1403-PP/4430-15/06 - Brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę w związku z wydatkami na modernizację świetlicy wiejskiej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Ciechanowie 1403-PP/4430-15/06 Brak możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę w związku z wydatkami na modernizację świetlicy wiejskiej

Pytanie podatnika

"Gmina......... jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wynajmu, dzierżawy posiadanych przez siebie nieruchomości, stanowiących mienie komunalne, oraz sprzedaży tychże nieruchomości. W bieżącym roku planowana jest modernizacja świetlicy wiejskiej w miejscowości....... - stanowiącej mienie komunalne. Gmina........ nie czerpie z budynku żadnych dochodów podlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług: typu dzierżawa, wynajem pod działalność gospodarczą. Świetlica służy jedynie zaspokajaniu potrzeb społeczności wiejskich określonych w art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591), czyli krzewieniu kultury (wieczorki taneczne, zabawy wiejskie, imprezy kulturalne etc.), oraz kultury fizycznej (np. tenis stołowy). Wskazana powyżej działalność wykonywana jest nieodpłatnie, lub w zakresie ustawowego zwolnienia (działalność kulturalna - zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług). Ponadto świetlica służy jako miejsce zebrań wiejskich, zebrań rady sołeckiej. Czy zasadne jest nie obniżanie kwoty należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego (brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług) w związku z planowanymi do poniesienia przez podatnika wydatkami na modernizację świetlicy wiejskiej w miejscowości........."

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 15 ust. 6, art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika: Gminy................ z dnia 18.04.2006 r. (do tutejszego urzędu wpłynął w dniu 20.04.2006 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanowił:- uznać stanowisko podatnika, zawarte we wniosku z dnia 18.04.2006 r., za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika ze złożonego pisma Gmina w zakresie realizowanej inwestycji działa w charakterze organu władzy pulicznej, przy czym działa ona na podstawie przepisów prawa nakładających na nią, jako na jednostkę samorządu terytorialnego, określone zadania.

Inwestycja polegająca na modernizacji świetlicy w miejscowości....... jest zadaniem Gminy, wynikającym z przepisów prawa - art. 7 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że w zakresie realizowanej inwestycji, na podstawie przytoczonych przepisów prawa, Gmina nie może być uznana za podmiot mający status podatnika podatku od towarów i usług, w związku z czym nie może skorzystać z podstawowego prawa podatnika, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W powyższym stanie prawnym i faktycznym również żaden inny przepis dotyczący podatku od towarów i usług nie daje, w omawianym zakresie, prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych, dotyczących realizowanej inwestycji.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji.

Według art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl