1418/ZT/T/443-59/07/SG - Premie pieniężne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2007 r. Urząd Skarbowy w Piasecznie 1418/ZT/T/443-59/07/SG Premie pieniężne.

"(...) Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży samochodów (...). Na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z D. Spółka uzyskuje uprawnienie do otrzymywania premii pieniężnej pod warunkiem, że w określonym czasie zakupi od D. oznaczoną ilość towarów (pojazdów). Dotychczas Spółka nabywając prawo do premii pieniężnej, wystawiała fakturę VAT, przyjmując za podstawę opodatkowania wartość wyliczonej premii pieniężnej (bez należnego podatku) i naliczając 22% podatek VAT. Powyższy sposób postępowania Spółka przyjęła kierując się stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, zgodnie z którym w sytuacjach, w których podatnicy kształtują swoje wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania terminowych płatności za zrealizowanie dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonym zachowaniem nabywcy, & zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Odmienne stanowisko w sprawie zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK94/06. W związku z powyższym Spółka pyta czy w przedstawionym stanie faktycznym otrzymywane przez nią premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez Spółkę usługi na rzecz D. i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Ponadto Spółka pyta czy w przypadku zmiany interpretacji organów podatkowych w związku z wyrokiem NSA z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 powinna dokonać korekt wcześniejszych rozliczeń dokonanych w oparciu o kwestionowane stanowisko Ministerstwa Finansów z 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026? (...)

(...) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

W świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą skutki podatkowe przyznania premii pieniężnej uzależnione są od wielu czynników m.in. od ustalenia, za co faktycznie premia pieniężna została wypłacona tzn. czy dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw dokonanych w określonym czasie. W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym premia pieniężna wypłacana jest za dokonanie zakupu oznaczonej ilości towaru w określonym czasie, zatem nie jest związana z konkretną dostawą. W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za określone zachowanie podatnika, które to zachowanie jest w istocie świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu. (...) W świetle powyższego niesłuszne jest stwierdzenie Spółki, że w przedstawionym stanie faktycznym premia pieniężna nie ma charakteru wzajemnego, tzn. że nie jest ekwiwalentem za wykonanie jakichkolwiek usług na rzecz wypłacającego premię. Z opisu stanu faktycznego wynika, że premia wypłacana jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, po spełnieniu przez Spółkę warunków określonych w tej umowie, jej wypłata nie ma więc charakteru dobrowolnego. Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Spółkę premia pieniężna, zgodnie z zawartą umową, związana jest z określonym zachowaniem nabywcy (Spółki), mieści się zatem w definicji świadczonych usług w myśl cyt. wyżej art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, że wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r.. sygn. akt. I FSK 94/06 w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do opodatkowania podatkiem od towarów i usług premii pieniężnych za wynik sprzedaży dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez Sąd wiąże więc w tej konkretnej sprawie. Natomiast Interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3/812/1222//2004/AP/4026, która została wydana w trybie art. 14 § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe - nadal obowiązuje. (podkreśl. red.) Ponadto w interpretacji tej wyraźnie zaznaczono, iż z uwagi na różnorodny charakter czynności związanych z wypłacaniem premii pieniężnych, organy podatkowe obowiązane są uwzględnić określony stan faktyczny występujący u podatnika i rozpatrywać sprawy indywidualnie. Merytoryczne rozstrzygnięcie kwestii zasadniczej dotyczącej opodatkowania premii pieniężnej, zawarte w niniejszym postanowieniu nie zmienia więc dotychczasowej interpretacji organów podatkowych w tym zakresie, opartych na ww. interpretacji Ministerstwa Finansów, nie ma zatem podstaw do korygowania wcześniejszych rozliczeń dotyczących tych czynności, ani zmiany sposobu ich dokumentowania. Jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, premia pieniężna powinna być dokumentowana fakturą VAT. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2007/12/11-12