1414/DP/415-337/06/BL - Rozliczenie kosztu cynku zużytego do napełniania wanien podczas pierwszego uruchomienia procesu technologicznego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2006 r. Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim 1414/DP/415-337/06/BL Rozliczenie kosztu cynku zużytego do napełniania wanien podczas pierwszego uruchomienia procesu technologicznego

Pytanie podatnika

Czy zużyty do napełniania wanien cynk podczas pierwszego uruchomienia wpisać jednorazowo w koszty uruchomienia procesu technologicznego, czy zgodnie z przepisem art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. rozliczyć w czasie?

Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim po analizie wniosku z dnia 03.08.2006 r. o interpretację przepisów prawa podatkowego p o s t a n o w i ł uznać przedstawione stanowisko za prawidłowe.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 03.08.2006 r. spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez spółkę wynika, że podatnik uruchamia nowy wydział produkcyjny, polegający: na jednorazowym podgrzaniu cynku do temperatury 450 stopni Celsjusza. Powyższa temperatura cynku podobnie jak tonaż roztopionego cynku, musi być utrzymana niezmiennie przez cały okres produkcji (wymóg specyfiki technologii i warunki gwarancji). Zużyty w toku produkcji cynk musi być zgodnie z technologicznymi założeniami uzupełniony do wymienionej ilości 280 ton. Proces cynkowania polega w praktyce na zanurzeniu metalowych elementów w kąpieli cynku i ciągłym uzupełnianiu wanien cynkowniczych po każdym procesie technologicznym cynkowania, do ilości 280 ton ciekłego cynku w wannie cynkowniczej.

Uzupełnienie obejmować będzie brakującą ilość cynku "osiadłą" na ocynkowanych elementach. Stanowisko podatnika: Koszty podatkowe uruchomienia cynkowni zebrane na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, powinny być rozliczone na podstawie przepisu art. 22 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym rozliczenie to powinno być dokonane w odniesieniu do wielkości uzyskanych świadczeń w okresie sprawozdawczym. Pytanie podatnika - czy, zużyty do napełniania wanien cynk podczas pierwszego uruchomienia wpisać jednorazowo w koszty w dniu uruchomienia procesu technologicznego, czy z zgodnie z przepisem art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. rozliczyć w czasie. W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim podziela stanowisko w/w sprawie i wyjaśnia co następuje: Zasada periodyzacji i współmierności kosztów i przychodów ustalona w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 ze zm.), określa - w celu zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nim kosztów - obowiązek zaliczenia do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego kosztów lub przychodów dotyczących przyszłych okresów oraz przypadających na dany okres sprawozdawczy kosztów, które nie zostały jeszcze poniesione. Zgodnie z zasadą współmierności konieczne jest zapewnienie porównywalności kosztów z efektami działalności osiągniętymi w danym okresie sprawozdawczym. Dlatego konieczne jest ustalenie jakie koszty są związane z osiągnięciem przychodów w danym okresie. Niektóre koszty ponoszone są nierównomiernie, dlatego należy rozliczać je w czasie

Czynne rozliczenie międzyokresowe kosztów obejmują koszty proste działalności operacyjnej oraz koszty finansowe i występują tylko wówczas, jeśli moment poniesienia tych kosztów wyprzedza znacznie wpływ tych kosztów na efekty w postaci przychodów i w związku z tym zarachowanie ich w całości w okresie sprawozdawczym, w którym powstały zdeformowałyby wynik finansowy za ten okres w stopniu istotnym powodując zarazem nieuzasadnione w tym okresie obniżenie dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym. A zatem poniesione w bieżącym okresie sprawozdawczym koszty proste lub złożone działalności operacyjnej dotyczą przyszłych okresów, bowiem nie mogą - ze względu na ich istotny ujemny wpływ na wynik finansowy- być rozliczone w bieżącym okresie. Zaliczenie ich do bieżącego okresu spowoduje rażące, niewspółmierne do efektów (przychodów) obniżenie w tym okresie wyniku finansowego. Zachodzi zatem potrzeba zarachowania ich do właściwego okresu sprawozdawczego/ przyszłych okresów/.

Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), a odwołując się do art. 22 ust. 5 tej ustawy który mówi: "U podatników prowadzących księgi rachunkowe/handlowe/ koszty uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącane także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty kosztu uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione." Organ podatkowy informuje, iż przedmiotowa interpretacja ma zastosowanie wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i została wydana według stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl