1401/PV-II/4407/14-12/07/MC/PV-IV - Jaką stawką podatku należy opodatkować sprzedaż skrzynek pocztowych wraz z ich montażem oraz innymi czynnościami typu oznakowanie skrzynek pocztowych, znakowanie kluczyków do skrzynek, remont powierzchni ścian? Czy wszystkie te elementy stanowią jedną czynność podlegającą opodatkowaniu czy też odrębne czynności, opodatkowane według właściwych stawek podatku?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PV-II/4407/14-12/07/MC/PV-IV Jaką stawką podatku należy opodatkować sprzedaż skrzynek pocztowych wraz z ich montażem oraz innymi czynnościami typu oznakowanie skrzynek pocztowych, znakowanie kluczyków do skrzynek, remont powierzchni ścian? Czy wszystkie te elementy stanowią jedną czynność podlegającą opodatkowaniu czy też odrębne czynności, opodatkowane według właściwych stawek podatku?

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz w związku z art. 4 ust. 2 i art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście z dnia 24 stycznia 2007 r. Nr 1449/2BV/443/14/2007/KA, wydane w trybie art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie,

-

postanawia- odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 23 października 2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2007 r. wystąpiono do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa- Śródmieście o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Zapytanie podatnika dotyczyło kilku kwestii. Organ pierwszej instancji wyodrębnił 3 kwestie:

1.

Jaką stawką podatku należy opodatkować sprzedaż skrzynek pocztowych wraz z ich montażem oraz innymi czynnościami typu oznakowanie skrzynek pocztowych, znakowanie kluczyków do skrzynek, remont powierzchni ścian? Czy wszystkie te elementy stanowią jedną czynność podlegającą opodatkowaniu czy też odrębne czynności, opodatkowane według właściwych stawek podatku?

2.

Czy sprzedaż tabliczek oraz montaż stanowią jedną czynność podlegającą opodatkowaniu czy też odrębne czynności, opodatkowane według właściwych stawek podatku? Jaką stawką podatku należy opodatkować sprzedaż tabliczek oraz ich montaż?

3.

W przypadku, gdy zastosowano niewłaściwe stawki podatku, czy należy wystawić faktury korygujące, a jeśli tak, to za jaki okres?

Każdą z ww. kwestii organ pierwszej instancji rozpatrzył odrębnymi postanowieniami. Według stanowiska wnioskodawcy właściwe jest wyodrębnienie poszczególnych czynności wykonywanych w związku z dostawą skrzynek pocztowych i opodatkowanie każdej z nich według właściwej stawki podatku:- sprzedaż skrzynek pocztowych - 7%- sprzedaż usługi w postaci oznakowania skrytek - 7%- znakowanie kluczyków do skrytek - 22%- montaż skrzynek - 7%- remont ścian po zdemontowaniu starych skrzynek - 7%

Postanowieniem z dnia 24 stycznia 2007 Nr 1449/2BV/443/14/2007/KA organ pierwszej instancji rozpatrzył pierwszą spośród ww. kwestii.

Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście ww. postanowieniem uznał stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2006 r. za nieprawidłowe.

Organ pierwszej instancji stwierdził, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Natomiast na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2007 r. obniżoną do 7% stawkę podatku stosuje się do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W myśl ust. 2 art. 146 ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego.

Według art. 146 ust. 3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

1)

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych

2)

urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę

3)

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Z treści wniosku wynika, że Strona montuje skrzynki pocztowe w budynkach wielomieszkaniowych, spełniających definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego. Organ pierwszej instancji stwierdził, że usługa polegająca na montażu skrzynek pocztowych w budynkach mieszkalnych nie mieści się w definicji robót budowlanych ani w definicji remontu, a tym samym nie mieści się w pojęciu robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, a zatem czynności te podlegają opodatkowaniu według stawki podatku określonej w art. 41 ust. 1 ustawy. Organ pierwszej instancji stwierdził, iż dla dostawy skrzynek pocztowych nie przewidziano obniżonej stawki podatku ani zwolnienia od podatku. Tym samym właściwa jest stawka 22%

W zażaleniu na ww. postanowienie Strona podnosi, iż lokatorska skrzynka pocztowa jest elementem infrastruktury towarzyszącej w budynkach mieszkalnych. Strona uważa, że znajduje to wyraz w Prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. - art. 3 pkt 9, art. 5 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 2 pkt 2 lit. a), a także w art. 146 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Strony skrzynka pocztowa mieści się w definicji "urządzenie budowlane zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem", a także jest jednym z elementów infrastruktury niezbędnym w zakresie zapewnienia łączności.

Ponadto Strona podnosi, że montaż skrzynek pocztowych, jej zdaniem mieści się w zakresie robót budowlano - montażowych, o których mowa w art. 146 ust 1 pkt 2 lit a) ww. ustawy, zaś w klasyfikacji PKWiU ma kod 45.31.32. Dlatego też zdaniem Strony w obu przypadkach, tj. sprzedaż skrzynek jak i ich montaż, powinno się stosować stawkę VAT obniżoną w wysokości 7%.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, zauważa:

Na wstępie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są właściwe w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, świadczone usługi wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w tym zakresie. W przypadku trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może wystąpić z pisemnym zapytaniem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Za prawidłową klasyfikację świadczonych usług odpowiedzialność ponosi jednostka świadcząca te usługi. Organy podatkowe na gruncie prawa podatkowego nie są zobligowane do dokonywania klasyfikacji statystycznych towarów i usług a jedynie do potwierdzenia zasadności stosowanych przez podatnika stawek podatku przy sprzedaży towarów i świadczeniu usług prawidłowo zaklasyfikowanych przez Stronę. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Strona dokonuje sprzedaży skrzynek pocztowych wraz z ich montażem w budynkach wielomieszkaniowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Natomiast zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

W ust. 2 ww. artykułu ustawodawca postanowił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Z kolei zgodnie z ust. 3 przywołanego artykułu, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumie się:

1)

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,

2)

urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3)

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

W świetle powyższego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, że w sprawie nie zachodzą przesłanki do zastosowania stawki 7% wynikającej z art. 146 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, bowiem wykonywane przez Stronę czynności nie mieszczą się w pojęciu robót budowlano-montażowych oraz remontowych czy robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Oznacza to, że usługi te - poprzez wyłączenie z opodatkowania stawką 7%, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych stawką podstawową w wysokości 22%, tj. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zatem słusznie stwierdził organ podatkowy, że czynności wykonywane przez Stronę podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Końcowo wyjaśnienia wymaga, że na mocy art. 1 pkt 6 w związku z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), od 1 lipca 2007 r. obowiązują nowe zasady udzielania interpretacji w indywidualnych sprawach. Jednakże jak stanowi przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy zmieniającej, w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.

W związku z powyższym nie są zasadne zarzuty zażalenia.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl