1419/UER-443/1/05/KK - Rejestracja Gminy albo Urzędu Gminy jako podatnika podatku od towarów i usług

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Płocku 1419/UER-443/1/05/KK Rejestracja Gminy albo Urzędu Gminy jako podatnika podatku od towarów i usług

Pytanie podatnika

Czy Urząd Gminy powinien być zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług, czy też podatnikiem tegoż podatku winna być Gmina?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Urzędowi Gminy X, oceniając stanowisko Urzędu Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 28.04.2005 r. (data wpływu: 29.04.2005 r.) o udzielenie interpretacji, jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Gminy X, nie ma wydzielonej gospodarki komunalnej i prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. To Urząd Gminy X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Przedmiot interpretacji. Urząd Gminy X we wspomnianym wniosku zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa odnośnie rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Strona zwróciła się z zapytaniem, czy Urząd Gminy winien być zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług czy też Gmina.

3. Stanowisko Wnioskodawcy. Urząd Gminy X przedstawił pogląd, że podatnikiem podatku od towarów i usług powinien być Urząd Gminy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa:

- art. 2 ust. 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r. Nr 1422, poz. 1591 z późn. zm.)

-art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),

-art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Strony, uzasadnionej w sposób następujący: zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działań we własnym imieniu. Gmina działa na własny rachunek i ryzyko, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie uchwalonego budżetu, jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

Gmina jako osoba prawna w świetle przepisów prawa podatkowego posiada status podatnika pomimo, że jest ustawowo zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl bowiem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Gmina jako osoba prawna wykonująca zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w zakresie w jakim wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek działalność gospodarczą jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 w/w ustawy.

Art. 2 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej. Przepis ten expressis verbis wymienia osoby prawne. Zatem Gmina, gdy wystąpi do Naczelnika Urzędu Skarbowego z wnioskiem o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) poprzez złożenie zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-2 oraz złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R otrzyma decyzję o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP-4, a także potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług VAT-5. Jednocześnie w celu dokonania sanacji sytuacji podatkowoprawnej w zakresie podatku od towarów i usług Gminy i Urzędu Gminy, powinno nastąpić wykreślenie Urzędu Gminy z rejestru podatników podatku od towarów i usług prowadzonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego na podstawie złożonego zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z. Zaznaczyć przy tym należy wyraźnie, że decyzja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej Urzędowi Gminy pozostaje w mocy z uwagi na fakt, iż Urząd Gminy posiada status płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz płatnika składek ubezpieczeniowych. Mając powyższe na względzie postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez Niego zdarzeń.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl