1406/VAT/443-19/MO/06 - Możliwość odzyskania przez Gminę podatku VAT naliczonego od nakładów inwestycyjnych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim 1406/VAT/443-19/MO/06 Możliwość odzyskania przez Gminę podatku VAT naliczonego od nakładów inwestycyjnych

Pytanie podatnika

Czy i na jakich warunkach Gmina XXXXXXXXX będzie mogła odzyskać naliczony od nakładów inwestycyjnych podatek VAT?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. "Ordynacja podatkowa" (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z wnioskiem Strony z dnia 16-01-2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

stwierdzić, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16 stycznia 2006 r., Strona zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Gmina znajduje się w fazie rozpoczęcia inwestycji komunalnej w sektorze gospodarki wodno - ściekowej z Funduszu Spójności. Gmina uzyskała środki z Funduszu Spójności na realizację projektu "Gospodarka wodno ściekowa na terenie miasta i gminy XXXXXXXXX (fundusz Unii Europejskiej wdrażany w Polsce na podstawie strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004-2006, przygotowanej w 2003 r. przez MGiP)", czyli Gmina jest w tym zakresie beneficjentem środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Gmina będzie również prowadzić i nadzorować inwestycję finansowaną z tych środków. Z przepisów regulujących zasady korzystania ze środków przyznanych z budżetu Unii Europejskiej wynika, że podatek od towarów i usług nie jest kosztem kwalifikowanym, czyli Gminie nie zostanie zrefundowana kwota zapłaconego podatku od towarów i usług z tytułu zakupów dokonanych w celu realizacji dofinansowanej inwestycji.

Podstawowym założeniem instytucjonalnym związanym z fazą wdrożenia przedsięwzięcia inwestycyjnego, jest ustanowienie Gminy XXXXXXXXXX Beneficjentem Końcowym pomocy z Funduszu Spójności. Gmina XXXXXXXXX stanie się także współwłaścicielem nowowybudowanego majątku.

Eksploatatorem majątku wybudowanego w ramach realizacji projektu będzie zakład budżetowy Gminy - Zakład Wodociągów i Kanalizacji, który jest odrębnym podatnikiem podatku VAT. Majątek wytworzony w ramach projektu będzie przez gminę przekazany na mocy umowy cywilnoprawnej tj, dzierżawy.

Pytanie

Czy i na jakich warunkach Gmina XXXXXXXXX będzie mogła odzyskać naliczony od nakładów inwestycyjnych podatek VAT?

Strona stoi na stanowisku, że:

Podstawą prawną dla przyjętego własnego stanowiska jest znowelizowana Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004, gdzie w art. 15 ust. 6 zdefiniowano, iż Jednostka Samorządu Terytorialnego (JST) od 1 maja 2004 roku jest płatnikiem podatku VAT, w związku z art. 86 ustawy o VAT.

Ze względu na możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupami w celach służących czynnościom opodatkowanym (założono obciążenie zakładu budżetowego czynszem dzierżawnym), koszt kwalifikowany projektu, rozumiany jako budżet inwestycyjny będący przedmiotem dofinansowania z Funduszu Spójności, został zdefiniowany jako nakłady inwestycyjne netto. Podatek pośredni VAT został w całości uznany jako koszt niekwalifikowany, gdyż istnieje konstrukcja prawna pozwalająca na jego zwrot z Urzędu Skarbowego.

Czynsz dzierżawny zostałby ustalony w wysokości umorzenia nowo wybudowanego majątku, który byłby własnością Gminy XXXXXXXXXX (wielkość umorzenia liczona na podstawie tzw. stawek amortyzacji technicznej, odzwierciedlających rzeczywiste zużycie infrastruktury, metodą liniową). Tym samym zostałaby spełniona zasada "zanieczyszczający płaci" (czynsz dzierżawny stałby się elementem taryfy), będąca jedną z podstaw wdrażania Funduszu Spójności w Polsce i mająca swoje odzwierciedlenie w ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747).

Czynsz dzierżawny byłby podstawą wykorzystania wytworzonego majątku przez zakład budżetowy w okresie 10 lat od oddania go do eksploatacji.

Umowa dzierżawy majątku wytworzonego ze środków Funduszu Spójności jako czynność cywilnoprawna pomiędzy odrębnymi podmiotami prawnopodatkowymi (ZWiK i Urząd Miejski - działający za Gminę) podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 22%, gdyż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku jedynie usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi, a zakładami budżetowymi. Za takim rozumieniem przedmiotu sprawy przemawia też i to, że zarówno ZWiK jak i Urząd Miejski działający za Gminę mają odrębną podmiotowość podatkową, odrębne numery NIP i obie jednostki są podatnikami podatku od towarów i usług. Umowa dzierżawy dotyczyłaby środków trwałych zrealizowanych w ramach programu realizowanego przy udziale Funduszu Spójności.

Bazując na ww., właścicielem wybudowanego majątku, a także oddającym w dzierżawę będzie Gmina XXXXXXXXXX - Beneficjent pomocy z Funduszu Spójności, Jednostka Samorządu Terytorialnego JST, nie będąca jednostką budżetową.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje:

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 cyt. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej

2. zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1).

Zdaniem organu podatkowego, jeżeli poniesione wydatki na ww. inwestycję będą służyły czynnościom opodatkowanym, (opodatkowaniu podatkiem VAT podlega świadczenie usług dzierżawy) to podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych przy realizacji inwestycji w myśl art. 86 ust. 1 w/w ustawy o podatku VAT.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że Naczelnik tutejszego Urzędu nie poddawał analizie możliwości, prawidłowości i skuteczności zawarcia przez Gminę odpłatnej umowy dzierżawy z zakładem budżetowym - realizującym zadania własne Gminy - na gruncie przepisów statuujących funkcjonowanie samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego stanowisko Strony jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl