1061-IPTPP3.4512.542.2016.1.MWj - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP3.4512.542.2016.1.MWj Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w całości, za zakres zrealizowany na własnym terenie w granicach administracyjnych gminy...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w całości, za zakres zrealizowany na własnym terenie w granicach administracyjnych gminy....

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na mocy podpisanej Umowy Partnerskiej w styczniu 2016 r. o wspólnej realizacji zadania inwestycyjnego Partnerzy - Gmina... (Lider Partnerstwa), Gmina... i Powiat... (partnerzy), planują zrealizować wspólny projekt pn. "...". Zadanie planowane do finansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020, oś priorytetowa 4 "Dziedzictwo naturalne i kulturowe", działanie 4.5 "Ochrona i wykorzystywanie obszarów cennych przyrodniczo" OSI - Obszar Uzdrowiskowy. W chwili obecnej Gmina... (Lider) z Gminą... i Powiatem... (partnerzy) złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa... konkurs. Po pozytywnej weryfikacji dokumentów, w dniu 5 lipca 2016 r., podpisana został PRE-UMOWA na realizację zadania. Przedmiotowa inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta, jedynymi kosztami poniesionymi w chwili obecnej są koszty opracowania Studium Wykonalności, planowany termin realizacji rzeczowej zadania (zakończenia inwestycji) szacowany jest na rok 2018.

Koszt całkowity zadania szacowany jest na poziomie 7 0023 860,00 zł brutto, wysokość dofinansowania stanowi 60,78% kosztów kwalifikowanych tj. 4 269 804,49 zł brutto. Koszty obejmują wykonanie dokumentacji w tym: projekt techniczny i Studium wykonalności, zakup gruntu pod budowę ścieżki, roboty budowlane, koszty promocji oraz nadzoru inwestycyjnego. Koszty realizacji zadania podzielono proporcjonalnie do zakresu realizowanego przez każdego z beneficjentów na własnym terenie. Koszt szacowany dla Gminy... wynosi 4 043 690,00 zł w tym 2 458 159,15 zł dofinansowanie.

Gminy Partnerskie składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane ujęły w kosztach brutto, a podatek VAT uznano za kwalifikowany. Wszyscy Partnerzy nie prowadzą działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Projekt, nie jest związany z działalnością opodatkowaną Gminy... i stanowi realizację zadań własnych. Wykonana ścieżka rowerowa, miejsca postoju rowerzystów, punkty widokowe będą bezpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich użytkowników. W związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o sam. gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7). Projekt nie jest i nie będzie związany z działalnością opodatkowaną Gminy.... Operatorem powstałej infrastruktury, będą Gminy - każda odpowiadać będzie za eksploatację ścieżki położonej na swoim terenie (do granicy gmin). Właścicielem części ścieżki położonej w granicach administracyjnych Gminy... będzie Gmina.... Ścieżka po realizacji zadania będzie wspólną własnością Gminy.... Niemniej jednak Gmina przekaże nieodpłatnie obiekt w zarząd swojej jednostce Zakładowi Usług Komunalnych.

Dbanie o porządek na ścieżce zlecone będzie bezpłatnie w ramach obowiązków jednostkom gminy zajmujących się utrzymaniem porządku. Koszty zimowego utrzymania, koszty remontowe ponosić będzie gmina... na terenie swojej części ścieżki w granicach administracyjnych gminy.

Przedmiot projektu dotyczy ochrony bioróżnorodności oraz ograniczenia negatywnego oddziaływania turystyki na obszary cenne przyrodniczo poprzez utworzenie edukacyjnej i bezpiecznej ścieżki rowerowej o długości 18,5 km, łączącej gminy uzdrowiskowe... i... wraz że spójnym oznakowaniem edukacyjnym i wykonaniem elementów małej architektury. Szczegółowy Zakres projektu obejmuje następujące kategorie zadań:

1. Utworzenie bezpiecznej ścieżki rowerowej/edukacyjnej/dydaktycznej komunikującej ruch turystyczny wraz ze spójnym oznakowaniem. Teren Gminy... ścieżka o długości 11,4 km

2. Budowa miejsc postojowych dla rowerów w ramach wraz z ławkami i stolikami, wykonanie map turystycznych i elementów oznakowania.

3. Internetowa kampania informacyjno-promocyjna dotycząca ochrony i wykorzystania obszarów cennych przyrodniczo.

Efekt jaki powstanie w wyniku realizacji zadania nie będzie generował sprzedaży opodatkowanej. Gmina... i jej partnerzy Gmina... i Powiat... jako beneficjenci zadania po zakończeniu nie będą uzyskiwały z tego tytułu żadnych przychodów, a ścieżka będzie ogólnodostępna. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na każdego z partnerów projektu (na Gminę..., Gminę... i Powiat...), którzy są czynnymi podatnikami podatku VAT. Beneficjenci wykorzystują poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie od momentu oddania do użytkowania inwestycji do czynności: niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina... jako jeden z partnerów projektu dysponuje kadrą posiadającą doświadczenie w realizacji oraz rozliczaniu inwestycji budowlanych. Projektant jak i wykonawca zadania wybrani zostaną w drodze postępowania o udziale zamówienia publicznego w formie ogłoszenia o przetargu nieograniczonym zgodnie z treścią dokumentacji projektowej, przepisami Ustawy Prawo budowlane, BHP oraz normami i zasadami sztuki budowlanej. Wykorzystane materiały i sprzęt będą spełniać wymagania zawarte w obowiązujących normach oraz warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlano-montażowych. Użyte materiały jak i sprzęty posiadać będą deklarację zgodności z odpowiednimi normami oraz symbol CE. Dodatkowo wszystkie zastosowane materiały powinny posiadać również stosowne aprobaty oraz certyfikaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina... (partner projektu) ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości za zakres zrealizowany na własnym terenie w granicach administracyjnych gminy...?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Gmina..., jako Partner Projektu nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji (na własnym terenie) i po jej zakończeniu, z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (projekt nie generuje sprzedaży opodatkowanej). Celem projektu jest ochrona bioróżnorodności obszarów cennych przyrodniczo położonych na terenie gminy... i....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą".

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów o podatku VAT wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania - utworzenie edukacyjnej ścieżki rowerowej łączącej gminy uzdrowiskowe... i... - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W wyniku przedmiotowego zadania powstanie ogólnodostępna edukacyjna ścieżka rowerowa, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania w granicach administracyjnych gminy.... Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie obowiązujące przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." w całości, za zakres zrealizowany na własnym terenie w granicach administracyjnych gminy..., ponieważ wydatki poniesione w ramach ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl