10712/2017 - Zmniejszenie liczby uczniów w klasach

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 10712/2017 Zmniejszenie liczby uczniów w klasach

W celu poprawy warunków nauczania, wychowania i opieki dzieci w młodszym wieku szkolnym w ustawie z dnia 30 sierpnia 2013 r. 1 zmieniającej ustawę o systemie oświaty określone zostały standardy w zakresie liczebności uczniów w oddziale w klasach I - III szkoły podstawowej. Ograniczenie liczby uczniów do 25 w oddziale w klasach I - III szkoły podstawowej uwzględniało także stworzenie sprzyjających warunków w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego, w tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości psychofizycznych i poznawczych każdego dziecka, rozwijaniu zainteresowań oraz wzmocnieniu poczucia bezpieczeństwa najmłodszych uczniów.

Zasada ta została wprowadzana stopniowo. Liczba uczniów w roku szkolnym 2014/2015 w oddziałach klas I szkoły podstawowej nie mogła przekraczać 25, a od roku szkolnego 2015/2016 zasada ta dotyczyła zarówno oddziałów klas I, jak i oddziałów klas II. W obecnym roku szkolnym 2016/2017 wszystkie oddziały klas I - III szkoły podstawowej 2 liczą nie więcej niż 25 uczniów. Oznacza to, że standard w zakresie liczby uczniów w oddziale jest taki sam w wychowaniu przedszkolnym i na I etapie kształcenia ogólnego.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe 3 nie zawiera uregulowań dotyczących maksymalnej liczby uczniów na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych oraz tygodniowego wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Dotychczasowe opisane powyżej rozwiązania dotyczące liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I-III szkoły podstawowej 4 , zostały zachowane i przeniesione do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zachowuje dotychczasowe rozwiązania przewidziane w art. 61 ustawy o systemie oświaty dotyczące liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I-III szkoły podstawowej, co oznacza, że liczba ta nie może być większa niż 25.

Przewidziano ponadto, że liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.

Przepisy rozporządzenia określają także liczbę dzieci i uczniów w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym, a także w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej, a zatem:

Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym wynosi:

1)

w oddziale dla dzieci z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - nie więcej niż 4;

2)

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi - nie więcej niż 4;

3)

w oddziale dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących - nie więcej niż 8;

4)

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 8;

5)

w oddziale dla dzieci niewidomych i słabowidzących - nie więcej niż 10;

6)

w oddziale dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją - nie więcej niż 12;

7)

w oddziale zorganizowanym dla dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt 1-6 - nie więcej niż 5.

Liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej wynosi:

1)

w oddziale dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera - nie więcej niż 4;

2)

w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 4;

3)

w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 6;

4)

w oddziale dla uczniów niesłyszących i słabosłyszących - nie więcej niż 8;

5)

w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 8;

6)

w oddziale dla uczniów niewidomych i słabowidzących - nie więcej niż 10;

7)

w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją - nie więcej niż 12;

8)

w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - nie więcej niż 16;

9)

w oddziale zorganizowanym dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt 1 i 4-7 - nie więcej niż 5.

W oddziale szkoły specjalnej liczba uczniów niedostosowanych społecznie i uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym wynosi nie więcej niż 16.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli zawiera również regulacje dotyczące form organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W każdej szkole obowiązkowe zajęcia edukacyjne powinny być organizowane w oddziałach. Jednakże, obowiązkowe zajęcia edukacyjne mogą odbywać się także w grupie oddziałowej, grupie międzyoddziałowej, grupie międzyklasowej lub grupie międzyszkolnej zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. W ww. rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół określona została dopuszczalna liczba uczniów w grupach - na poszczególnych zajęciach edukacyjnych, a zatem:

W klasach IV-VIII szkoły podstawowej, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy:

1)

na obowiązkowych zajęciach z informatyki w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej;

2)

na obowiązkowych zajęciach z języków obcych nowożytnych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego nowożytnego;

3)

na nie więcej niż połowie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów;

4)

na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie, dla których z treści programu nauczania do zawodu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych - w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów;

5)

w przypadku prowadzenia kształcenia w zawodzie na podstawie modułowego programu nauczania do zawodu, zgodnie z wymogami określonymi w tym programie;

6)

na zajęciach praktycznej nauki zawodu, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy - Prawo oświatowe;

7)

na obowiązkowych zajęciach wychowania fizycznego; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, a w przypadku zespołu szkół - także w grupie międzyszkolnej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów, z tym że jeżeli w skład grupy oddziałowej, międzyoddziałowej, międzyklasowej lub międzyszkolnej wchodzą uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność uczęszczający do oddziałów integracyjnych lub uczniowie oddziałów specjalnych, liczba uczniów w grupie nie może być większa niż liczba uczniów odpowiednio w oddziale integracyjnym lub oddziale specjalnym.

W oddziałach integracyjnych i oddziałach specjalnych liczących co najmniej 3 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, na zajęciach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - 3, podział na grupy jest obowiązkowy, z tym że grupa oddziałowa, międzyoddziałowa lub międzyklasowa nie może liczyć mniej niż 5 uczniów.

W klasach IV-VIII szkoły podstawowej i w szkole ponadpodstawowej zajęcia wychowania fizycznego, w zależności od realizowanej formy tych zajęć, mogą być prowadzone łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.

Należy również podkreślić, że przepisy prawa oświatowego nie określały i nie określają minimalnej liczby dzieci, koniecznej do stworzenia oddziału.

Dodatkowo informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej obecnie jest w trakcie przygotowywania projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W ramach planowanych zmian planuje się m.in. określenie ogólnych zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej.

Obecny sposób podziału środków z subwencji oświatowej między jednostki samorządu terytorialnego powoduje naliczenie środków na szkołę proporcjonalnie do liczby uczniów. Oznacza to, że poziom środków otrzymywanych z subwencji w przypadku dużej liczebność uczniów w oddziale jest znacząco większy niż w małych oddziałach podczas gdy wysokość kosztów prowadzenia oddziału nie zależy tak bardzo od jego wielkości. Taki system powoduje, że bardziej korzystne finansowo jest tworzenie oddziałów o większej liczebności.

Nowa propozycja podziału części kwoty subwencji oświatowej opiera się na koncepcji finansowania opartego w części na liczbie i rodzajach oddziałów klasowych, a w części na liczbie i charakterystyce uczniów. Zmiana taka jest od lat postulowana przez wiele środowisk. Wydatki ponoszone na naukę dzieci w oddziale klasowym nie zależą tak bardzo od liczby uczniów jak bardzo od nich zależy subwencja oświatowa. Oddział liczący 15 czy 20 uczniów jest uczony przez tę samą liczbę nauczycieli pobierających te same wynagrodzenia. Obecnie subwencja naliczana na odział 20 uczniów jest większa o 1/3 od subwencji naliczanej na oddział 15 uczniów. Intencją nowego sposobu podziału jest zmniejszenie tej dysproporcji poprzez wsparcie finansowe oddziałów mniejszych.

Obecny system powoduje, że subwencja naliczana na szkołę w co trzeciej szkole na wsi, w przeliczeniu na jeden tzw. ciąg klas I-VI jest mniejsza od wynagrodzeń nauczycieli realizujących ramowy plan nauczania (z religią i etyką) w tych klasach i dodatkowego etatu nauczyciela na ten ciąg. Powoduje to, że samorząd prowadzący szkoły z małolicznymi oddziałami jest zmuszony w praktyce do ich finansowania poprzez tworzenie na swoim terenie szkół dużych i finansowania małych szkół z subwencji naliczanej na duże szkoły.

Nowa propozycja finansowania bardziej sprawiedliwie i w sposób bardziej zbliżony do ponoszonych w szkołach wydatków podzieli środki subwencji.

W szczególności każda szkoła wiejska będzie miała gwarancję subwencji na poziomie pokrycia, w przeliczeniu na 1 ciąg, wynagrodzeń nauczycieli realizujących ramowy plan nauczania oraz dodatkowo 1 etatu (przypominamy, że obecnie w co trzeciej szkole na wsi własność ta nie zachodzi). Celem prezentowanego nowego sposobu podziału jest lepsze dostosowanie dochodów organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe do ponoszonych wydatków.

Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w zakresie sposobu podziału subwencji oświatowej będą korzystniejsze dla szkół, których wielkość oddziału jest mniejsza niż średnia wielkość oddziału w kraju. Należy jednak pamiętać, że ostateczna decyzja o tworzeniu oddziałów należy do jednostki samorządu terytorialnego i jest częścią polityki oświatowej prowadzonej przez samorząd na swoim terenie.

Zmniejszenie się liczebności oddziałów będzie również efektem wdrażanej reformy oświaty wygaszającej gimnazja. Wynikać to będzie z różnicy w wielkości oddziałów między gimnazjum (22,5) a szkołą podstawową (17,6). W efekcie wygaszania gimnazjów uczniowie będą kontynuować naukę w klasach VII i VIII szkoły podstawowej, a nie w gimnazjum. Spowoduje to w wielu przypadkach dostosowanie wielkości oddziałów klas VII i VIII do wielkości oddziałów obecnych szkół podstawowych, tj. do oddziałów mniej licznych niż by to miało miejsce w przypadku gimnazjum.

Z danych OECD (EaG 2016) wynika, że w Polsce średnia wielkość oddziału jest niższa niż w krajach OECD. W roku szkolnym 2013/2014 wielkość oddziału w szkole podstawowej w Polsce wynosiła 18 uczniów (średnia dla krajów OECD 21 uczniów), zaś w gimnazjum 22 uczniów na oddział (średnia dla krajów OECD - 23 uczniów). Wielkość oddziału zmienia się znacznie między krajami OECD. Największe oddziały w szkole podstawowej są w Chile (30 uczniów na oddział) i w Chinach (37 uczniów na oddział), podczas gdy na Łotwie, Litwie, w Luksemburgu średnia liczba uczniów na oddział jest mniejsza niż 17 uczniów. Dane na temat średniej wielkości w poszczególnych krajach przedstawia poniższa tabela.

Średnia liczebność oddziału w krajach OECD w publicznych szkołach podstawowych i gimnazjach (rok szkolny 2013/2014)

Kraj

Szkoła podstawowa

Gimnazjum

Australia

23

23

Austria

18

21

Czechy

21

22

POLSKA

19

23

Finlandia

19

20

Francja

23

25

Niemcy

21

24

Węgry

21

21

Islandia

19

20

Irlandia

25

Brak danych

Izrael

28

29

Włochy

20

21

Japonia

27

32

Korea

24

32

Meksyk

19

28

Holandia

23

Brak danych

Portugalia

21

23

Słowacja

18

19

Hiszpania

21

25

Szwecja

18

20

Turcja

23

28

Wielka Brytania

26

20

Stany Zjednoczone

22

28

Reasumując, dobra szkoła ma być wszędzie - zarówno na wsi, jak i w wielkim mieście. To jest przede wszystkim wyzwanie cywilizacyjne. Każdy uczeń, bez względu na to skąd pochodzi zasługuje na dobrą szkołę i dobrego nauczyciela.

1

Dz. U. z 2013 r. poz. 1265

2

Wprowadzony standard dotyczący liczby uczniów w oddziałach klas I - III szkoły podstawowej nie dotyczy oddziałów w szkołach podstawowych integracyjnych, oddziałów integracyjnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych, oddziałów w szkołach podstawowych specjalnych i oddziałów specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych.

3

Dz. U. z 2017 r. poz. 59

4

przewidziane w art. 61 ustawy o systemie oświaty

Opublikowano: www.sejm.gov.pl