1401/PH-I/4407/14-39/07/AŁ/PV-I

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-I/4407/14-39/07/AŁ/PV-I

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 25 czerwca 2007 r., uzupełnionego pismem z dnia 21 sierpnia 2007 r., wniesionego przez XXX na postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 14 czerwca 2007 r., Nr 1473/WVO/443-29/2007/ACH, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia

* zmienić postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 23 lutego 2007 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Przedstawiając stan faktyczny Strona podała, że zawarła ze Spółdzielnią Mieszkaniową "P" umowę dotyczącą budowy budynku mieszkaniowo-użytkowego. Wykonawca występuje jako "Inwestor Powierniczy". W przedmiotowym budynku o całkowitej powierzchni użytkowej 7.077,4 m2; część mieszkalna zajmuje powierzchnię 3.656,9 m2; (w tym 33 lokale mieszkalne), zaś powierzchnia miejsc postojowych 3.420,5 m2; (98 miejsc). Wykonawca - Inwestor Powierniczy zawiera - na podstawie umowy ze Spółdzielnią Mieszkaniową - umowy z Finansującymi (nabywcami lokali mieszkalnych i miejsc postojowych), o wybudowanie lokalu mieszkalnego i miejsca postojowego. Realizacja inwestycji upływa w połowie 2008 r. Wstępny planowany koszt budowy określony jest w kwocie netto, natomiast VAT określono zapisem: "Koszt budowy o którym mowa (-) zostanie powiększony o obowiązujący podatek VAT". Wprowadzono również zapis o dokonaniu wpłat rat wkładu budowlanego w wartości netto, przy czym dokonano zapisu: "Wpłaty powyższe, powiększone o obowiązujący VAT (na podstawie pisemnej informacji Inwestora Powierniczego) będą dokonywane przez finansującego bez dodatkowych wezwań do zapłaty (-)".

W związku z tym Strona zadała następujące pytania:

1)

czy na przedmiotowej budowie wykonawca robót budowlano-montażowych ma prawo zastosować obniżoną stawkę VAT 7% w stosunku do całej wartości robót, czy tylko w części odpowiadającej powierzchni mieszkań (tj. 33 szt) i odpowiadających ich liczbie powierzchni miejsc postojowych?

2)

w jakiej wysokości wystąpi podatek VAT dla lokali mieszkalnych i miejsc postojowych od rat na wkład budowlany wpłacany przez finansujących po 01.01.2008 r.? Czy finansujący utrzymają nabyte prawa do stawki 7% od wnoszonych wtedy rat na wkład budowlany? Jaka stawka VAT zostanie zastosowana dla realizacji przyrzeczonej umowy przeniesienia własności przedmiotowych lokali i miejsc postojowych?

Strona podkreśliła, że przedmiotowy budynek jest budynkiem mieszkalnym, bowiem co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkaniowych.

Jednocześnie Strona stwierdziła, że na mocy art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast sprzedaż realizowana na rynku pierwotnym, której przedmiotem są obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak na podstawie przepisów przejściowych art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się obniżoną do 7% stawkę podatku.

Strona podała, że wraz z mieszkaniami buduje miejsca postojowe które nie są wydzielone trwałymi ścianami, stanowią integralną część budynku, jak również w przypadku nabywców lokali mieszkalnych stanowią część składową tego lokalu i nie są one przedmiotem odrębnego obrotu. Równocześnie Strona wyraziła pogląd, iż dla sprzedaży tych lokali mieszkalnych z miejscami postojowymi po 1 sierpnia 2008 r. właściwa będzie obniżona stawka podatku VAT, na zasadzie poszanowania praw nabytych.

Postanowieniem z dnia 14 czerwca 2007 r., Nr 1473/WVO/443-29/2007/ACH, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe. Organ pierwszej instancji podkreślił, iż intencją ustawodawcy było objęcie preferencyjną stawką wyłącznie tych obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, które spełniają funkcję mieszkaniową. Natomiast preferencyjna stawka podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do sprzedaży lokali użytkowych, czyli lokali, które nie pełnią funkcji mieszkaniowych. Jednocześnie Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnił, powołując się na art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie późnej niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano - montażowych. Wskazał również, że ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje kwestii poszanowania praw nabytych, na którą powołuje się Strona.

W zażaleniu z dnia 25 czerwca 2007 r. na powyższe rozstrzygnięcie Strona stwierdziła, że organ pierwszej instancji ustosunkował się jedynie do odpowiedzi na drugie z zadanych pytań, natomiast odpowiedź na pierwsze pytanie jest błędna i nie może mieć miejsca w obecnie obowiązującym stanie prawnym.

Strona wskazała, że zadane we wniosku pytanie dotyczyło robót budowlano-montażowych. Zatem prawidłowe jest zastosowanie w przedmiotowej sprawie art. 146 ust. 1 pkt 1 lit. a) w związku z ust. 2 ustawy o VAT. Podatnik na podstawie zawartych umów świadczy bowiem usługi budowlano-montażowe na rzecz inwestora, nie zaś sprzedaje budynek mieszkalny stanowiący jego własność.

Jednocześnie Strona powołała się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego dnia 19 stycznia 2001 r., sygn. akt FSA 3/01, w którym Sąd określił, iż garaż (miejsce postojowe i inne pomieszczenia przynależne) jest częścią składową lokalu mieszkalnego i powinien być opodatkowany według stawki właściwej dla sprzedaży mieszkania.

Strona podkreśliła, iż wnosiła o udzielenie odpowiedzi czy preferencyjną stawkę VAT (7%) stosuje się do całości wartości robót, czy tylko w części odpowiadającej powierzchni mieszkań i odpowiadających ich liczbie powierzchni miejsc postojowych.

Przed podjęciem rozstrzygnięcia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wystosował do Strony postanowienie z dnia 8 sierpnia 2007 r., Nr 1401/PH-I/4407/14-39/07/AŁ, w trybie art. 200 Ordynacji podatkowej, informujące o możliwości zapoznania się i wypowiedzenia w sprawie zebranego materiału dowodowego.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2007 r. Strona wniosła wyjaśnienia do zażalenia, w którym podkreśliła, że przedmiotowy budynek został sklasyfikowany jako obiekt budownictwa mieszkaniowego, gdyż więcej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkaniowych. Powołując się na art. 146 ust. 1 ustawy o VAT Strona zaznaczyła, że przepis ten rozróżnia dostawę usług i towarów - pkt 2 lit. a) i b), zatem wykonywanie przez podatnika przedmiotowej umowy jest dostawą robót budowlano - montażowych, dotyczących inwestycji - obiektu budownictwa mieszkaniowego i na podstawie art. 146 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, właściwą jest 7% stawka podatku VAT dla wszystkich robót pozostających w zakresie obiektu budownictwa mieszkaniowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujący stan prawny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług za terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W przepisie art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ustawodawca przyjął, iż w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:

a)

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,

b)

obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z kolei w myśl ust. 2 cytowanego art. 146 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit a), rozumie się:

1)

sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączeniami do budynków mieszkalnych,

2)

urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,

3)

urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

-

jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odnosząc powyższy stan prawny do zaistniałego w rozpatrywanej sprawie stanu faktycznego, w pierwszym rzędzie wskazać należy, iż nie ulega wątpliwości, iż Storna wykonuje na rzecz SM prace związane z budową budynku mieszkalno-garażowego z infrastrukturą, elementami zagospodarowania terenu oraz ogólnodostępnymi miejscami parkingowymi. Budynek ten - jak wskazuje Strona - ma charakter budynku mieszkaniowego, ponieważ tak został sklasyfikowany na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zgodnie bowiem z dokumentacją projektową, więcej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana dla celów mieszkalnych. Zauważyć przy tym należy, iż Strona w złożonym wniosku zapytała wyłącznie o stawkę podatku dotycząca budowy budynku, o którym mowa wyżej, nie zaś stawkę przy budowie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważ, iż z treść zacytowanego powyżej art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT wynika, że do zastosowania stawki 7% VAT konieczne jest wykonanie bądź:

1.

robót budowlano-montażowych, bądź

2.

remontów i robót konserwacyjnych,

przy czym istotny jest związek ww. czynności wykonywanych przez podatnika z budownictwem mieszkaniowym lub infrastrukturą towarzyszącą.

Jak wskazano wyżej, nie ulega w sprawie wątpliwości, iż Strona wykonuje usługi budowlane, zaś szczegółowej analizy należy poddać, czy usługi te związane są z budownictwem mieszkaniowym.

Dyrektor Izby Skarbowej w tym miejscu podnosi, iż ustawodawca w ust. 2 art. 146 ustawy o podatku od towarów i usług określił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się następujące budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż identyfikację wyrobów i usług dla potrzeb podatku od towarów i usług dokonuje się za pomocą klasyfikacji statystycznych, co wynika wprost z regulacji art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

Oznacza to, że zastosowanie właściwej stawki zależy od rodzaju budynku, w stosunku do którego usługa budowlana jest świadczona. Jeżeli przedmiotowe usługi świadczone są w budynkach sklasyfikowanych, jak wskazuje Strona we wniosku z dnia 23 lutego 2007 r., w grupie PKOB 112, tj. obiektach budownictwa mieszkaniowego, stawką właściwą dla tych usług będzie więc stawka 7% do końca 2007 r.

Mając na uwadze powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia zmienić postanowienie Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 14 czerwca 2007 r., znak: 1473/O/443-29/2007/ACH w zakresie zastosowania stawki 7% do wykonywanych przez Stronę usług budowlanych.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej zauważa, że Strona w swoim zażaleniu z dnia 25 czerwca 2007 r. nie kwestionuje postanowienia Naczelnika Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w zakresie odpowiedzi na drugie z postawionych pytań. Organ odwoławczy dokonał oceny zawartego w powyższym zakresie rozstrzygnięcia i uznaje je za zgodne z prawem.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia jak w sentencji decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl