11/2004 - Zarządzenie nr 11/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad przeprowadzania przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, będące organami wyspecjalizowanymi w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności, kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 kwietnia 2004 r. Główny Inspektorat Pracy 11/2004 Zarządzenie nr 11/2004 Głównego Inspektora Pracy z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad przeprowadzania przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, będące organami wyspecjalizowanymi w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności, kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu

Na podstawie § 2 ust. 2 Statutu Państwowej Inspekcji Pracy, stanowiącego załącznik do zarządzenia Marszałka Sejmu z dnia 25 października 2002 r. w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy (M. P. Nr 54, poz. 74 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

§ 1. Zarządzenie ustala szczegółowe zasady przeprowadzania przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, będące organami wyspecjalizowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 z późn. zm.), kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, stanowiące załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od 1 maja 2004 r.

GŁÓWNY INSPEKTOR PRACY Anna HINTZ

Załącznik nr 1

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

Szczegółowe zasady przeprowadzania przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, będące organami wyspecjalizowanymi w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności, kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.

§ 1. 1. Organy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrole wyrobów wprowadzonych do obrotu w trybie określonym ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 z późn. zm.), zwaną dalej "ustawą", z uwzględnieniem przepisów niniejszych szczegółowych zasad. 2. Organami Państwowej Inspekcji Pracy, będącymi organami wyspecjalizowanymi w rozumieniu ustawy i tworzącymi wraz z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwanym dalej UOKiK, oraz organami wymienionymi w art. 38 ust. 2 i 3 ustawy system kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu są: 1) inspektorzy pracy,

2) okręgowi inspektorzy pracy.

§ 2. 1. Do zadań inspektorów pracy należy prowadzenie kontroli spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań oraz wydawanie decyzji, o których mowa w § 12 ust. 1. 2. Do zadań okręgowych inspektorów pracy należy wyznaczanie inspektorów pracy do przeprowadzania kontroli spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań, zlecanie poddania wyrobu badaniom, o których mowa w § 11 ust. 1, oraz prowadzenie postępowań w zakresie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami. 3. Postępowanie w zakresie wprowadzonego do obrotu wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami prowadzi okręgowy inspektor pracy, właściwy ze względu na siedzibę producenta, jego upoważnionego przedstawiciela lub importera, po otrzymaniu dokumentacji pokontrolnej od inspektora pracy prowadzącego kontrolę, o której mowa w ust. 1.

§ 3. 1. Kontrole, o których mowa w § 1 ust. 1, przeprowadza się u pracodawców, którzy nabyli wyroby bezpośrednio u producentów, ich upoważnionych przedstawicieli, importerów lub sprzedawców. 2. Kontrolą w zakresie spełniania zasadniczych wymagań objęte są wyroby lub grupy wyrobów wprowadzone do obrotu. 3. Wykaz dyrektyw nowego podejścia oraz rozporządzeń w sprawie zasadniczych wymagań dla wyrobów wprowadzonych do obrotu, podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 4. 1. Organy Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzają kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań z urzędu, na wniosek Prezesa UOKiK lub po otrzymaniu od innych organów wyspecjalizowanych informacji o niespełnianiu przez wyroby zasadniczych wymagań.

2. Kontrole wyrobów wprowadzonych do obrotu przeprowadza się w ramach:

1) planowych kontroli pracodawców,

2) kontroli związanych z badaniem wypadków przy pracy,

3) kontroli związanych z przejmowaniem do eksploatacji wybudowanych lub przebudowanych zakładów pracy albo ich części,

4) kontroli związanych z zawiadomieniem przez pracodawcę o rozpoczęciu działalności lub jej zmianie,

5) kontroli problemowych pracodawców ukierunkowanych na ujawnianie wad określonych wyrobów lub grup wyrobów,

6) kontroli związanych z wydawaniem opinii na wniosek organów celnych,

7) kontroli sprawdzających w związku z otrzymanymi informacjami o wadach wyrobów.

3. Problemowe kontrole pracodawców, o których mowa w ust. 2 pkt 5, przeprowadza się zgodnie z programem działania Państwowej Inspekcji Pracy i harmonogramem realizacji zadań kontrolnych, rozpoznawczych i prewencyjnych, przyjętymi na dany rok kalendarzowy.

§ 5. W kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, prowadzonych przez organy Państwowej Inspekcji Pracy, mogą uczestniczyć inne organy wyspecjalizowane i pracownicy UOKiK, upoważnieni przez Prezesa UOKiK.

§ 6. 1. W trakcie kontroli inspektor pracy ma prawo żądać od kontrolowanego pracodawcy przekazania dowodów lub informacji niezbędnych do ustalenia, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania. 2. Żądanie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać: 1) określenie rodzaju dowodów oraz rodzaju i zakresu informacji, którego dotyczy,

2) wskazanie celu żądania,

3) określenie terminu udostępnienia dowodów lub udzielenia informacji,

4) pouczenie o skutkach nieudostępnienia żądanych dowodów lub informacji albo udostępnienia dowodów lub informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd, określonych w § 7.

§ 7. 1. Jeżeli pracodawca nie udzieli informacji lub nie współdziała w toku kontroli, inspektor pracy dokonuje ustaleń na podstawie dostępnych mu dowodów, danych lub informacji. 2. Jeżeli pracodawca przedstawi wprowadzające w błąd lub nieprawdziwe dowody, dane lub informacje, inspektor pracy pomija je przy ustalaniu stanu faktycznego sprawy.

§ 8. Inspektor pracy przeprowadza kontrolę w obecności pracodawcy lub jego upoważnionego pracownika.

§ 9. 1. W toku kontroli inspektor pracy ma prawo w szczególności do:

1) badania akt i dokumentów w zakresie objętym kontrolą,

2) dokonywania oględzin terenów, obiektów, pomieszczeń, wyrobów i innych rzeczy w zakresie objętym kontrolą,

3) legitymowania osób w celu stwierdzenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby kontroli,

4) żądania udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli,

5) przesłuchiwania osób w charakterze strony lub świadka, jeżeli jest to niezbędne do wyczerpującego wyjaśnienia okoliczności sprawy,

6) zasięgania opinii biegłych, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby kontroli,

7) zabezpieczania dowodów,

8) pobierania nieodpłatnie próbek wyrobów do badań,

9) zbierania innych niezbędnych dowodów w zakresie objętym kontrolą.

2. Z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, inspektor pracy może skorzystać wyłącznie w uzgodnieniu z okręgowym inspektorem pracy.

§ 10. 1. Przedmiotem kontroli może być wyrób, prawidłowość oznakowania wyrobu oraz dokumentacja techniczna wyrobu.

2. Inspektor pracy może w toku kontroli żądać od pracodawcy lub osoby zobowiązanej do przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności przedstawienia, w wyznaczonym terminie, w szczególności: 1) deklaracji zgodności,

2) nazwy i adresu producenta wyrobu,

3) wykazu uwzględnionych norm zharmonizowanych lub rozwiązań przyjętych w celu stwierdzenia zgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,

4) ogólnego opisu wyrobu, schematu wyrobu oraz instrukcji obsługi wyrobu.

3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości, co do zgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami inspektor pracy może dodatkowo zażądać od osoby zobowiązanej do przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności przedstawienia, w wyznaczonym terminie, w szczególności:

1) sprawozdania z przeprowadzonych badań,

2) informacji o systemie zarządzania jakością.

4. W przypadku, gdy kontrolowany wyrób stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, inspektor pracy może zażądać od osoby zobowiązanej do przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności przedstawienia, w wyznaczonym terminie, pełnej dokumentacji technicznej. 5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 2-4, sporządzono w języku obcym, inspektor pracy może żądać, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli, tłumaczenia tych dokumentów na język polski.

§ 11. 1. W przypadku, gdy pracodawca lub osoba zobowiązana do przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności nie przedstawi tych dokumentów, inspektorowi pracy lub z przedstawionych dokumentów nie wynika, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania, inspektor pracy informuje o tym okręgowego inspektora pracy, który może zlecić poddanie wyrobu badaniom akredytowanemu laboratorium w celu ustalenia, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania.

2. O każdym przypadku, o którym mowa w ust. 1, okręgowy inspektor pracy powiadamia Departament Warunków Pracy w Głównym Inspektoracie Pracy.

3. Sprawozdanie z badań, o których mowa w ust. 1, dołącza się do protokołu z kontroli. 4. Koszt badań wyrobu ponosi w całości okręgowy inspektorat pracy.

5. Jeżeli koszt badań wyrobu przekracza równoważność kwoty 6 tysięcy euro, wyrażonej w złotych, zlecenie badania odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177).

6. W przypadku stwierdzenia, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, opłaty związane z badaniami ponosi osoba, która wprowadziła wyrób do obrotu.

7. Opłaty, o których mowa w ust. 6, ustala okręgowy inspektor pracy na zasadach określonych w ustawie.

8. Do opłat, o których mowa w ust. 6, stosuje się przepisy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

§ 12. 1. W przypadku, gdy w wyniku kontroli inspektor pracy stwierdzi, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, może, w drodze decyzji, na okres nie dłuższy niż 2 miesiące zakazać dalszego przekazywania wyrobu użytkownikowi. Wzór decyzji inspektora pracy określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

2. Po zakończeniu kontroli wyrobu wprowadzonego do obrotu inspektor pracy przekazuje dokumentację pokontrolną właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy.

3. W przypadku konieczności przekazania dokumentacji pokontrolnej okręgowemu inspektorowi pracy, innemu niż okręgowy inspektor pracy, w ramach właściwości którego działa inspektor pracy, należy zachować drogę służbową.

§ 13. 1. Jeżeli ustalenia z kontroli przeprowadzonej przez inspektora pracy wskazują na wprowadzenie do obrotu wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami okręgowy inspektor pracy z urzędu wszczyna postępowanie w tej sprawie. Stroną postępowania jest osoba, która wprowadziła do obrotu wyrób niespełniający zasadniczych wymagań. 2. Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, nie może być prowadzone dłużej niż 4 miesiące. Do tego terminu nie wlicza się okresu, o którym mowa w § 14 ust. 1.

3. O wszczęciu postępowania, o którym mowa w ust. 1, okręgowy inspektor pracy zawiadamia stronę postępowania.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, okręgowy inspektor pracy może, w drodze decyzji, przedłużyć zakaz, o którym mowa w § 12 ust. 1, do czasu zakończenia postępowania. Wzór decyzji okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 4 do zarządzenia.

5. W przypadku gdy okręgowy inspektor pracy stwierdzi, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania, uchyla decyzję, o której mowa w § 12 ust. 1, i umarza postępowanie w sprawie wprowadzenia tego wyrobu do obrotu. Wzór decyzji okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

§ 14. 1. Okręgowy inspektor pracy może, w drodze postanowienia, wyznaczyć stronie postępowania termin na usunięcie niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami lub wycofanie wyrobu z obrotu. Wzór postanowienia okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 6 do zarządzenia. 2. Kontrolę mającą na celu ustalenie, czy niespełnienie przez wyrób zasadniczych wymagań zostało faktycznie usunięte lub wyrób został wycofany z obrotu przeprowadza inspektor pracy na polecenie okręgowego inspektora pracy. Przepisy § 5-13 stosuje się odpowiednio.

§ 15. 1. Okręgowy inspektor pracy wydaje decyzję o umorzeniu postępowania, jeżeli:

1) stwierdzi, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania,

2) niezgodność wyrobu z zasadniczymi wymaganiami została usunięta albo wyrób został wycofany z obrotu,

3) postępowanie z innych przyczyn stało się bezprzedmiotowe.

Wzór decyzji okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 7 do zarządzenia.

2. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, a strona postępowania nie podjęła działań, o których mowa w § 14, okręgowy inspektor pracy może, w drodze decyzji:

1) nakazać wycofanie wyrobu z obrotu,

2) zakazać dalszego przekazywania wyrobu użytkownikowi,

3) ograniczyć dalsze przekazywanie wyrobu użytkownikowi,

4) nakazać stronie postępowania powiadomić użytkowników wyrobu o stwierdzonych niezgodnościach z zasadniczymi wymaganiami, określając termin i sposób ich powiadomienia.

Wzór decyzji okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 8 do zarządzenia.

3. W decyzji, o której mowa w ust. 2 pkt 1, okręgowy inspektor pracy może także nakazać odkupienie wyrobu na żądanie osób, które faktycznie nim władają. Wzór decyzji okręgowego inspektora pracy określa załącznik nr 9 do zarządzenia.

4. W przypadku wydania decyzji stwierdzającej, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, okręgowy inspektor pracy może nakazać zniszczenie wyrobu na koszt strony postępowania, jeżeli w inny sposób nie można usunąć zagrożeń spowodowanych przez wyrób.

5. Środki, o których mowa w ust. 2-4, stosuje się w zależności od rodzaju stwierdzonych niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami oraz stopnia zagrożenia powodowanego przez wyrób, mając na celu wyłącznie odwrócenie grożącego niebezpieczeństwa lub usunięcie już istniejącego oraz zapewnienie bezpieczeństwa, zdrowia i życia użytkowników.

6. Środki, o których mowa w ust. 2-4, mogą zostać wprowadzone na czas określony lub nieokreślony.

7. Jeżeli wymaga tego interes użytkowników wyrobu, okręgowy inspektor pracy nadaje decyzji, o której mowa w ust. 2, rygor natychmiastowej wykonalności.

8. W celu stwierdzenia, czy decyzje, o których mowa w ust. 2, zostały wykonane, okręgowy inspektor pracy może polecić inspektorowi pracy przeprowadzenie kontroli. Przepisy §5-13 stosuje się odpowiednio.

§ 16. 1. W przypadku otrzymania od organu celnego wniosku o wystawienie opinii w sprawie spełniania zasadniczych wymagań przez dany wyrób, inspektor pracy wyznaczony przez właściwego terytorialnie okręgowego inspektora pracy dokonuje sprawdzenia zasadności zgłoszenia na terenie organu celnego, a okręgowy inspektor pracy wydaje opinię o spełnianiu lub niespełnianiu przez wyrób zasadniczych wymagań. 2. Okręgowy inspektor pracy przekazuje opinię, o której mowa w ust. 1, do wnioskodawcy, a jej kopię do Departamentu Warunków Pracy w Głównym Inspektoracie Pracy.

3. Szczegółowy tryb wydawania opinii, o której mowa w ust. 1, określają przepisy wydane przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie ustawy.

§ 17. W przypadku stwierdzenia wprowadzenia do obrotu wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami okręgowy inspektor pracy kieruje do prokuratury zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa określonego w art. 45-47a ustawy.

§ 18. 1. Jeżeli ustalenia kontroli wskazują, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań okręgowy inspektor pracy poleca sporządzenie formularza systemu informatycznego HERMES "Nowy wynik kontroli" i przekazanie go do podpisu do Departamentu Warunków Pracy w Głównym Inspektoracie Pracy.

2. Podpisany w Głównym Inspektoracie Pracy formularz, o którym mowa w ust. 1, podlega przesłaniu do UOKiK.

§ 19. 1. Po zakończeniu postępowania prowadzonego przez okręgowego inspektora pracy sporządza się formularz systemu informatycznego HERMES "Powiadomienie", który podlega przekazaniu do podpisu do Departamentu Warunków Pracy w Głównym Inspektoracie Pracy. 2. Podpisany w Głównym Inspektoracie Pracy formularz, o którym mowa w ust. 1, podlega przesłaniu do UOKiK.

§ 20. 1. Zasady współdziałania organów Państwowej Inspekcji Pracy z UOKiK oraz przepływ informacji dotyczący systemu kontroli wyrobów określają odrębne przepisy.

2. Zadania związane z przekazywaniem do UOKiK informacji, o których mowa w ust. 1, koordynuje Departament Warunków Pracy w Głównym Inspektoracie Pracy.

Załącznik nr 2

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

Wykaz dyrektyw nowego podejścia oraz rozporządzeń w sprawie wymagań zasadniczych dla wyrobów wprowadzonych do obrotu, podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Pracy

Lp.

DYREKTYWA NOWEGO PODEJŚCIA*

Rozporządzenie MGPiPS

1.

Dyrektywa Rady z dnia 19 lutego 1973 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących wyposażenia elektrycznego przewidzianego do stosowania w niektórych granicach napięcia (73/23/EWG ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 marca 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla sprzętu elektrycznego (Dz. U. Nr 49, poz. 414)

2.

Dyrektywa Rady z dnia 25 czerwca 1987 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do prostych zbiorników ciśnieniowych (87/404/EWG ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 12 maja 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla prostych zbiorników ciśnieniowych (Dz. U. Nr 98, poz. 898)

3.

Dyrektywa Rady z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków ochrony osobistej (89/686/EWG ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla środków ochrony indywidualnej (Dz. U. Nr 80, poz. 725)

4.

Dyrektywa Rady z dnia 29 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących urządzeń spalania paliw gazowych (90/396/EWG ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 kwietnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń spalających paliwa gazowe (Dz. U. Nr 91, poz. 859)

5.

Dyrektywa Rady z dnia 14 czerwca 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących maszyn (89/392/EWG ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 kwietnia 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn i elementów bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 91, poz. 858)

6.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 czerwca 1995 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących dźwigów (95/16/WE)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla dźwigów i ich elementów bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 117, poz. 1107)

7.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 maja 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących urządzeń ciśnieniowych (97/23/WE)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 maja 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń ciśnieniowych i zespołów urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. Nr 99, poz. 912)

*Tytuły dyrektyw podano według tłumaczenia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.

Załącznik nr 3

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 4

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 5

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 6

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 7

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 8

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Załącznik nr 9

do zarządzenia nr 11/2004

Głównego Inspektora Pracy

z dnia 26 kwietnia 2004 r.

treść załącznika (PDF)

Opublikowano: LEX nr 13399