1401/PH-II/4407/14-31/07/MZ/PV-II - Prezenty wydawane w ramach akcji promocyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-II/4407/14-31/07/MZ/PV-II Prezenty wydawane w ramach akcji promocyjnych.

"(...) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, iż X są producentem produktów farmaceutycznych oraz kosmetyków i nie posiadają własnej sieci sprzedaży. Proces dystrybucji odbywa się poprzez hurtownie, które następnie sprzedają produkty aptekom, a te finalnym klientom. W ramach podejmowanych działań prosprzedażowych, mających na celu intensyfikację sprzedaży, Unia przeprowadza akcje promocyjne skierowane do aptek bądź finalnych nabywców. Pierwszym rodzajem akcji promocyjnej, skierowanej do aptek, jest sprzedaż pakietowa, w ramach której za zakup tzw. pakietu, czyli zestawu określonych produktów nabywająca apteka otrzymuje prezent czy nagrodę w postaci torby-lodówki, parasola, kompletu pościeli czy butelki alkoholu. Przedstawiciel pobiera prezenty z centrali lub zakupuje je samodzielnie. Prezenty dołączane są przez hurtownie do każdego sprzedanego pakietu lub wręczane bezpośrednio przez przedstawiciela na podstawie danych otrzymanych z hurtowni. Strona nie posiada potwierdzenia odbioru nagrody przez aptekę. Wartość nagrody nie jest ujmowana na fakturze wystawianej przez hurtownie aptekom. Akcja promocyjna kierowana do finalnych nabywców polega zaś na dołączaniu do sprzedawanych w aptekach produktów prezentów (np. opakowanie herbaty). Prezenty te są dystrybuowane do aptek przez przedstawicieli handlowych, zaś informacja o przeprowadzanej akcji przedstawiana jest klientom poprzez plakaty reklamowe umieszczane w aptekach. Strona nie posiada potwierdzenia odbioru nagrody przez klienta apteki. Wartość nagrody nie jest ujmowana na odrębnej pozycji paragonu fiskalnego wystawianego przez aptekę na dowód sprzedaży produktu.

Przy tak przedstawionym stanie faktycznym Strona wnosi o potwierdzenie, iż w obu przypadkach, tzn. sprzedaży pakietowej i sprzedaży z prezentem dla klienta, wartość wydanych nagród odpowiednio aptekom czy klientom finalnym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ cena płacona za towary będące produktami Strony obejmuje również wartość tej nagrody.

(...) Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1)

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-

jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 3 tej ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1.06.2005 r.) - nie uznaje się za dostawę przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Co do zasady zatem klasyczna dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadku, gdy jest dostawą odpłatną. Obok typowej dostawy towarów, ustawodawca wskazuje nadto, między innymi w art. 7 ust. 2 ustawy o podatku VAT, jakie jeszcze inne czynności uważa za zrównane z dostawą. Oznacza to, że ich dokonanie uważane jest za dostawę towarów, zaś ilekroć ustawa odwołuje się do dostawy towarów, należy uwzględniać również te czynności. Czynności te - chociaż niemające cech klasycznej dostawy towarów - uważane będą za dostawę, zaś podmiot je wykonujący będzie traktowany jakby dokonywał dostawy towarów. Należy tutaj zauważyć, że ustawa odwołuje się tutaj do "odpłatnej dostawy towarów", o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy a nie do dostawy, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nieodpłatne czynności, o których mowa, tylko wówczas są uznawane za odpłatną dostawę towarów, jeśli podatnikowi przysługiwało przy ich nabyciu prawo do całkowitego albo częściowego odliczenia podatku naliczonego. Jeśli podatnik odliczył podatek naliczony przy ich nabyciu, to ich nieodpłatne przekazanie - gdyby było nieopodatkowane - w istocie stanowiłoby nabycie bez opodatkowania. Stoi to w sprzeczności z zasadą powszechności oraz neutralności opodatkowania. Jeśli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo, gdyż podatnik już raz został obciążony faktycznym kosztem podatku (w tej części wystąpił więc jako konsument, a nie jako podatnik VAT). Nie ma tutaj znaczenia, czy podatnik odliczył podatek czy też nie, istotne jest jedynie, czy mu to prawo przysługiwało. Uznać ponadto trzeba, że dotyczyć to będzie zarówno przypadków, gdy podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia pełnego, jak i częściowego.

Po przeprowadzonym powyżej wywodzie stwierdzić należy, iż stosując ścisłą wykładnię gramatyczną powyższego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku VAT należałoby dojść do wniosku, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlegałoby opodatkowaniu. Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy jednak wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego - w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie - w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ww. ustawy, jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne o podobnym charakterze przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. (...)

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie również w świetle regulacji Dyrektywy 2006/112/WE, będącej obecnie obowiązującym odpowiednikiem VI Dyrektywy oraz orzecznictwa ETS nie podlega wątpliwości, że tego rodzaju nieodpłatne przekazania towarów powinny podlegać opodatkowaniu.

(...) Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, przepis art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku VAT winno się interpretować w ten sposób, aby uznać za opodatkowaną dostawę towarów wszelkie przekazanie należących do podatnika towarów bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy następują one na cele prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie. W przypadku więc przekazania towarów (nie będących drukowanymi materiałami reklamowymi i informacyjnymi, prezentami o małej wartości i próbkami) na cele związane bądź niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa - traktować je należy jako czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. (podkreśl. red.)

Potwierdzeniem takiej wykładni art. 7 ust. 2 ustawy, jest także stanowisko zaprezentowane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 23.11.2005 r., sygn. akt I SA/Bd 473/05 (opubl. System Informacji Prawnej LEX 182822). (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2008/3/4-6