1419/UPO-415-134/05/GS - Definiowanie stałych placówek jako zakładów (oddziałów) dla celów sporządzenia CIT-ST.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2005 r. Urząd Skarbowy w Płocku 1419/UPO-415-134/05/GS Definiowanie stałych placówek jako zakładów (oddziałów) dla celów sporządzenia CIT-ST.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. z późn. zm.) postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego oceniając stanowisko Wnioskodawcy odnośnie składania informacji o wysokości należnych gminom i województwom udziałów w podatku dochodowym (CIT-ST i CIT-ST/A) z tytułu prowadzenia działalności handlowej w placówkach handlowych położonych na terenie różnych gmin i województw, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2005 r. (data wpływu 8 sierpnia 2005 r.) o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1.

Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą od 31 grudnia 2004 r. Podstawowym rodzajem działalności zgodnie z wpisem do KRS jest działalność handlowa. Siedzibą Spółki jest miejscowość X. Działalność handlową Spółka prowadzi w placówkach położonych na terenie różnych gmin województwa mazowieckiego.

2.

Przedmiot interpretacji: Biorąc powyższe pod uwagę Spółka zapytuje, czy jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych wraz z deklaracjami CIT-2, a następnie zeznaniem CIT-8 jest zobowiązana do składania informacji o wysokości należnych gminom i województwom udziałów w podatku dochodowym (CIT-ST i CIT-ST/A). Czy placówki położone na terenie różnych gmin należy traktować jako zakłady (oddziały) z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nakładających obowiązek złożenia ww. informacji.

3.

Stanowisko Wnioskodawcy: Zdaniem Spółki placówki handlowe, w których prowadzi się działalność handlową na terenie różnych gmin nie kwalifikują się do pojęcia wyodrębnionego organizacyjnie zakładu (oddziału) w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Spółka uważa tak dlatego gdyż placówki te nie są wyodrębnione jako odrębne o dużym stopniu samodzielności struktury w ramach działalności Spółki z punktu widzenia organizacyjnego. Nie są to również jednostki samodzielnie sporządzające bilans. Brak takiego wyodrębnienia i samodzielności zdaniem Spółki przesądza o tym, że w przypadku tym nie można mówić o zakładach (oddziałach) osoby prawnej. W związku z powyższym Spółka z o.o. uważa, iż nie ma obowiązku składania informacji o wysokości należnych gminom i województwom udziałów w podatku dochodowym z tytułu prowadzenia działalności handlowej w tych placówkach.

4.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Z dniem 1 stycznia 2004 r. art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zmienił brzmienie i stosownie do jego zapisu, podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby, są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych w przypadku dokonywania tych wpłat w uproszczonej formie lub załączać do deklaracji oraz zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Podatnik jest więc obowiązany do wypełnienia informacji CIT-ST - Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpłatach z podatku dochodowego od osób prawnych oraz CIT-ST/A- Informacja o zakładach (oddziałach). Równocześnie z dniem 1 stycznia 2004 r. weszła w życie (za wyjątkiem artykułów wymienionych w art. 102) ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966). Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 tejże ustawy, jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę.

Cytowana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji zakładu (oddziału). Zakładem (oddziałem), w rozumieniu ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (art. 10 ust. 3), jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika. Podobnie na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. Nr 224, poz. 2228), fakt zatrudnienia pracownika w zakładzie (oddziale) ustala się biorąc pod uwagę miejsce świadczenia pracy, wynikające z umowy o pracę.

Określenie przez pracodawcę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika jest więc jedynym kryterium przesądzającym o tym, która jednostka samorządu terytorialnego uzyska odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych zapłaconym przez tego pracodawcę. Zatem jeżeli Spółka z o.o. będzie posiadała zakłady (oddziały), o których mowa w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, tj. wskazanych w umowach o pracę miejscach wykonywania pracy położonych na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jej siedziby, to zobowiązana będzie zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do składania informacji CIT-ST oraz CIT-ST/A.

Biorąc pod uwagę powyższe, postanowiono jak w sentencji. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl