1401/PH-I/4407/14-111/06/KO/PV-I - Dostarczanie przez kontrahenta z USA części zamiennych do samolotu - opodatkowanie podatkiem VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 października 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/PH-I/4407/14-111/06/KO/PV-I Dostarczanie przez kontrahenta z USA części zamiennych do samolotu - opodatkowanie podatkiem VAT.

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez XXX, na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 lipca 2006 r., znak 1471/NTR2/443-154/06/MŻ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia

odmówić zmiany postanowienia organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 7 kwietnia 2006 r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do importu usług, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedstawiając stan faktyczny Strona wskazała, iż zakupiła samolot biznesowy zarejestrowany w polskim rejestrze statków powietrznych prowadzonym przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w celu świadczenia usług czarteru.

Ponadto, Strona podpisała kontrakt z firmą posiadającą siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, z którego wynika, że kontrahent będzie dostarczał Stronie części do samolotu, w przypadku ich uszkodzenia. W zamian za powyższe, Strona zobowiązała się do dokonywania płatności na rzecz kontrahenta tytułem eksploatacji samolotu. Stawka za eksploatację jest stała i ponoszona za każdą godzinę eksploatacji samolotu.

W ramach zawartego kontraktu, Strona będzie odsyłała uszkodzone części, w miejsce nowych już dostarczonych.

Strona co miesiąc wysyła raport kontrahentowi, podając ilość godzin eksploatacji samolotu. Kontrahent, po otrzymaniu raportu, wystawia Stronie fakturę na podaną liczbę godzin.

W przypadku stwierdzenia defektu części zamontowanej w samolocie, Strona wysyła zamówienie do kontrahenta wraz z uszkodzoną częścią. Kontrahent w ramach kontraktu przysyła nieodpłatnie sprawną część.

W świetle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona wystąpiła z zapytaniem "czy właściwą stawką podatku VAT od importu usług, dla opisanych czynności jest stawka 0%?

Przedstawiając własne stanowisko Strona wskazała, powołując się na art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), iż przysługuje Jej prawo do zastosowania stawki 0% VAT od importu usług, o których mowa powyżej.

Uzasadniając ww. stanowisko Strona powołała następujące argumenty:

1.

Spółka wykonuje loty międzynarodowe oraz krajowe w trakcie jednego miesiąca.

2.

Spółka wnosi miesięczne opłaty do kontrahenta na podstawie faktury, otrzymanej tytułem zestawień godzin eksploatacji samolotu.

3.

Brak jest precyzyjnego zapisu w ustawie o podatku od towarów i usług dotyczącego wykonywania zarówno lotów międzynarodowych, jak i krajowych.

4.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 16 - "stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych do transportu międzynarodowego."

5.

Spółka nie jest w stanie stwierdzić czy część zamontowana do samolotu, która wskutek uszkodzenia została wymieniona, została zużyta w trakcie lotów międzynarodowych czy krajowych.

W wydanym w dniu 12 lipca 2006 r. postanowieniu znak: 1471/NTR2/443-154/06/MŻ, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadniając swoje stanowisko organ pierwszej instancji uznał, iż z opisu stanu faktycznego nie wynika, aby kontrahent świadczył na rzecz Strony jakąkolwiek usługę. Jego świadczenie polega na dostarczaniu części zamiennych do zakupionego przez Stronę samolotu.

W związku z powyższym czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest w tym przypadku, o ile części te są sprowadzane z USA, import towarów.

Na powyższe postanowienie Strona w dniu 24 lipca 2006 r. wniosła zażalenie, w którym zarzuca błędną interpretację przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, co miało istotny wpływ na uznanie stanowiska Spółki za nieprawidłowe.

Strona stoi na stanowisku, że - w przypadku dokonywania opłaty na rzecz kontrahenta, w ramach której kontrahent wykazuje jedynie gotowość wysłania dobrych części do samolotu w zamian za uszkodzone - ma do czynienia z importem usług, które są opodatkowane stawką 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału, mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdza:

Na wstępie należy wskazać, iż zgodnie z przepisem art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego oraz ich wyposażenia i sprzętu zainstalowanego na nich, używanych do transportu międzynarodowego.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, że stawkę w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towary w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika zatem, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów.

W tym miejscu organ odwoławczy zauważa, iż w myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Ponadto konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Tym bardziej, że konstrukcja ustawy i załączników do niej powoduje, iż to stosowna klasyfikacja w większości przypadków decyduje o tym jaką stawkę podatku, czy też zwolnienie przedmiotowe w VAT należy zastosować w stosunku do danej usługi. Z też względu sprawa klasyfikacji statystycznych towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia.

Należy podkreślić, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11):

-

zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej;

-

w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, środka trwałego lub obiektu budowlanego według: Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN), Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT), Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Jak już wskazano, przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu.

Słowniki języka polskiego definiują czasownik "świadczyć" jako "wykonywać coś na czyjąś rzecz", zaś świadczenie to obowiązek wykonania, przekazania czegoś.

Jednakże spod pojęcia usługi będzie wyłączone takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stanowi ono bowiem dostawę towaru.

Strona we wniosku z dnia 7 kwietnia 2006 r. wyraźnie wskazała, co jest treścią zawartego kontraktu - "z treści kontraktu wynika, że kontrahent będzie dostarczał Spółce części do samolotu, w przypadku ich uszkodzenia. W zamian za to, Spółka będzie dokonywała płatności na rzecz kontrahenta tytułem eksploatacji Samolotu."

Konsekwencją powyższego jest uznanie, iż dostarczane przez podmiot z terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki części służące do naprawy samolotu nie stanowią świadczenia usług. Tym samym uznać należy je za dostawę towaru, zdefiniowaną w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto, w uzasadnieniu wniesionego zażalenia Strona wskazuje, że dokonywanie opłaty na rzecz kontrahenta, w ramach której, kontrahent wykazuje jedynie gotowość wysłania dobrych części do samolotu w zamian za uszkodzone jest świadczeniem usług.

W ocenie organu odwoławczego, wskazana przez Stronę gotowość nie może być utożsamiana z usługą.

Gotowość kontrahenta do wysyłania części zamiennych, którą Strona utożsamia z importem usług postrzegać należy jako oczekiwanie zajścia zdarzeń. Nie jest to więc czynność wymieniona w katalogu czynności uznanych za świadczenie usług.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gotowość rozumiana jako oczekiwanie zajścia określonego zdarzenia - w przedmiotowej sprawie zdarzeniem tym jest gotowość wysłania dobrych części do samolotu - nie jest importem usług, spełniającym warunki określone w art. 83 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawniającym do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Ponadto, ww. przepis wskazuje, iż import usług, aby mógł podlegać stawce 0% winien polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji środków transportu lotniczego. Należy wskazać, iż z wniosku Strony nie wynika, aby kontrahent świadczył na rzecz Strony wymienione usługi.

Zatem, brak jest podstaw prawnych do uznania dostarczanych przez podmiot USA części zamiennych do samolotu za import usług podlegający opodatkowaniu według 0% stawki podatku.

Tym samym, ww. czynność jest, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT - importem towarów - rozumianym jako przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl