10674/2017 - OHP jako jednostki oświaty
Pismo z dnia 28 marca 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 10674/2017 OHP jako jednostki oświaty
Ochotnicze Hufce Pracy od roku 2010 1 nie są instytucjonalnie elementem systemu oświaty. Ochotnicze Hufce Pracy działają na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy 2 , zgodnie z którą OHP są państwową jednostką budżetową nadzorowaną przez ministra właściwego do spraw pracy.
Do zadań OHP 3 w zakresie kształcenia i wychowania młodzieży należy realizacja działań o charakterze opiekuńczo-wychowawczym, w tym m.in.:
* diagnozowanie potrzeb w zakresie objęcia działaniami opiekuńczo-wychowawczymi młodzieży zaniedbanej wychowawczo, niedostosowanej społecznie, opóźnionej w cyklu kształcenia lub nierealizującej obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
* zapewnienie uczestnikom OHP warunków do kontynuowania kształcenia ogólnego i zawodowego,
* zapewnienie młodzieży warunków do podwyższania kwalifikacji ogólnych i zawodowych oraz przekwalifikowania,
* zachęcanie do kształcenia ustawicznego,
* opracowywanie i realizacja programów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych na rzecz młodzieży zagrożonej demoralizacją i wchodzącej w konflikt z prawem.
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniają wychowankom zarówno opiekę i wychowanie, jak i kształcenie 4 .
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze (MOW) przeznaczone są dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji jako resocjalizacyjno-wychowawcze, a dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jako resocjalizacyjno-rewalidacyjne.
Do zadań MOW należy eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze przeznaczone są wyłącznie dla młodzieży, wobec której sąd rodzinny zastosował (w trybie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich) środek wychowawczy w postaci umieszczenia w MOW.
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS) przeznaczone są dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym są zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i socjoterapii. Od 1 września 2012 r. w skład młodzieżowego ośrodka socjoterapii wchodzi, co najmniej, jedna spośród poniżej wymienionych szkół:
* szkoła podstawowa specjalna,
* gimnazjum specjalne,
* szkoła ponadgimnazjalna specjalna.
Do zadań MOS należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
Wyżej wymienione ośrodki zapewniają wychowankom specjalną organizację nauki i metod pracy, całodobową opiekę 5 oraz doradztwo edukacyjno-zawodowe dostosowane odpowiednio do ich indywidualnych potrzeb. Ponadto ośrodki te rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, możliwości psychofizyczne i zainteresowania wychowanków, a także zapewniają udział wychowanków w następujących zajęciach:
* umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym:
* resocjalizacyjnych - w przypadku młodzieżowego ośrodka wychowawczego (MOW),
* socjoterapeutycznych,
* profilaktyczno-wychowawczych,
* rewalidacyjnych - w przypadku wychowanków niepełnosprawnych,
* innych o charakterze terapeutycznym;
* sportowych, turystycznych i rekreacyjnych, w tym zajęciach na świeżym powietrzu w wymiarze co najmniej dwóch godzin dziennie, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne;
* kulturalno-oświatowych;
* rozwijających zainteresowania.
Zapewniają także wsparcie wychowankom w okresie poprzedzającym opuszczenie ośrodka 6 oraz organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Wysokość środków finansowych przekazywanych w części oświatowej subwencji ogólnej wynika z zakresu zadań realizowanych przez wyżej wymienione jednostki systemu oświaty (MOW, MOS).
Należy podkreślić, że postanowienie sądowe o umieszczeniu nieletniego w MOW powinno być zrealizowane zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym 7 .
Umieszczanie nieletniego w ośrodku właściwym z punktu widzenia klasy i typu szkoły lub kształcenia w danym zawodzie odbywa się z wykorzystaniem ogólnopolskiego systemu kierowania nieletnich, który zapewnia kompleksową współpracę pomiędzy wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za kierowanie nieletnich do placówek resocjalizacyjnych resortu edukacji tj.:
* starostami, powiatowymi/instytucjami przez nich upoważnionymi,
* Ośrodkiem Rozwoju Edukacji,
* placówkami resocjalizacyjnymi.
Według aktualnych danych z systemu teleinformatycznego, w 96 młodzieżowych ośrodkach wychowawczych jest obecnie 5 906 miejsc, a przebywa w nich 5 178 wychowanków. Oznacza to, że liczba miejsc w tych ośrodkach jest wystarczająca w stosunku do potrzeb. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w ostatnich latach wzbogacono ofertę kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych funkcjonujących w MOW i oferta ta jest na bieżąco dostosowywana do potrzeb nieletnich.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisami prawa oświatowego ministrowie innych resortów mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły kształcące w zawodach (np. szkoły prowadzone przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, ministra właściwego do spraw środowiska). Nie istnieją zatem bariery formalnoprawne, aby Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej również mógł zakładać i prowadzić szkoły, po wprowadzeniu stosownych zmian w ustawie - Prawo oświatowe 8 na wniosek resortu pracy.
Art. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458).
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych zadań i organizacji Ochotniczych Hufców Pracy (Dz. U. Nr 155, poz. 920).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz. 1872).
W uzasadnionych przypadkach może funkcjonować MOS, który nie zapewnia całodobowej opieki wychowankom, co jednak znajduje odzwierciedlenie w odpowiednio niżej wysokości środków przekazywanych w ramach części oświatowej w subwencji ogólnej.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. poz. 1872).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kierowania, przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich w młodzieżowym ośrodku wychowawczym (Dz. U. Nr 296, poz. 1755).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59)