1401/PV-IV/4407/14-2/2007/MS/MK - Koszty wysyłki towaru pocztą - opodatkowanie podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PV-IV/4407/14-2/2007/MS/MK Koszty wysyłki towaru pocztą - opodatkowanie podatkiem VAT.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 18 września 2007 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga z dnia 6 września 2007 r. Nr 1434/PV/443-109/07/AM w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do czynności przesłania towaru świadczonych za pośrednictwem poczty państwowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, postanawia:

-

odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2007 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług do czynności przesłania towaru świadczonych za pośrednictwem poczty państwowej.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca od lipca 2007 r. rozpoczyna działalność gospodarczą i będzie płatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności Strona będzie dokonywać sprzedaży towarów przemysłowych za pośrednictwem internetowego serwisu aukcyjnego, dostarczając je następnie w systemie wysyłkowym na teren kraju. W realizacji dostawy towaru do klienta Strona będzie korzystać z usług poczty państwowej, jako przewoźnika, zaś towar dostarczany będzie w postaci paczek pocztowych oraz przesyłek listowych. Wnioskodawca zaznaczył, że koszt przesłania towaru do klienta będzie jedynie przez niego refakturowany, usługa ta nie będzie stanowiła przedmiotu jego działalności i nie będzie faktycznie przez Stronę wykonywana. Praktycznie usługa pocztowa będzie jedynie odsprzedawana, bez doliczania jakiejkolwiek marży czy wynagrodzenia w innej formie. Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy prawidłowe jest naliczanie w stosunku do przedstawionej czynności odsprzedaży usługi przesłania realizowanej przez pocztę państwową podstawowej stawki podatku od towarów i usług, czy też w sytuacji refakturowania kosztów usługi obcej prawidłowym jest zastosowanie przypisanego do tej usługi numeru PKWiU 64.11 i zastosowanie zwolnienia od tego podatku. Zdaniem Strony prawidłowym jest refakturowanie kosztów usługi obcej z zastosowaniem zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Postanowieniem z dnia 6 września 2007 r. Nr 1434/PV/443-109/07/AM (doręczonym w dniu 12 września 2007 r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Praga uznał stanowisko podatnika zawarte we wniosku za nieprawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowego postanowienia wskazano, iż zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Zwolnienie od podatku od towarów i usług czynności sklasyfikowanych według PKWiU 64.11 dotyczy jedynie usług świadczonych przez pocztę państwową, a nie przez inne podmioty. Zatem Strona nie może refakturować usług świadczonych przez pocztę państwową (kosztu przesyłki) z zastosowaniem ww. zwolnienia. Bowiem w przypadku dostawy wysyłkowej na wysokość obrotu, poza kosztem towaru, składają się również koszty związane z przesyłką, które w rozumieniu powyższego przepisu, jako element ceny towaru, stanowią podstawę opodatkowania podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Na powyższe postanowienie pismem z dnia 18 września 2007 r. wniesiono zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Strona nie zgadza się ze stanowiskiem organu podatkowego stwierdzającym o obowiązku opodatkowania podstawową stawką podatku od towarów usług czynności dostarczania towarów do klientów za pośrednictwem poczty państwowej, gdyż Strona dokonuje jedynie odsprzedaży usługi pocztowej w stosunku do klienta bez doliczania marży. Zdaniem podatnika przeniesienie wyłożonych kosztów na faktycznego odbiorcę w ramach zawartej umowy jest w istocie refakturowaniem polegającym na odsprzedaży w ten sam sposób, jak w fakturze wystawionej dla podmiotu refakturującego. Strona zauważyła, że podobne stanowisko wyraził również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola w decyzji z dnia 14 lutego 2005 r., Nr US40/VAT/I/351/2005/AD, w której stwierdzono o prawie do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dokonywaniu refaktury usług pocztowych dotyczących wysyłki towarów. Warunkiem takiego refakturowania jest istnienie umowy pomiędzy stronami transakcji, z której wynikać będzie prawo przeniesienia poniesionych wydatków na nabywcę towaru oraz brak marży przy odsprzedaży przedmiotowej usług.

Postanowieniem z dnia 11 października 2007 r. Nr 1401/PV-IV/4407/14-2/07/MS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyznaczył Stronie siedmiodniowy termin do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. W odpowiedzi na powyższe, Strona pismem z dnia 22 października 2007 r. wyjaśniła dodatkowo, że jedynie refakturuje koszt wysyłki, nie czerpiąc z tego żadnych korzyści. Strona również zauważyła, że skoro usługi pocztowe są zwolnione od podatku od towarów i usług, to również osoba korzystająca z tych usług powinna być zwolniona.

Mając na uwadze powyższe zarzuty zażalenia oraz obowiązujące przepisy prawne Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przepis art. 41 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, iż stawka tego podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przyjmuje się, że świadczenie usług oznacza każdą transakcję, która nie jest dostawą towarów, a w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Stawkę podstawową w podatku od towarów i usług określono w wysokości 22%, jednocześnie ustawodawca przewidział obniżenie podstawowej stawki jak również zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 2 tego załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU 64.11 - usługi świadczone przez pocztę państwową. Zatem zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto wyłącznie usługi świadczone przez pocztę państwową i jest to zwolnienie o charakterze podmiotowo - przedmiotowym. Skoro więc Wnioskodawca nie jest pocztą państwową, nie ma prawa skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przy obciążeniu klienta kosztami przesyłki.

W przedmiotowej sprawie Strona zwróciła również uwagę na kwestię refakturowania usług pocztowych. W tym miejscu należy jednak wyjaśnić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują terminu "refakturowanie". Jednak przyjęta praktyka dopuszcza sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw. refaktur. Refakturowanie polega na zafakturowaniu odsprzedaży usług bez doliczania jakiejkolwiek marży. Celem refakturowania jest przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie skorzystał, mimo, że podmiot refakturujący faktycznie danej usługi nie wykonał. Jednakże należy mieć na uwadze, że skoro koszty związane z usługami pocztowymi są bezpośrednio związane ze sprzedażą towarów dokonywaną przez Stronę, to nie będą stanowić odrębnej sprzedaży usług pocztowych, którą następnie można refakturować.

W opinii organu odwoławczego koszty poniesione na usługi pocztowe, wynikające z odrębnej umowy zawartej z pocztą państwową, nie będą stanowić odrębnego świadczenia usług i tym samym ich odsprzedaż (refakturowanie) w przedmiotowym przypadku nie będzie miała miejsca. Poniesione koszty stanowią bowiem w swej istocie element wynagrodzenia za sprzedany towar, bowiem ze stanu faktycznego wniosku jednoznacznie wynika, że transakcja sprzedaży towaru nie mogłaby dojść do skutku, gdyby nie usługa jego doręczenia. W konsekwencji nie jest to odrębna usługa pocztowa, ale element dokonywanej transakcji i nie może być wydzielona z jej całości. Zatem w kwocie wynagrodzenia za sprzedany i dostarczony do klienta towar powinny znajdować się wszystkie koszty związane z dokonaną transakcją, w tym także koszty doręczenia towaru i cała ta kwota będzie stanowić obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do zarzutu Strony, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola w decyzji z dnia 14 lutego 2005 r., Nr US40/VAT/I/351/2005/AD rozstrzygnął o prawie do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dokonywaniu refaktury usług pocztowych dotyczących wysyłki towarów, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, iż interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola została uchylona przez tut. organ.

Końcowo wyjaśnienia wymaga, że na mocy art. 1 pkt 6 w związku z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), od 1 lipca 2007 r. obowiązują nowe zasady udzielania interpretacji w indywidualnych sprawach. Jednakże jak stanowi przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy zmieniającej, w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl