1401/BP-I/4230Z-125/06/EŻ - Wykup akcji własnych w celu ich umorzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1401/BP-I/4230Z-125/06/EŻ Wykup akcji własnych w celu ich umorzenia.

DECYZJA

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1, art. 239 w związku z art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30 października 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 10 stycznia 2007 r. wniesionego przez S.A. "P" na postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 18 października 2006 r. Nr 1472/DPC/423-24/06/PK w sprawie udzielenia pisemnej informacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych

orzeka

- odmówić zmiany kwestionowanego postanowienia i uznania stanowiska Podatnika przedstawionego we wniosku z dnia 3 sierpnia 2006 r. za prawidłowe.

UZASADNIENIE

S.A. "P" pismem z dnia 3 sierpnia 2006 r. wystąpił z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że na mocy uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy z dnia 11 maja 2006 r. dokonała ona przekazania zysku netto Spółki za 2005 rok na kapitał zapasowy w celu realizacji programu wykupu akcji własnych. Program ten dotyczy tylko akcji Spółki notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. W okresie od 12 maja 2006 r. do 12 maja 2007 r. zarząd jest upoważniony do nabywania akcji własnych Spółki w celu ich umorzenia. Proces nabywania akcji własnych na giełdzie odbywa się poprzez uprawniony podmiot maklerski.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka twierdzi, że nie ciążą na niej obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie wydając postanowienie w dniu 18 października 2006 r. Nr 1472/DPC/423-24/06/PK uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Organ podatkowy w uzasadnieniu postanowienia przywołał treść przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2, art. 22 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wskazując, że obowiązek poboru podatku ciąży na podmiocie dokonującym wypłat należności z tytułu nabytych celem umorzenia akcji. Obowiązek ten nie jest w żaden sposób uzależniony od tego czy transakcja nabycia akcji i wypłata należności z tytułu tej transakcji dokonywane są za pośrednictwem innych podmiotów. Wobec tego bez znaczenia, zdaniem organu podatkowego, dla obowiązków Spółki jako płatnika pozostaje fakt, że zgodnie z odrębnymi przepisami Spółka przeprowadza nabycie akcji własnych celem umorzenia poprzez wskazanych w tych przepisach pośredników. Organ I instancji stwierdził, że w przedmiotowym stanie faktycznym na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Strona pismem z dnia 30 października 2006 r. złożyła zażalenie, w którym zarzuca przedmiotowemu postanowieniu, iż rozstrzygnięcie w nim zawarte jest nieprawidłowe.

Spółka nie neguje, iż co do zasady z obowiązujących przepisów wynika obowiązek pobrania podatku na podmiocie dokonującym wypłaty należności z tytułu nabytych celem umorzenia akcji. Jednak dla realizacji tego obowiązku zarówno płatnik jak i podatnik powinni posiadać pełną wiedzę o okolicznościach mających wpływ na wymiar podatku z tytułu danej transakcji. Podatnik nie wie do jakiego źródła dochód, który uzyskuje zostaje zakwalifikowany, w konsekwencji nie wie czy podatek rozliczy za niego nabywca czy tez sam musi rozliczyć podatek. Z kolei płatnik nie wie jaka jest wielkość dochodu, ani czy jest podstawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku czy też jej nie ma jak w przypadku nierezydentów. Powyższe niewiadome nie pozwalają skonkretyzować płatnikowi obowiązków wynikających dla niego z art. 8 Ordynacji podatkowej. Podstawą w/ w argumentacji nie jest fakt, iż wypłata wynagrodzenia jest dokonywana przez pośredników, ale niemożność ustalenia podstawowych danych niezbędnych do ustalenia zobowiązania podatkowego.

W wyniku zapoznania się ze zgromadzonym w sprawie materiałem, Strona przesłała pismo z dnia 10 stycznia 2007 r. wraz z załącznikami, w którym podtrzymuje swoje stanowisko, że w takim stanie faktycznym w jakim się znajduje, nie może być płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Z uwagi na obszerność dodatkowego materiału wniesionego przez Stronę i przedstawionego przez nią na ich podstawie jej stanowiska, organ odwoławczy dla jasności odpowiedzi na argumenty Strony szczegółowo opisze je w poniżej przedstawionym stanowisku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu Spółki oraz interpretacji przepisów prawa podatkowego zawartej w postanowieniu, będącym przedmiotem zażalenia stwierdza, co następuje:

Jak wynika z zażalenia Spółki nie neguje ona, że co do zasady z obowiązujących przepisów wynika obowiązek pobrania podatku na podmiocie dokonującym wypłaty należności z tytułu nabytych celem umorzenia akcji. Przedstawia jednak przyczyny z powodu których płatnik może mieć trudności w wypełnieniu swoich obowiązków. W opinii Spółki to podatnik powinien rozliczać podatek dochodowy z tytułu zbycia akcji. Natomiast organ I instancji twierdzi, że Spółka jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

Organ odwoławczy zauważa, że istotą sporu pomiędzy organem I instancji, a Spółką sprawdza się do rozstrzygnięcia, czy w przypadku nabywania akcji własnych Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie na Spółce jako płatniku ciąży obowiązek polegający na obliczaniu, pobraniu i wpłaceniu podatku z tytułu dochodu z udziału w zyskach osoby prawnej, o którym mowa w art. 26 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Strona w piśmie z dnia 10 stycznia 2007 r. podtrzymuje swoje stanowisko, że nie jest płatnikiem w podatku dochodowym od osób prawnych.

Strona uzasadniając swoje stanowisko powołuje się na komentarz dotyczący art. 109 ustawy prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, gdzie stwierdzono, że obrót giełdowy jest obrotem anonimowym, w tym znaczeniu, że nie jest możliwe na giełdzie zidentyfikowanie zbywcy lub nabywcy.

Ponadto Strona w celu ustalenia wpływu "zasady anonimowości" na jej stan faktyczny zwróciła się pismem z dnia 12 grudnia 2006 r. do Centralnego Domu Maklerskiego "P" z prośbą o udzielenie odpowiedzi na jej pytania.

Zdaniem Strony CDM "P" w piśmie z dnia 8 stycznia 2007 r. potwierdził jej stanowisko, że nabywając akcje własne w celu umorzenia na Giełdzie Spółka nie ma możliwości uzyskania informacji pozwalających jej zidentyfikować osobę zbywającą te akcje.

Odpowiadając na powyższy argument organ odwoławczy stwierdza, że art. 109 ww. ustawy w pkt 1 stanowi, że "stronami transakcji zawieranych na rynku giełdowym mogą być wyłącznie domy maklerskie lub banki prowadzące działalność maklerską, będące akcjonariuszami spółki prowadzącej giełdę".

Z tego wynika, że na giełdzie zawierane są transakcje wyłącznie przez podmioty uprawnione - domy maklerskie i w momencie zawierania transakcji to tylko one wiedzą kto jest nabywcą i zbywcą danych papierów wartościowych, gdyż to dom maklerski jest stroną transakcji zawieranych na giełdzie. Informacje dotyczące zbywcy nabywcy, ilości, ceny itd. W momencie zawierania danej transakcji ww. informacje nie są dostępne dla osób które są uczestnikami tej transakcji jak i dla ogółu inwestorów giełdowych, a więc obowiązuje zasada anonimowości.

Transakcje na giełdzie, co Spółka zauważa, w piśmie do CDM "P", są rozliczane poprzez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.

Spółka ta jest w Polsce centralną instytucją odpowiedzialną za prowadzenie i nadzorowanie systemu depozytowo - rozliczeniowego w zakresie obrotu papierami wartościowymi.

Zgodnie z § 81 w związku z § 79 ust. 1 Regulaminu Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych - Krajowy Depozyt organizuje proces realizacji zobowiązań emitentów wobec właścicieli papierów wartościowych, w sposób umożliwiający wykonanie obowiązków ciążących na podatnikach i płatnikach właściwych podatków, powstających w związku z realizacją tych zobowiązań.

Ponadto § 100 Szczegółowych zasad działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. - załącznik do uchwały Zarządu KDPW SA nr 79/98 z dnia 29 stycznia 1998 r. z późn. zm.- Krajowy Depozyt na zasadach określonych w odrębnej umowie z emitentem, może wykonywać na rzecz emitenta usługi mające na celu umożliwienie mu wykonania obowiązków płatnika w zakresie podatku dochodowego od dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych innych niż dywidenda.

Organ odwoławczy zauważa, że z powyższego wynika, że Spółka może otrzymać niezbędne informacje aby wypełnić swoje obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych.

W tym miejscu należy stwierdzić, że interpretacje naczelników urzędów skarbowych oraz komentarze przywołane przez Stronę nie stanowią argumentów, które potwierdzałyby, że stanowisko przez nią zajmowane jest prawidłowe. I tak np. postanowienie z dnia 25 lipca 2005 r. - zał. Nr 8, dotyczy zwolnienia przedmiotowego. Spółka zwracająca się o interpretacje przepisów prawa podatkowego, jak wynika z treści tego postanowienia jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże nie jest zobowiązana do pobrania tego podatku, bowiem dochody są wolne od podatku.

Organ odwoławczy stwierdza, że stanowisko przedstawione w zaskarżonym postanowieniu Naczelnika II MUS jest zgodne z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jeszcze raz podkreśla za organem I instancji, że zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także dochód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji na rzecz spółki, w celu umorzenia tych akcji.

W związku z tym przychodem z udziału w zyskach osób prawnych będzie wynagrodzenie jakie akcjonariusze Spółki otrzymają w zamian za akcje zbywane na rzecz Spółki w celu umorzenia. Do przychodów podmiotu zbywającego akcje, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy, nie zalicza się kwot otrzymanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji) - w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Z kolei z przepisu art. 26 ww. ustawy osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych Spółka zgodnie z art. 26 ust. 3 ww. ustawy jest obowiązana przekazać w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1 i 2 pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:

-

art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,

-

art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku, sporządzone według ustalonego wzoru.

W świetle powyższego, a przede wszystkim w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zdaniem organu odwoławczego, Spółka jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych. Zatem brak jest podstaw do żądanej zmiany w wym. postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl