2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Wnioskodawczyni zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy zakład pracy powinien skorygować dochody za 2004 rok podatkowy, pomniejszając je o wysokość wypłaconej odprawy pieniężnej, zwróconej po upływie roku podatkowego.

3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko przedstawiła pogląd, iż zakład pracy powinien zrobić korektę jej dochodów za 2004 rok, pomniejszając je o wysokość odprawy pieniężnej.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej. Cytowana ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

Jak stanowi przepis zawarty w art. 26 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku stanowi dochód po odliczeniu dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

W myśl powyższego przepisu, w sytuacji dokonania w roku podatkowym zwrotu nienależnie pobranej w 2004 r. odprawy pieniężnej, w zeznaniu podatkowym za rok, w którym ten zwrot został dokonany może Pani odliczyć od dochodu zwróconą kwotę nienależnie pobranego świadczenia (o ile zwrot nie został potrącony przez płatnika).

W świetle powyższego nie ma podstaw aby zakład pracy dokonał korekty dochodów za 2004 rok podatkowy, ani składania korekty zeznania za ten rok podatkowy.

Stąd postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl