1409/PP/005/19/06/PK - Prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w przypadku wykonywania wyłącznie usług na rzecz brytyjskiego podatnika podatku od wartości dodanej, dla których miejscem świadczenia jest siedziba ich nabywcy, czyli Wielka Brytania przez podatników rozpoczynających wykonywanie czynności

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 30 marca 2006 r. Urząd Skarbowy w Legionowie 1409/PP/005/19/06/PK Prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w przypadku wykonywania wyłącznie usług na rzecz brytyjskiego podatnika podatku od wartości dodanej, dla których miejscem świadczenia jest siedziba ich nabywcy, czyli Wielka Brytania przez podatników rozpoczynających wykonywanie czynności

Pytanie podatnika

Czy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności podlegających VAT nie ma prawa do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad nawet w terminie 180 dni i w związku z tym zmuszony jest wykazać tę nadwyżkę w pierwszych 12 miesiącach wykonywania tych czynności w rubryce deklaracji VAT-7 " kwota do przeniesienia"?

Wnioskiem z dnia 25.01.2006 roku (data wpływu 31.01.2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21.02.2006 roku Pani.................... zwróciła się o interpretację przepisów w zakresie zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w przypadku wykonywania wyłącznie usług na rzecz brytyjskiego podatnika podatku od wartości dodanej, dla których miejscem świadczenia jest siedziba ich nabywcy, czyli Wielka Brytania przez podatników rozpoczynających wykonywanie czynności o których mowa w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatników którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, oraz którzy nie złożyli w urzędzie skarbowym kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia majątkowego lub gwarancji bankowych na kwotę 250 000 zł. Pani............... w swoim wniosku zawarła pytanie: "Czy podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności podlegających VAT nie ma rzeczywiście prawa do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nawet w terminie 180 dni i w związku z tym zmuszony jest wykazywać tę nadwyżkę, w pierwszych 12 miesiącach wykonywania tych czynności w rubryce deklaracji VAT-7 - kwota do przeniesienia?". Pani..................... prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji filmów i nagrań wideo (PKD 92.11Z) i w okresie sierpień grudzień 2005 roku wykonywała wyłącznie usługi nagrywania filmów dokumentalnych na zlecenie DISCOVERY NETWORKS EUROPE, czynnego podatnika VAT-UE dla których miejscem świadczenia zgodnie z art. 27 ust. 4 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług jest siedziba ich nabywcy.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem stanowisko........................ przedstawia się następująco: W przypadku wykonywania czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w okresie wrzesień-grudzień 2005 roku ma zastosowanie przepis art. 97 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wydłużający termin zwrotu nadwyżki podatku naliczonego w okresie pierwszych dwunastu miesięcy wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT do 180 dni. Według Wnioskodawcy przepis ten nie pozbawia podatnika rozpoczynającego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT prawa do wystąpienia z wnioskiem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego na rachunek bankowy i nie nakazuje przenoszenia tej nadwyżki do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy, lecz jedynie wydłuża termin do zwrotu do 180 dni. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Legionowie informuje, że zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. W myśl art. 87 ust. 5 wskazanej ustawy na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 4 tj. w terminie 60 dni. Jednak zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5, oraz podatników, o których mowa w art. 87 ust. 2, 4-6, termin zwrotu wydłuża się do 180 dni. Podkreślić trzeba, iż art. 97 ust. 5 znacząco wpływa na przepis art. 87 ust. 2, 4-6. W przypadku podatników, którzy dokonują tylko i wyłącznie dostawy towarów lub usług poza terytorium kraju, wymagany jest umotywowany wniosek podatnika by przysługiwała mu kwota do zwrotu w terminie 60 dni (art. 87 ust. 5). Jednak w przypadku podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, termin zwrotu różnicy podatku wydłuża się do 180 dni (art. 97 ust. 5). W praktyce oznacza to, iż do deklaracji VAT-7 z wykazaną dostawą lub świadczeniem usług poza terytorium kraju i nie wykazaną inną sprzedażą opodatkowaną, wymagany jest umotywowany wniosek podatnika o zwrot podatku w terminie 180 dni. Sytuacja taka ma miejsce gdy podatnik rozpoczął wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, i został zarejestrowany jako podatnik VAT-UE.

W przedstawionej sytuacji......................w okresie wrzesień - grudzień 2005 roku świadczyła usługi w zakresie produkcji filmów fabularnych dla których zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, a więc poza terytorium kraju, nie dokonywała innej sprzedaży opodatkowanej i jednocześnie zalicza się do grona podatników którzy rozpoczęli wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o którym mowa w art. 97 ust. 1 ustawy. Zatem ma tu zastosowania art. 97 ust. 5 ustawy ponieważ przedłuża on termin zwrotu podatku u podatnika do 180 dni, czyli zmienia się termin zwrotu w art. 87 ust. 5 ustawy. A także, zgodnie z art. 97 ust. 6 w stosunku do podatników, o których mowa w ust. 5, zasady i terminy zwrotu określone w art. 87 ust. 2-6 stosuje się począwszy od rozliczenia za okres rozliczeniowy następujący po upływie 12 miesięcy lub po upływie 4 kwartałów, za które podatnik składał deklaracje podatkowe, oraz rozliczał się terminowo z podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w tym również jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast ma zastosowanie art. 97 ust. 7, który mówi, że przepisu ust. 5 nie stosuje się, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe na kwotę 250 000 zł, zwane dalej kaucją. Biorąc powyższe pod uwagę, tut. organ w odpowiedzi na pytanie podatnika stwierdza, że podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności podlegających VAT, tj. dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonujący sprzedaży opodatkowanej, który rozpoczął wykonywanie tych czynności w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia (...) i który został zarejestrowany jako podatnik VAT-UE, ma prawo do wystąpienia z pisemnym, umotywowanym wnioskiem o zwrot podatku w terminie 180 dni złożonym wraz z deklaracją VAT-7.

Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że:- interpretacja dotyczy stanu faktycznego (badania rynku) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wpływu zapytania;- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, zgodnie z obowiązującym aktualnie stanem prawnym postanowiono jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl