1409/PP/005/2/06/MP - Opodatkowanie podatkiem VAT zamiany gruntu budowlanego pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Legionowie 1409/PP/005/2/06/MP Opodatkowanie podatkiem VAT zamiany gruntu budowlanego pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa

Pytanie podatnika

Czy podlega opodatkowaniu VAT zamiana gruntu budowlanego pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 217 § 1, art. 14a, 14b i 14c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie

postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za nieprawidłowe

W dniu 04.01.2005 r. wpłynął wniosek w sprawie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. We wniosku przedstawiono stan faktyczny: Gmina X jest właścicielem niezabudowanych nieruchomości. Wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomości te położone są: na terenie przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne na działkach leśnych i zabudowę usługową w strefie uciążliwości akustycznej ciągu komunikacyjnego. Gmina zamierza przenieść własność przedmiotowej nieruchomości w drodze umowy zamiany na niezabudowaną nieruchomość stanowiącą własność skarbu państwa, położoną na terenie przeznaczonym pod zabudowę usług sportu i rekreacji.

Zdaniem Wnioskodawcy zawarcie opisanej umowy zamiany nieruchomości nie rodzi obowiązku w podatku od towarów i usług u żadnej ze stron.

Ponadto Gmina oświadcza, że powyższa zamiana nie jest związana z działalnością gospodarczą a poprzez pozyskanie terenu przeznaczonego pod zabudowę usług sportu i rekreacji będzie realizowała jedno ze swoich zadań własnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego nie zgadza się ze stanowiskiem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszystkie postaci energii, budowle i budynki oraz ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatność dostawy towarów nie musi przybierać formy pieniężnej, lecz jest dokonana w naturze- tu inny grunt. Zatem dokonanie zamiany gruntów jest dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej ani urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeżeli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.

Przedmiotowa zamiana nieruchomości następuje w formie aktu notarialnego. Wobec powyższego czynność zamiany gruntów, w tym również zamiana gruntów pomiędzy Gminą a Skarbem Państwa ma charakter cywilnoprawny, zatem Gmina nie może korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca dokonuje zamiany gruntu przeznaczonego pod zabudowę, zatem nie korzysta ze zwolnienia. W zapytaniu mamy do czynienia z dwoma dostawami gruntu dokonywanymi przez dwie strony umowy, z których każda oceniana jest odrębnie pod kątem przepisów o podatku VAT. Gmina ma obowiązek zapłaty podatku od wartości dostawy gruntu (w tym przypadku budowlanego). Dostawa ta podlega opodatkowaniu stawką 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). Nabywany przez Gminę z drodze zamiany grunt jest przedmiotem opodatkowania u drugiej ze stron umowy, tj. Skarbu Państwa i podlega odrębnej ocenie z zakresu podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że:- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania;- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl